Gå til innhold
Arkivverket

[#49824] Slakter Edvard Pedersen og Hanna Bertha f. Larsen (Sandefjord)


Gjest Anna Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna Nilsen

Du verden Laila - takk for super informasjon. Dette var mine besteforeldre på farssiden. Min mor sa at min bestefar kom fra Hallingdal, men det stemmer tydeligvis ikke.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Nå sender jeg vel alt for mange innlegg, men min mor sa at jeg var oppkalt etter min oldemor som het Anna Stina og kom fra Sverige. Hun bodde på et sted/hus som het Ansnes tror jeg. Vet du om det finnes et sted eller en gård med det navnet i eller rundt Sandefjord?Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenJeg leser også at moren til Edvard var svensk.Og det finnes et sted i Sandefjord som heter Asnes, så det er nok kanskje der hun har bodd:-)Kan i hvert fall minne om Ansnes.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Takk igjen for svar Laila.Tror dette Asnes eller Ansnes må ha vært et sted(hus eller gård) av en viss størrelse. Bygger dette på et brev til min mor som nevner stedet og at det er synd det er revet nå. Dette var på slutten av åtti-tallet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei AnnaDa er jeg usikker, kommer ikke i farten på noe annet.Men jeg vet ikke hvor mye du vet om besteforeldrene dine. Mener at det må være de to jeg finner her i Gravminnene til DIS: LenkeHan død i 1937 og hun i 1965?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei AnnaDet var da forferdelig vanskelig det skulle være å få lagt inn riktig lenke da:-)Prøver igjen Lenkemvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Her er de i FT 1900, ennå ugifte LenkeI Sandars bygdebøker av Vilhelm Møller, bind 2 s. 282, står det at Hanna Bertha døde 1975. I denne boken står det mye om hennes fars familie, anbefaler deg å låne den. Mulig du har utbytte av å låne bind 1 og 3 også.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Hei !Slakter Lauritz Pedersen hadde sitt slakteri i Storgaten 1 (Hjørnegården mot Torget)fram til 1960 tallet ?. Har en akvarell på veggen som viser Torget mot Storgata. På veggen mot Torget står det 'Ltz. Pedersen Pølsefabrik.Må vel ha noe med den diskuterte Pedersen å gjøre ?Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Takk for all bra informasjon jeg har fått. Skal sjekke på biblioteket om de har bygdebøkene for Sandar som du nevner Solveig (hvis ikke kan de vel sikkert bestilles).Artig å høre at du har en akvarell av 'Ltz. Pedersens Pølsefabrik' Tor. Vet du ca når den er fra?Ser jo av tellingen fra 1900 at 'min' Pedersen var svenn hos Thorleif Pedersen (og også var hans brorsønn) - og at de både bodde, og hadde forretningslokale (pølsemakeri & slakteri) i Storgaten 97.I 1905 bodde 'min' Pedersen i Storgaten 1 (iflg dåpsregister for min far).Ser ut som Thorleif Pedersen var født i Christiania, så vet jo ikke om han virkelig var i slekt med den Lauritz som hadde sin butikk i Storgaten 1.Skal bli spennende å se om jeg finner ut mer om dette, nå har jeg ihvertfall fått mange nye tråder å nøste i.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.