Gå til innhold
Arkivverket

[#49834] Foreldre til Hans Olsen Bock 1671-1739 bergsknekt på Røros ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Foreldre til Hans Olsen Bock 1671-1739 på Røros Lurer på om det finnes foreldre til ham ? Går det linjer til Ole Pedersen Bock ca 1630-1685 og Ildri Pedersdatter 1628-1728 på Røros.Det er vel en som heter Ole som må være far ? Kan noen hjelpe meg med dette ? RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ole Pedersen Bock nevnes som berggesell i Nyberget og Solskinnsgruva ca 1677-81. Jeg har ikke notert kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ANTAR at Peder Olsen Bock, som var far til Ildri Pedersdtr Bock, også var far til berggesell Ole Pedersen Bock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Det er vel to som har likt namn da.det er vel Ole Pedersen Bock som er 1630-1685 som det er snakk om da.Jeg skal sjekke om jeg har plassert ham sammen med Ildri. RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Tjade

Til (3): Oppkalling indikerer at kona til Ole Pedersen Bock het Siren. En Siren Bock er fadder i 1691. Hun må enten være kona eller dattera til Ole. Kirkeboka for Røros opplyser også at Ole Buchs enke, Ingeborg Ingebrigtsd., ble begravet 81 år gammel i 1744. Hvis Ole Pedersen var gift med Ingeborg, må han ha vært gift to ganger, først med Siren og så med Ingeborg. Ingeborg var da ungjente og Ole ca. 60 år ved giftermålet.Til (5): Jeg kjenner ingen kilder som sier at faren til Ildrid og Ole, Peder Bock, var en Olsen. Dersom noen har kildebelegg for Olsen, vil det glede meg om kilden oppgis.Hilsen Odd Tjade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beklager, jeg vet ikke når han fikk dette påhenget, men Olsen er nok ikke kildebelagt, så vidt jeg vet. Se ellers debatt 17431, innlegg 40 (Robelin) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.