Gå til innhold
Arkivverket

[#49832] Skifte etter Georg Meyer død 7/2-1774, 67 år gml


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har sett gjennom Sollieds skifter men ikke funnet noe der. Han var gift med Margretha Dorothea Bünemann og hadde mange barn. Jeg er på jakt etter om der er en forbindelse mellom Georg Meyer og Albert Henrich Meyer som var gift med Anna Elisabeth Krøpelien.De hørte begge til Mariakirken i Bergen.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Georg Meyers sønn Henrich Arnold er født 14. jan. og døpt 17. jan. 1749.Jeg kan ikke se at det er vist til skifte etter Georg Meyer.Dødsfallet til enken Margaretha Dorothea Bünemann i 1799 er avertert i avisen av sønnen Henrich A. Meyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for den Yngve. Hadde håpet at det skulle la seg gjøre å finne en forbindelse mellom Georg og Albert Henrich Meyer. Mulig kandidat er Henrik Meyer Albertsen og Margreta Schrøder. Ser Margretas far er fadder på barn av både Georg og Albert Henrik.Det samme med Jacob Krøpelien og Justiceraadinde Carbiner.Jeg ser at Georg var 67 år da han døde 7/2-1774 født ca 1707.Mulig Georg er en sønn Henrik Meyer Albertsen hadde før han giftet seg med Margreta Schrøder ? De giftet seg 12/10-1718 . Albert Henrik Meyer er av det ekteskapet født 6/8 døpt 10/8-1728 KK.Finnes det skifte etter Henrik Meyer Albertsen d. 14/6-1741 ? Margrete Schrøder er det skifte etter. Det hele skal være gjenngitt i BHF tidskrifter nr 10 fra side 5 og utover.Kan ikke tenke meg at Georg er nevnt der ? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg registerer at bergensfarer Albert Meyer hadde to sønner som kom som drenger til Bergen; Henrik i 1704 (18 år) og Albert i 1715 (19 år). I merknad til Albert står det: Faren var oldermann for bergenfarersosieletet i Bremen.Det er vel den samme Henrik som her er registert som gesell [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=Ges1675&gardpostnr=378&merk=378#ovre>Lenkeog broren Albert her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja jeg ser at det passer meget bra med Henrik Meyer Albertsen. Mulig han hadde en bror Albert Meyer Albertsen, men denn har jeg ikke lett etter foreløpig. Etter fadderne til barnene til Georg holder jeg en 'knapp' på at Georg og Albert Henrich er halvbrødre, sønner av Henrik Meyer Albertsen og Georg av en ukjent mor, og Albert Henrich av Margrethe Schrøder. Det står riktignokk ikke at Henrik Meyer Albertsen er enkemann når han gifter seg med Margrethe, men det er så mye som taler for denne kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fadrene har du jo funnet i de skannede kirkebøkene fra MK. Ser litt på barnas navn og mulig oppkalling:Eliesabeth MargretaAnna VeronicaJoachim Ludolph (etter morfar)Henrich Arnold (bør vel være etter farfar)Lowise AmaliaDorothea ChristianaGeorgEleonora Sophia (sikkert død som liten)Marie Eleonora SophiaJuliana CatharinaGeorgina Margaretha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Elisabeth Margretha er vel etter pastor Bunemanns hustru Margreta Elisabeth, altså etter mormor. Da er det vel nærliggende å tenke at Anna Veronica kan være etter Georgs mor, altså etter farmoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

