Gå til innhold
Arkivverket

[#49867] Karen Halvorsdatter f.1823 i Vinger, innflyttet og konfirmert Sør-Odal


Gjest Vidar Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Pedersen

Se også tema nr. 40006.Karen Halvorsdatter f. 28.03.1823 i Vinger (Spetalen?) av foreldrene Halvor Christensen f.ca. 1787 på Rogstad i Elverum og Eli Olsdatter f.ca. 1797 i Spetalen i Vinger. Halvor dør i 1826 og Eli gifter seg på nytt i 1833 med Hans Eriksen fra Sander i Sør-Odal. Det er nærliggende å tro at Karen følger med moren til Sør-Odal og konfirmeres der. Er det noen som kan slå opp og finne Karens (og Eli's) innflytting til Sør-Odal og om Karen er konfirmert i Sør-Odal (konfirmert 1838 +/-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Bjørndahl

Jeg kan ikke finne noen Karen Halvorsdtr. i kirkeboka, konfirmert i Strøm 1838 +/-, heller ikke innflytting av Eli og Karen til Sør-Odal. Det står heller ikke noe om hvor Enken Eli Olsdtr. var fra ved ekteskapet i Strøm 3.jan. 1833. Hennes alder var da 37 år, men det passe jo bra med henne fra Spetalen i Vinger. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

I Sør-Odal bygdebok IV (gammel serie) side 587 står det under innflyttede til Sør-Odal i 1832 : Enke Eli Olsdatter Spetalen (36 år) og barna Karen (9 år) og Hans (6 år). At Karen (Halvorsdatter) ikke finnes under konfirmerte i Sør-Odal er derfor en gåte. Kan hun ha blitt registrert med et annet etternavn f.eks. Hansdatter etter stefaren? Finnes det noen kandidater (Karen) konfirmert i Sør-Odal i 1838 +/-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Jeg forsøker med dette å se om den Karen Halvorsdatter som i Nes (tema 40006) får dattera Maren i 1943 er den samme Karen som jeg etterlyser i dette tema. Ved fødselen står det at dette er Karens annet leiemål og det antydes at hun er fra Vinger.Det er derfor viktig å finne følgende : 1) Karens utflytting fra Vinger. 2) Hennes innflytting til Sør-Odal (ca. 1833). 3) Konfirmasjon evt. i Sør-Odal (ca. 1838). 4) Kan hennes første barn være født i Sør-Odal eller Nes (1838-1843)? 5) Karens utflytting fra Sør-Odal (før 1843). 6) Karens innflytting til Nes (1838-1843).Kirkebboka for Nes 1833-1845, Minesterialbok (inn- og utflyttede) foreligger skannet her på Digitalarkivet, men jeg er ikke i stand til å tyde denne håndskrifta. Om noen kunne være behjelpelig med å se om de finner Karen som innflyttet til Nes ville jeg sette stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.