Gå til innhold
Arkivverket

[#49855] Under-toldbetjent Ole Gullichsen Frogner


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Kornstad

Her er det som står om Ole i 'Tollere i 300 år':'Frogner, Ole, født 1744. Tollrorskarl i Fredrikshald tolldistrikt 1783, undertollbetjent sammesteds 1798. Nenvt også 1805.'Ingenting om fødested, dessverre.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk for ditt innlegg Laila, men dette har jeg også sett.Håper det finnes flere opplysninger.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Dette er et skudd rett ut i tåka, men kanskje likevel?Gullik Jansen og Ragnhild Paalsdatter på Bonn under Fron i Frogn, helt innerst i Bunnefjorden, fikk rundt 1748 sønnen Ole (kirkebøkene for Ås/Frogn begynner svært sent). Det siste jeg har funnet av denne Ole Gulliksen er at han tjente 1767 i Drøbak.Frogner kan kanskje være et kunstig navn ut fra Oles opprinnelsessted? Plassen Bonn ligger 30 meter fra Bunnefjorden, og det burde i hvert fall ikke være noe i veien med denne mannens roferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg takker for opplysningen.Nå har jeg tilfeldigvis Frognboken av Haakon Falck Myckland tilgjengelig og under plassen Øvre Bonn står det om Gullik Jansen 'at han hadde bl.a.sønnene Peder og Jan, som kom til England og datteren Lisbeth. Har funnet konfirmasjonen til de alle tre samt en datter til, men finner ikke Ole Gullichsen.Kan du gi meg tips om hvor Ole tjente i 1767?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Nå er nok ikke Mycklands gårdshistorie for Frogn helt patent, spesielt ikke når det gjelder Bonn. Gullik Jansen bodde ikke på Øvre, men på Nedre Bonn.Jeg skrev for noen år siden artikkelen 'Fem generasjoner i Bonn' i Ski Slektshistorielags tidsskrift 'Slektsveven'. Dette er nettopp lagt ut på www.skislekt,no, og jeg kan derfor henvise til hefte 3/2003.Ellers har jeg nok noen henvisninger om Ole Gulliksen (jeg mener å huske konfirmasjonen), så disse skal jeg forsøke å grave fram fra mine hjemlige arkivhyller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg husket nok feil om Ole Gulliksens konfirmasjon. Den står ikke i kirkeboka for Ås, men denne boka er ikke alltid like godt ført. Ole Gulliksen finner vi i hvert fall i manntallet vedlagt fogderegnskapene 1764, der han står oppført blant gutter over tolv år på gården Fron.I Generalitets- og kommissariatskollegiet i Norge (KG I), ruller pakke 478, finner vi i 1765 liste over husmenn på gården Fron, der Gullik Jansen, 61 år, oppgis som husmann, og hvor Jan Gulliksen (27), Ole Gulliksen (18), Paal Gundersen (25) og Hans Tommessen (22) er oppgitt som husmannssønner. I 1767-listen over ungt mannskap under 36 år på Fron finner vi husmannen Isak Jørgensen (33) og husmannssønnene Jan Gulliksen (29) og Ole Gulliksen (20), og det framgår at Ole tjener i Drøbak. Han er 58 tommer høy og 'liiden', spinkel. Det er det siste livstegn jeg har av ham.Det står riktignok ikke i rullene at Ole Gulliksen er sønn av Gullik Jansen og bror av Jan Gulliksen, men jeg har antatt at dette er tilfelle, ikke minst fordi det unge mannskapet ble rulleført på den gården de var født - ikke på det stedet de tjente eller oppholdt seg av andre grunner.Så gjenstår det å fastslå om Ole Gulliksen fra Nedre Bonn i Fron kan være identisk med undertollbetjenten Ole Gulliksen Frogner på Frederikshald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker for alt du har gitt av opplysninger. Tenkte kanskje at jeg ville finne dåpen til Ole Gulliksen i Ås, siden de opplysninger du sitter på tilsier at han skal være født rundt 1747, men ingenting der.Synes det er litt rart at søskene er ført inn som konfirmanter, men ikke Ole. Vet at kirkebøkene ikke alltid er til å stole på. Jeg får prøve å gå igjennom kirkebøkene i Ås for å se om han finnes blandt de døde. Han har ikke giftet seg der.Ser ikke bort i fra at min 'mann' kan komme fra Frogn, siden jeg hele tiden havner tilbake dit uansett hvor jeg befinner meg.Leste forøvrig det du viste til i slektsveven, mye interessant der.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Fant trolovelse mellom Ole Gullichsen og Anne Kirstine Ingemorsdatter i Berg, par nr.2 øverst til høyre Permanent sidelenke: Lenke .Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg gikk gjennom kirkebøkene i Ås/Frogn navn for navn for femten års tid siden, inklusive samtlige faddernavn, og jeg er nokså sikker på at jeg ville ha reagert på navnet Ole Gulliksen, både i dødsfallister og andre steder. Ut fra dette har jeg gått ut fra at strandsittersønnen Ole flyttet fra Frogn, som vel å merke var et område med sterk mobilitet.Men ingen er feilfri, så litt ekstra gjennomgåelse av kirkebøkene er sikkert ikke av det onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.