Gå til innhold
Arkivverket

[#49826] Peder Knudsen f. 1831, bosatt 1900 på Bolsøy (gården Gjærdet)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Jeg etterlyser en Peder Knudsen f. 1831, som oppr. kom fra gården Langrusti i Vågå i Gudbrandsdalen, men i 1874 flyttet til Romsdal med sin familie. Han var gift med Eli Jacobsdatter (f.1830) fra gården Sæterdalen i Lom.I 1874 forsvinner imidlertid familien fra Vågå og jeg har lenge drevet etterforskning for å finne ut hvor disse siden gjorde av seg. Det har vært gjettet på Amerika, men så dukket det opp et gammelt brev (skrevet av Peder Knudsens sønnesønn som forøvrig utvandret til Amerika) og denne skriver at bestefaren faktisk flyttet til Romsdal.Kortfattet skriver sønnesønnen: Bestemor (dvs. Eli Jacobsdatter Sæterdalen f. 1831) døde 44 år gammel (dvs. i 1874, så spørsmålet er om hun kanskje var død da Peder Knudsen tok med seg barna og flyttet til Romsdal?) Bestefar (Peder Knudsen) var født i 1825 (det korrekte årstall er forøvrig 1831) og han døde 88 år gammel i Molde i Romsdalen. Han var gift 3 ganger, men hadde ikke barn med de 2 siste konene sine. Barna var: 1. Knut Pedersen f. 1853 - han ble forøvrig værende igjen i Vågå. 2. Jacob Pedersen, f. 1854. 3. Jon Pedersen, f. 1856. Emigrerte til Amerika. 4. Rønnaug Pedersdatter, f. 1857. 5. Knut Pedersen, f. 1859. 6. Ingrid Pedersdatter, f. 1862. 7. Eli Pedersdatter, f. 1863. 8. Ole Pedersen, f. 1867. Emigrerte til Amerika. 9. Johannes Pedersen, f. 1869. Emigrerte til Amerika.Bestefar var gift 3 ganger. Eli var den første kona (hun var bestemoren min). Så var han gift med en jeg ikke kjenner navnet på, men hun var fra Romsdalen, og døde ved drukning. Den 3dje kona, Marie, var også romsdøl. Bestefar var i Romsdalen i omkr. 20 år, så ville han hjem igjen(til Vågå). Far min reiste opp for å hjelpe ham med hjemreisen. Da han kom dit han bodde, viste det seg at han hadde en kvinne som ønsket å flytte med ham, og han hadde en sønn på 12 år. (Dette blir uklart all den tid han ovenfor sier det ikke var barn i annet og tredje ekteskap - kan dette ha vært hennes sønn?) De reiste begge med ham tilbake til Vågå og her kjøpte han en plass eller gård som het Grev og etter en stund giftet de seg også. På Grev-gården bodde de en 6 års tid, men solgte så for å flytte tibake til Romsdalen. Bestefar døde på gaten i Molde i Romsdalen (ca.1913)Jeg har søkt i folketellingen 1900 for Møre og Romsdal og finner her kun en Peder Knudsen som kan være aktuell, nemlig:På gården Gjærdet, på Bolsø: Peder Knudsen. f. Vaage Krs 1825, gårdbruker/selveier. Gift med Karen Pedersdatter, f. Frænen, Romsdal 1852. Sønn: Albert f. Akerø, Romsdal 1888.Videre har jeg funnet at Peder Knudsen Grev (f. 1831) giftet seg i Vågå 25 juni 1894 med Karen Marie Pedersdatter Sande, f. Frænen 1855, konfirmert Frænen 1871. Disse opplysningene skulle vel tyde på at det er riktig person Peder Knudsen jeg har funnet på gården Gjærdet på Bolsøy i folketellingen i år 1900. Men hvem var Albert født Akerø 1888?Noen som kjenner til denne familien jeg her jakter på og kan gi meg opplysninger om når Peder Knudsen døde, hvem kone nr. 2 var, og når de 3 konene døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Albert Magnus er omtalt i bygdebok for Aukra, band IV s 79. Mora var Karen Marie Pedersdtr Sande f 6.7 1855 på Sande i Fræna. Foreldra hennar var Peder Olsen Sande og Karen Olsdtr Elnes.Eg ser at Peder Knudsen gifta seg i Bolsøy (nr 12/1878) med ei Augustina Andersdtr, f 28.2 1831, ho frå Grytten i Romsdal. Har vi då funne alle konene?Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.