Gå til innhold
Arkivverket

[#49854] Ole HansenStoraunet, Lybekk er også brukt. Fra Gudbrandsdalen


Gjest Karl Støa
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Støa

Ole Hansen kom til en plass under Skjørholmen i Verdal i 1791. Han fikk da en tinglest festekontrakt av gårdens eier Knut Olsen også han fra Gundbransdalen.Ole var da gift med Jøren Olsdatter. De fikk i 1793 barna Ole og Ranni, men både barna og mora døde samme året. Ole giftet seg igjen med Berit Mortensdatter Fra Henning ved Steinkjer. De flyttet samtidig til Stranplass i Henning hvor de var til de døde 1820 og 1816. En Skifteprotokoll etter Ole viser at han hadde vert gift før han kom til Skjørholmen.det var fire barn: Hans, Ole, Ragnhild og Ingeborg, mora var død. Er det noen som kan gi opplysninger om noen i denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Støa

Hei Vi har ikke noe sikre opplysninger om det, men trur han er fra Gundbrandsdalen en stad. Som jeg skrev i første innlegget var Knut Olsen som festet plassen til Ola også fra Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Ja då vart det ikkje mykje å gå etter! Det er nokså mange som heitte Ole Hansen og Knut Olsen, det er av dei vanlegaste namna :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Støa

Ja det er denne Ole Hansen jeg ønsker å finne ut hvor han er fødd og navn og opprinnelse til hans første kone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

FT 1801 sier at Ole Hansen er 52 år, altså født ca. 1749. Dette er også hans 3. ekteskap. Kan Jøren Hansdatter være hans mor ?I kirkeboka under døde fant jeg Jøren Olsdater Schiørholm død febr. 1783, 32 1/2 år gammel. Kunne hun være hans kone nr. 2 og Berit Mortensdatter nr. 3 ?Har du flere opplysninger om barna Hans, Ole, Ragnhild og Ingeborg ?Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Støa

Hei. Ja det er hans andre og tredje kone. Her kommer den informasjonen jeg har om barna til Ole: Barn fra de forskjellige ekteskapB1. ¹Hans B2. ¹Ole B3. ¹Ragnhild. Gift med Jon Bjertnesvolden Jon og Ragnhild giftet seg i 1803, de fikk tre barn. B4. ¹Ingeborg. Gift med Ole Jermstad. B5. ²Ole f. 1793 d. samme år. B6. ²Ranni f. 1793 d. samme å.r B7. ³Morten f. 1794. B8. ³Rasmus f. 1796. B9. ³Johan f. 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hvis du sender meg alle de opplysningene du har om Ole Hansens etterkommere kan jeg lage et spørsmål i medlemsheftet til Gudbrandsdal Slektshistorielag.Hvor gammel var Ole Hansen da han døde ? Ønsker alle opplysninger om hans barn fødsel/vielse/død.t-troenn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.