Gå til innhold
Arkivverket

[#49844] Gunder Tørisen, Elset i Hof sokn. f ca 1790. Aner videre bakover


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Jeg søker informasjon om anene til Gunder Tørisen. Ved FT 1801 Lenke bodde han på Elset i Hof sammen med mor og eldre søsken.I følge mine notater ble han gift ca 1815 med Kari Olsdtr og han var død før Ft 1865. Kjenner også til sønnene Tørris f 1815 og Ole f 1818.All informasjon er av interesse.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg kan hjelpe deg med farsida til Gunder, men først litt geografi. Elset ligger i Våler som var en del av Hof. Hof ble delt i Hof, Åsnes og Våler. Hof og Åsnes er slått sammen igjen til Åsnes. Gunders far var Tørris Olsen g 1745 m Kari Embretsdatter fra Elset. Hun døde tidlig og Tørris giftet seg 23/3 1767 m Marte Olsdatter som er Gunders mor. Jeg vet ikke hvor hun kom fra. Tørris ble døpt 1/1 1723 og var født på Sparby søndre i Hof. Hans far Ole Tørrissen kjøpte samme året Borg i Hof og flyttet dit. Du finner mer om han og hans aner i Hof bygdebok bind I og II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk SverreJeg må ærlig inrømme at jeg sliter endel med detalj-geografien i områdene der. Det hjelper ikke mye med 6 mnd på Terningmoen heller.Nå har jeg muligheter for å kombinere med bygdebøker for Hof.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når det gjelder Tørris Olssons andre kone, Marte Olsdatter, har jeg prøvd å finne ut hvor hun kommer fra. Noe sikkert er det vanskelig å komme fram til. I Hof prestegjeld blir det døpt mange som passer i alder, men det er ei Marte Olsdatter som virker mer sannsynlig enn andre. Eller rettere sagt, det er to som peker seg ut, men den ene av disse (født på Sveinkjerud 1743) blir gift på en annen kant og kan elimineres.Den Marte Olsdatter som peker seg ut, er hun som blir døpt 23.06.1743 som datter av Ola Eriksson og Kari Ivarsdatter på garden Holen. Når jeg ser på fadderne til Martes barn, er det en mann som er interessant, nemlig Erik Knutsson på Knausen som er fadder til et par av barna. Erik Knutsson var Martes søskenbarn, og Erik og Eriks far Knut Eriksson var blant vergene for Marte og søsken ved skifte etter hennes far i 1759. Martes første barn blir også kalt Knut som kan tas som oppattkalling av hennes farbror Knut Eriksson.Holen er forøvrig utskilt fra Knausen og Martes far Ola Eriksson ble født på Knausen.Hvis jeg ikke tar helt feil, vil det som er sagt over bety at Tørris' første kone Kari Embretsdatter og Marte Olsdatter er søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.