Gå til innhold
Arkivverket

[#49840] Bud: Karen Olsdatter, første kona til John Pedersen Sandblost f. 1791?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

På FamilySearch finner jeg at en John Pedersen ble gift i Bud i 1817 med Karen Olsdatter. Er det noen som har mulighet til å finne ut hva som egentlig står i kirkeboken i 1817 om disse personene? Karen Olsdatter må være død før 1830 for da gifter John Pedersen Sandblost seg for andre gang i Rød kirke, Nesset, med Anne Amundsdatter Aafløy. Håper at det er noen som kan hjelpe meg med denne?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

I 1817 er han oppgitt å vere frå Mittet(i indre Romsdal), ho frå Sandblost. Han ser ut til å vende attende til heimlegare trakter i 1830. Eg ser forøvrig ei Kari Olsdtr Sandblost som døyr 31.5 1830. Når gifta han seg oppatt i 1830?Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Knut! Dette var midt i blinken! John Pedersen Sandblost var fra Indre Mittet i Veøy. Og han ble gift for andre gang den 27. oktober 1830, så det er nok Karen/Kari som døde 31. mai 1830. John og den andre kona Anne fikk i 1834 datteren Karen i Bud. Denne familien kom så i mai 1840 til Smøla og havnet i Steinsøysundet, der datteren Karen fikk en stor etterslekt etter seg. Tusen takk skal du ha!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Denne Karen/Kari Olsdtr var oppgitt å vere 58 år då ho døydde i 1830. Det betyr ho er fødd kring 1772. Ved FT 1801 for Bud finn eg ingen som høver. Eg ser det er fødd ei Karen Olsdtr 1773, faren er Ole Olsen Brennholm. Eg har lite å bidra med utover dette med dei kjeldene eg har tilgang til. Åtte dei kanskje eit bruk på Sandblost, som dei selde kring 1840?Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Det sies så i de papirene jeg har. Og det er etternavnet Sandblost John Pedersen bruker når han og familien kommer flyttende til Smøla, likeens når han gifter seg opp igjen i 1830. Noe ut over det vet jeg desverre ikke. Takk for hjelpa, Knut!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.