Gå til innhold
Arkivverket

[#49866] Johan Petter Berg (Inderøien) og Ane Andersdatter (Støren)


Gjest Anna Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna Nilsen

Har fått så mye god respons på andre spørsmål her inne, så prøver meg med disse to også.I 1900-tellingen for Horg oppgis Johan Petter Berg til å være født i 1865 i Inderøien. Hans kone Ane Andersdatter er født i 1856 på Støren.De bodde da på en plass kalt Røskaftbergan under g.nr. 32, b.nr. 2.Barna var: Kristine Olsdatter f. 1892 (konens datter), Julie Marie Johansdatter f. 1895, John Johansen f. 1899. Alle barna oppgis å være født i Trondhjem.Noen som kan hjelpe meg videre med foreldre til Johan Petter og Ane??Hilsen Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vær obs på at han kan ha tatt navnet Berg etter stedet der han bor - Røskaftbergan. Han kaller første sønn John. Jeg ser at det i folketellingen 1865 finnes en John Petter 2 år, sønn av Johan - på Inderøy. Han KAN være en kandidat (jeg har forresten også aner på Røskaft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Anna.I FT 1900 for Horg står det at datteren Julie Marie ble født i Trondheim, de to andre barna i T. T betyr tellekretsen, dvs det sted hvor tellingen ble foretatt, altså Horg.Jeg har funnet dåpen til hennes uekte datter Kristine, tror jeg, i klokkerbok for Horg i Støren, men hun står som Kjerstine i kirkeboka. Foreldre: Ole Knutsen Tverdal og Anne Andersdatter Solem.LenkeJeg tror dermed også jeg har funnet Annes dåp i Støren i 1857. Jeg skal gi deg lenke til kirkeboka i neste innlegg.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen
LenkeMora var altså Kirsti Andersdatter Solem (Solum ser det ut som), inderstdatter og 28 år, og faren Ungkarl Anders Jonassen Lyngen. Hans 2. leiermål, hennes 1.Jeg har bygdeboka for Støren, og jeg finner ingenting om disse under Solem. Lyngen ligger i Horg.Jeg har imidlertid problemer med å finne dem i FT 1865 for Støren prestegjeld.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Takk for all informasjon & lenker Astrid. Og da ser det jo ut til at den John Petter som Arnstein har funnet på Inderøy er en meget god kandidat synes jeg.Hilsen Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har nok uttrykt meg med større sikkerhet ovenfor enn jeg burde. De to barnas dåp er vel det som er sikrest, men jeg vil si at Anne Andersdatter født 1857 er en god kandidat men ikke mer. Det som trengs før man kan gå videre bakover, er å finne Ane Andersdatter og Johan Petter Bergs ekteskap i en eller annen kirkebok, for å få navn på far/foreldre og hvor og når de ble konfirmert. De kan jo for eksempel ha giftet seg i Trondheim, siden datteren Julie ble født der.Jeg gikk temmelig raskt gjennom konfirmasjonslistene for Støren uten å finne Anne A konfirmert. Et spørsmål er også hvor de var i 1865. I Støren prestegjeld er det ingen som peker seg ut til å være Anne A eller mora Kirsti/Kjersti. (Her er det greitt å vite at folketellingen 1865 for Holtålen er gått tapt).Bygdebok for Støren nevner omtrent ikke barn født utenom ekteskap, mens bygdebok for Horg i mange tilfelle jeg har sett gjør det.Viktig å nevne er kanskje også at Solemgårder ikke bare finnes i Støren sogn, men også i Soknedalen.Min konklusjon er at det kanskje nå er best du bruker din energi på finne dem gift fremfor å bla og lete i bygdebøker. Men det kunne være en ide å se hva som står om dem under Røskaft i Horg?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Julie Marie konfirmert i Horg 1911, nr 9:LenkeMora står som pike Anne Andersdatter. Det må bety at foreldrene ikke var gift på det tidspunkt hun ble døpt. Dessverre står det ikke hvilket kirkesogn i T.hjem hun er født i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.