... eller kan det faktisk være slik at Georg er identisk med Jørgen, 18 år i 1724, altså f ca 1706. Han har en søster Anna Veronica f ca 1719. Eldste broren het Arnold f ca 1704. Lenke Kanskje Hinrich Meyer Arentsens hustru het Anne Veronica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei og god morgen. Takk for gode forsøk.Kona til Henrik Meyer Arentsen heter Margrethe Meyer som fadder 1710. Men jeg ser Monsr Arnold Meyer (bror til Georg) er fadder på første barnet Elisabet Margretha i 1744, og hans 'kiereste' er fadder på Anna Veronica i 1745. Men jeg kan sette opp Georgs barn med faddere, og Albert Henriks barn med faddere for å sammenligne.Georg Meyer f ca 1707 (67 år 1774)død 7/2-1774 g m Margretha Dorothea Bünemann d.1799.Barn: Elisabeth Margretha f 19/4døpt23/4-1744død begr 8/2-1773 (hun blir gift m Henrich Møller) faddere:Comertzraad Jacob Krøpelien,Monsr Arnold Meyer,pastorin Bünemanns,Monsr Henrich Meyers kiereste,Christiana BünemannsAnna Veronica f/døpt 17/7-1745 død 15/1-1815 begr 20/1-1815 ugift. faddere:Secretair Anthon Ulrich Winckelmann,Hr Achtzehner Conradt Rosentreder,Fr Pastorin Bünemanns,Monsr Arnold Meyers Kiereste,Monsr Diedrich Meyers kiereste.Joachim Ludolph døpt 15/6-1747 gift på Askøy m Beathe Christine Meyer.Faddere:Henrich Meyer confektbager ?,Henrich Molckenbohr,handelsmand g m Karen Andersdat Smidt,Monsr Johann Hinrich Witte d. 1749,Fr Pastorin Bünemannin,Hr Jacob Oldenburgs kieresteHenrich Arnold døpt 14/1-1749 død etter 1799.faddere:He Pastor Johann August Büttner (g m Maria Christina Bünemann)Monsr Johann Diedr. Meyer,Monsr Anthon Hinrich Bünemann,Sahl Hr Pastor Bünemans fr (han døde nov 1747)Madame Dorothea Elisabeth Pragon (døpt Oldenburg)Lowiese Amalia døpt 7/10-1750 d.134/1811 g Christian Hass (i Haus)Faddere:Herman Schrøder,kjøbmann,Monsr Burchard Dwerhagen,handelsforvalter,Pastorin Büttnerin nomin Hr Romehls frue hans kiereste i Hamburg,Madam Anna Elisabeth (Krøpelien) hr Albert Hinr Meyers kiereste,Jomfr Marthe Elisabeth hr Henrich Meyer Gerdts ekte datterDorothea Christiana døpt 17/4-1752, faddere:He Johann Lampe, negotiant, Hr Jacob Oldenburg,negotiant,Comertzeraad Krøpelien, Jomfr Anna Alida Meyer, Jfr Friderica Bünemannin.Georg døpt 12/9-1753 begr 4/3-1758. Faddere: fru Justiceraadinde Karbieners, jfr Anna Sophia Bünemanin (g Christian Peter Heisch),Hr Justiceraad Lauman Bagger,Hr Friderich Voswinckel,borger og kiøbmann,Monsr Hinrich Dwerhagen ,? handelsforvalter.disse hadde jeg notert og sjekket. Men det kom flere barn : døpt 30/5 1756 Eleonora Sophia begr. 1758f 13/11-1758 Marie Eleonora Sophiaf 13/7- 1760 Juliana Catharinafødt 23/10-1761 Georgina Margaretha.Disse fire siste har jeg foreløpig ikke notert faddere på.Så var det Albert Hinrich Meyer og Anna Elisabeth Krøpeliens barn. Av deres 11 barn døde alle med untak av ett (det første) dvs jeg har ikke funnet dødsfall på henne. Barn: f 14/11-1750 Margaretha Albertina Henrica . Faddere: Hr Comertzraad Jacob Krøpelien,Hr Friderich Voswinckel (g m Elisabeth Meyer),Fr Justiceraadind Karbiener,Fr Pastorin Sebylla Spiesmacherin (g J D Sinning),jfr Alida Meyer.Divert Henricha f13/10-1751 begr 18/1 1752.Divert Henricha f 11/12-1752 faddere:fru Commerceraad Krøpelien,Mdm Johan Christian Krøpeliens, Elsebe Schmidt,Hr RegimentsQvartermester Undahl,Monsr Burchardt Dwerhagen,handelsforvalter.Jacobine Christiana f22/4-1754 begr 4/7-1754.Faddere:Comertzeraadind Krøpeliens,Madame Matthias Petsch (g m Gedsche ),jfr Magtelle Margrethe Krøpelien (g m Carbiener),Hr Hermann Schrøder, Hr Nicolaus Iwendorph.Henrich døpt 25/3-1755 begr 21/1-1758 faddere: Justiceraad Johan Carbiner,Hr Diedrich Prage,Monsr Christian Krøpelien,fru Justiceraadind Carbiener,Madam Elisabeth Margr (døpt Meyer) Foswinckels (Friderich).Jeg har notert 7 barn til men alle døde tidlig med untak av Albert som døde 1788, 28 år gml.Vel jeg må vel ta en tur på statsarkivet for å se hva Sollied har om disse Meyerne. Men spennende er det. