Gå til innhold
Arkivverket

[#49864] Matros Einer Pedersen og h. Elisabeth Maria Larsdatter Wiider, Stavern 1771-1801


Gjest Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

Einer Pedersen, f. i Rødøy ca. 1740, ble utkommandert til Fredriksværn og ble gift der 10. okt. 1771 med piken Elisabeth Maria Larsdatter Wiider (lesningen 'Wiider' kan være litt usikker). De fikk barna Peder, døpt i Stavern 7. juni 1772, Lars Isaac, døpt 14. april 1774, og Maren Randine, døpt 19. sept. 1776 (hun ble begravet 5 august 1779). Einer døde--det sies i kirkeboken at han var 42 år--og ble begravd 17. januar 1778. Han tilhørte 2. comp. og hadde nummer 103.I folketellingen for 1801 finner jeg i Baraqve Bygning No. 3 i Friderichsværn Elisabet Marie Larsdatr, Huusholderske, 60 år, Enke efter 1 ægtesk., Matrosenke med 80s mtl pension. Dette må vel være enken etter Einer.Er det noen som har vært borte i disse menneskene og deres etterslekt? Er det noen som kjenner opphavet til Elisabeth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsenf

Legger inn lenke til vielsen da de vel ble gift i 1772, og kanskje noen andre kan se nærmere på etternavnet henne Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Ja, det er nok 1772, ikke 1771, som jeg skrev. Denne kirkeboken er 'extracted' på FamilySearch, og de som gjorde arbeidet leste etternavnet som Weider. Men jeg ser granngivelig to prikker over noe som ser ut som to i'er, så det kunne vel også være Wüder; det virker likevel ikke sannsynlig. Ved fødselen til to av barna har moren etternavnet Larsdatter, og familiens to sønner er da også oppkalt etter bestefedrene Peder og Lars. Ellers er det interessant at nære slektninger i Rødøy--Einars søsken--visste at Einar etterlot seg barn, men ikke visste navnene, særlig ettersom eldste sønnen var oppkalt etter farfaren. Einars foreldre er blant mine aner og jeg er selv født og oppvokst i Rødøy. Etter over to hundre år har vi altså endelig fått vite navnene på barna, men det ville jo være veldig hyggelig å finne eventuelle nålevende etterkommere.Jeg sakser et ekstrakt av skiftet etter Einars mor:'Skifte Selsøen i Rødøy 1799 etter MARITH PEDERSDATTER. Hans Pedersen sønn Selsøen. Peder Pedersen sønn Sperstad Joen Pedersen sønn Gierøen. Ole Pedersen sønn Waatvigen død. Barn av Ole: Peder Olsen, Melcher Olsen, Mogens Olsen, Bertel Olsen død. Barn av Bertel: Olai Bertelsen , formynder Stefaderen Niels Christensen Kaalvigen. Bereth Bertelsdatter. Ejner Pedersen død sønn, skal ha 2 barn i Fredriksvæhrn. Formynder for disse Daniel Nielsen. Lisabeth Pedersdatter datter gift med Daniel Nielsen Sperstad.'Dette er å finne i tema 44896: Andreas Glad, Klokker i Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.