Gå til innhold
Arkivverket

[#49827] Tonning Ole Cortelius


Gjest Thorbjørn H. Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Jeg søker etter Ole Cortelius Tonniong som var gift med Inger Marie Abelsdatter i Bergne 1819 . Jeg ser i kirkebøker (i vige og for barn) er han innført med mellomnavn Cortelius, men finner ikke han igjen noen steder i dåp med det mellom navn. Han skal være født i 1791 ca og jeg finner en Ole som sønn av Casper Reinholt/ Reihartsen Øvre Stryn. Jeg ser at en onkel av denne Ole som var bosatt i Kvitsøy / Kragerø hadde barnebarn der med navn Reinholt Cortelius f.1868 som dør året etter. Kan dette være rette Ole jeg har funnet? og om noen her har navnet Cortelius i som kan forbinde det til OLE som kanskje kam fastsette at dette er riktig? Kan det være at Ole ikke er døpt Cortelius men har tatt dette navnet som voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Thorbjørn. Dette er også forfedre av min kone. Jeg har lenge prøvd å finne svaret på det du spør om. Nå sitter jeg i Haugesund, og har dessverre ikke tilgang til slektsprogrammet mitt. Det burde være mulig å finne Oles konfirmasjon, enten i Stryn eller i Bergen rundt 1806.Jeg finner ham imidlertid ikke i Undersøkelseskommisjonen i Bergen 1803-1805, vilket kan tyde på at han ikke var kommet til Bergen på det tidspunktet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er forlovelsesærklæringen. Nå er han ført som Ole Cortelius Tonning. Men dessverre finner jeg heller ikke her noen henvisning til hvor han kom fra. Se nederst på side 24 , høyre side i kirkeboken. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Ja jeg har han innført i vielsen i819 og ved ekteparrets barbs dåp, men vet altså ikke med sikkerhet hvor han kommer fra. Det er jo mange som bæret navnet Ole men ikke mellomnavnet Cortelius det er jo et sjelden navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Jeg har og den innføring fra forlovelsen. så vi er vel da kommet like langt med hensyn til hvor Ole kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Rune Ja fikk en mail fra Vigdis om det, helt fantastisk at det kan lykkes på denne måte å finne folk Jeg har jo studert veldig på dette selv men er ikke så dreven med det Så jeg må bare si mange takk for hjelpen med hilsen Thorvjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.