Gå til innhold
Arkivverket

[#49837] Maren Pedersdatter f. 17? i Rødøy på Helgeland


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Maren Pedersdatter som bodde i Rødøy som voksen. Det jeg vet om Maren er: Hun var gift med Einar Povelsen Sperstad, som var født i Rødøy ca 1708-11(47 år ved innrulleringen 1755 og 58 år ved innrulleringen 1769). Einar og Maren var brukere i Kolvig i Rødøy da deres 3 døtre ble døpt:1) Ingeborg døpt 2.påskedag 1760. Faddere som var leselige: Ingeborg Nilsdatter Sjaavig, Anna Pedersdatter Hestvigen, Ola Hermandsen Sjaavigen, Ingebrigt Mortensen ibidem.2) Kirsten døpt 2.påskedag 1760, og tvilling med Ingeborg. Faddere: Anna Rasmusdatter Høvaagen, Elen Ingebrigtsdatter Reppen, Birith Jonsdatter ibid, Christen Olsen Ringen, Paul Hoven Sjaavigen.En av disse to ble gravlagt i 1760, og var da 6 uker gammel. 3)Barbro døpt 3.tia trinit. 1764. Faddere Birrith Ingebrigtsdatter Sjaavig, Karen Jacobsdatter Strand, Tollev Mogensen Vaage, Johan Jonsen Langnes, Sara Pedersdatter Hestvig.Barbro er min ane, og først ble hun gift med Lars Bersvendsen Dom XL p.trinit. 1782, og hun ble trolovet og gift 2 med Berthel Olsen Kolvig 9.p.trinit. 1793. Disse er blant mine aner. Barbro var senere gift med Niels Christensen født ca 1744 og død 1805, og i 1817 ble hun gift med Peder Christian Olsen Sandvigen. Barbro døde 24.04.1834.Blant fadderne til barna her merker jeg med Sara Pedersdatter Hestvigen og Anna Pedersdatter Hestvigen, som kan være søstre av Maren?En kan også tenke seg at mor til Maren Pedersdatter kan ha hatt navnet Ingeborg. Dette på grunnlag av at døtrene til Maren og Einar døpes Kirsten og Ingeborg i 1760. Mor til Einar Povelsen vet jeg het Kirsten Pedersdatter, og dermed er jo da barnets farmor oppkalt gjennom Kirsten. Så kan jo da mormoren være oppkalt gjennom Ingeborg. Dette er selvfølgelig bare ren teori. Blant fadderne er jo også en Ingeborg Nilsdatter Sjaavik(kanskje mormoren???).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva om Maren var hans 2. kone. For meg så ser det ut til at Maren var en del yngre enn Einar. Da kan Ingeborg være navnet på første kona.Jeg har foresten ikke funnet dem gift eller døde i databasen for Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne LiseHovdal

Første kona til Einar Povelsen var Else Pedersdatter, og henne var det skifte på i 1752. Nå er jeg heller ikke helt sikker på hvor jeg har ifra at Einar Povelsen var gift i 2. ekte med Maren Pedersdatter, og kan vel egenlig ikke dokumentere akkurat det. Hvis noen mener det kan være andre som var mor til min ane Barbro Einarsadatter så hører jeg gjerne om det også. Jeg regner med at Einar Povelsen og Maren Pedersdatter(hvis dette var Barbros mor), at de ble gift i den perioden hvor kirkebøker for Rødøy mangler(1750-58). Når det gjelder dødsfall på 1700-tallet så var jo mange prester slurvete med å registrere. Har i Rødøy sett at det har stått f.eks. 4 liig sat muld på uten navn, men det gjelder kanskje noe tidligere på 1700-tallet enn da Einar og kona døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Har ikke sett innlegget ditt før nå Hans Egil, og det skyldes at jeg har flyttet og vært uten både pc 16.12.03.01 og uten internett 16.12 til i går. Nei jeg har ikke noe mer på Maren Pedersdatter og ektemannen Einar Povelsen etter 2007, bortsett fra at Einar Povelsen var på Mygen i Rødøy ved innrulleringen 1769. Skulle noen vite noe mer om anene til Maren Pedersdatter er det selvfølgelig av interesse enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger  Forsmo

Goddt Nyttår, Anne Lise! Det jeg bl-a- vet om Barbro er at hunble gift i 1793 med Berthel Olsen, Votvi, Rødøy. Men hun ble gift med Lars i 1782. I 1800 ble hun gift med Niels Christensen, Kolvik. I 1817 gift med Peder Kristian Olsen fra Sandvik i Rødøy. Hun hadde 2 barn med Berthel(: Berith Kirstina født 1794 og Ole Bertthelsen, født ca 1796, gift 2.9.1839.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg har også om Barbro Einarsdatter og hennes familie, men det er moren Maren Pedersdatter jeg ikke har noe mer på siden 2007. I tillegg til tidligere opplysninger i dette emnet om Barbro har jeg at hun ble konfirmert i Rødøy kirke Dom.5.p.trinit(25.06)1780 i Rødøy kirke. Hun døde 24.04 og ble gravlagt 25.05.1834. Hun ble gift med Peder Kristian Olsen 27.07.1817. Datteren Berit Kierstina Berthelsdatter har jeg som døpt Dom.3.p.trinit(05.07)1794, og konfirmert 01.08.1813. Hun ble gravlagt 17.11.1833. Jeg har ikke funnet noe sikkert om giftermålet på Berit Berthelsdatter og ektemannen Erik Olsen fra Rana,men har skrevet at de ble gift i 1816. Jeg har ikke skrevet noe om det, men mener å huske at Berit hadde fått feil navn i kirkeboka.Når det gjelder Ole Berthelsen, så har jeg han som døpt 21.p.trinit(16.10)1796, og konfirmert 27.07.1817.Du har sikkert rett i at han ble gift 02.09.1839(jeg har skrevet 08.09 med spærsmålsteg), og da med Aleteh Maria Nilsdatter på 48 år(født ca 1791. men født ca 1796 ved folketellingen 1865). De fikk sønnen Hans Benjamin Olsen 10.01.1839, og som ble døpt 15.05.1840. Om Berit Kierstina Berthelsdatters familie har jeg skrevet om i andre temaer her på Digitalarkivet. Godt nyttår til deg også Birger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hans Benjamin Olsen ble født 01.10 eller 10.10.1839. Forveksler av og til ø og æ her, siden tastaturet er nytt for meg(det er en tast med o med tøddel over, og en vanlig ø, og det samme for a med tøddel over og æ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.