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har nu vert på Statsarkivet. Desverre ikke mye å hente der i Sollied sine kort.Foreløpig blir alt bare gjettinger når det gjelder disse Meyerne fra Bremen. Antagelig er det en Henrik Meyer som har hatt mange barn som kom til Bergen slik at de fleste 'gamle ' Meyerne fra Bremen er slekt. Vi har vel funnet Arents,Arnold,Albert og Gerdt, og muligens Georg. Det ser ikke ut til at Jørgen og Georg er samme person. Ikke iflg Sollieds kartotek i alle fall om det er sikkert nokk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Jeg vet ikke om jeg har fått helt oversikten på alle problemstillingene her, men kan likevel forsøke å nevne de opplysningene som framkommer i dødsannonsene til noen Albert Henrich. (Georg fant jeg ingenting på).Albert Henrich Meyer, f.6.8.1728, d.13.4.1786 søn av Margaretha f. Wessel, Henrich Meyer g.m. sal. Anna Elisabeth Krøpelien. 14 barn.Albert Henrik Meyer, d. 9.5.1822, 28 aar. Foreldre: Anne Christine f.Dechezaulx, Henrik Meyer.God jakt videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for den du. Problemet er at Georg ikke står oppført noen steder med farsnavn.Men han er tydeligvis en Henriksøn Meyer. Og det ser ut til at de fleste Menrik Meyerne i den tid kom fra Bremen.Og Meyer fra den kanten er vel som Nilsen eller Olsen her.Jeg hører ikke til disse Henrik Meyerne selv, men de dukker opp som faddere og blir inngiftet i 'mine' slekter.Min gren er Christopher Meyer fra Bremen men han har jeg styr på.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant dette i Rosendalsarkivet:'I sukkerbakarsmuget nr. 1, som den gongen hadde adressa 12 rode nr. 76, har det vore ein sukkerbakarverkstad og ein sukkerbakaromn som truleg vart nytta av 'Confectur-Bager' Arnold Meyer. Men kven som nytta den etter hans død i 1814 har det ikkje vore mogeleg å bringa på det reine. (Det er ein sukkerbakar Arnold Mayer som dør om lag midt på 1800-talet i Bergen, men eg kan ikkje sjå at han er son av denne Arnold Mayer). Men det mogeleg at Giovanni Girotti har hatt tilhald her, slik etterkomarane hans meiner. Det som er sikkert, er at Giovanni Gerotti ikkje under noko omstende er registrert i Bakarlauget i Bergen sine protokollar. Eg har sitte på universitetsbiblioteket og lett gjennom alle oversikter over læregutar, sveinar og meistrar, og meistrar med læregutar eller sveinar i Bergen mellom 1750 og 1850, utan å finn spor etter han. Men det er mogeleg at han er registrert i borgarvæpninga sine protokollar på byarkivet i Bergen….' ('Dømt, kiendt og afsagt' eit rettshistorisk essay om den dømmande makt ein utøver i møtet med historia -det tredje lærestykket skrive av Jørn Øyrehagen Sunde '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takker for alle opplysninger som kan være med å løse opp i denne Meyer problematikken.Ser nu at det på Hustad i Løddingen nevnes ett sølvbeger med navnet Gjert Arentsen Meier, i skifte 8/10-1767 etter en av mine forfedre Rasmus Andersen Lind, som hadde drevet handel på Bergen. med Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.