Gå til innhold
Arkivverket

[#49847] Gamle gårds og bruksnummer - finne bolig/sted idag?


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg skal besøke Solvorn i Hafslo i juli og i den forbindelse så hadde jeg funnet det spennende å finne ut nøyaktig hvor mine forfedre bodde. Er der mulig å bruke gårds og bruksnummer som er angitt i 1900 folketellingen til å finne ut hvor de boligene stod/står idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Kan ikke svare konkret for Hafslo. Men det har ikke kommet noen ny matrikkel etter 1900, så gårdsnummeret vi antakelig stemme - med forbehold om endringer i kommunegrenser (sammenslåing mv.). F.eks. hadde gården Tenvik i Tjølling, Vestfold, gnr. 110 i 1900, mens den nå har gnr. 1110 pga. at Tjølling ble slått sammen med Larvik o.fl. i nyere tid.Bruksnummer kan vel være mer usikkert, pga. mulige sammenslåinger og delinger av bruk de siste 100 år. Men du kan være heldig. Jeg har nylig funnet en eiendom i tidligere Randesund, nå innlemmet i Kristiansand, fordi Kristiansand kommune har kommunekart på sin hjemmeside som tillater søk på gårds- og bruksnummer. Det aktuelle bruksnummeret ble opprettet i 1919.Grunnboken vil gi sikrest svar, om du har anledning til å sjekke den. Se om muligheter på http://www.statkart.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Hei! Som nevnt ovenfor kan det være et problem med gnr. i kommuner hvor det har vært sammenslåing etter 1900. De fleste sammenslåingene foregikk på begynnelsen av 1960-tallet, derfor blir ikke matrikkelutkastet fra 1950 til særlig hjelp i disse tilfellene. Solvor lå i tidligere Hafslo kommune som, så vidt meg bekjent, i dag er en del av Luster kommune dermed er også gnr. endret fra 1900-matriklen og m.utkastet fra 1950. Den enkleste måten å finne ut av forholdet mellom gamle og nye gnr. et trolig å ta kontakt med Luster kommune, jeg tror avdelingen som kan hjelpe deg heter Teknisk forvaltning. På kommunens nettside kan du forøvrig finne kart med eiendomsgrenser og g- og bnr. Det ser ut som om Solvor, som i dag virker å være et lite tettsted, har gnr. 172. I FT. 1900 og matrikkelutkastet fra 1950 finner jeg ingen gård med navn Solvor, men derimot Solvorstrand gnr. 83. Når det gjelder bnr. kan de forsåvidt være de samme selv om gnr. er endret men på grunn av oppdeling/utskilling av eiendommer vil det sikkert være langt flere bnr. under hvert gnr. i dag enn i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Solvorn var et meget gammelt sogn i tidligere Hafslo kommune, og lå på begge sider av Lusterfjorden. I 1963 slo Hafslo og flere andre kommuner seg sammen til dagens Luster stor-kommune. Så det har nok kommet nye gårds- og bruksnummer. Dagens Solvorn (Solvornstrondi) er en idyll og et kjent turiststed om sommeren, så det kan kanskje være vanskelig å finne noen innfødte som du kan spørre. Og bygdeboka som omhandler Solvorn er ennå ikke utkommet. Men søk opp kommunesenteret i Gaupne. De er vant med turister! Der vil du få all hjelp der. Med utgangspunkt i det gamle gårds- og bruksnummer vil du få vite det nye og hvor gården ligger. I Solvorn finner du et fint hotell som har vært i samme familie siden 1696. Og husk å besøke Urnes stavkirke på den andre siden av fjorden (ferge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Jamvel om gardsnummeret er endra, skulle det ikkje vere så vanskeleg likevel. Gardane vil ha same rekkjefølgje i matrikkelen og gardsnamnet vil (med sjeldne unnatak) vere det same, kanskje med litt anna skriftform.Matrikkelen frå 1886 (gardsnummer i Norske Gaardnavne, [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_soek.prl?s=n&AMT=&start=S%F8k&HERRED=&SOGN=Solvorn&GNAVN=&GNR=&LITTREF=&REFORDF=&BIND=12&SIDE=&SOEKESTRENG=&med_amt=on&med_herred=on&med_sogn=on&konkordanse_streng=hurtigliste&sort_tfunn=-&sort_amt=1&sort_herred=2&sort_sogn=3&sort_gard=4>Lenke) galdt sannsynlegvis i 1900 også (dersom ikkje det var gjort grensereguleringar i mellomtida).Økonomisk kartverk viser gards og bruksnr på dei ulike eigedomane og teigane. Det finn du under under 'Norgesglasset' på Statkart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hjertelig tusen takk alle sammen for masse flott informasjon. Det er mine oldeforeldres bosted jeg gjerne vil se om der er mulig å finne. De bodde her Lenke. Så jeg skal undersøke etter pinse om jeg kan finne igjen dette bostedet. Vi har også slektstilknytning til Valaker så jeg vet godt om hotellet der. Vi tenkte å være der i 3 dager og bruke god tid på alle tenkelige steder som kan være verdt ett besøk og Urnes stavkirke står også på programmet da flere av våre slektninger ble døpt og begravd der :-)Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det ser ut til at Sjøtun er gardsnr.172. Bruksnr.17 (172/17) ligg om lag 200 m rett vest frå ferjekaia. Sjå i Økonomisk kartverk (minste målestokk under 'Norgesglasset').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.