Gå til innhold
Arkivverket

[#49868] Østfold: Barn til Petter Syversen (1858-1926) og Andrea Johannesdtr (f. 1856)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg blar og blar i de scannete kirkebøkene og finner ikke barna til Petter Syversen (1858-1926) og Andrea Johannesdtr. Graalum (f. 1856). Har prøvd Tune og Sarpsborg og flere, men finner dem ikke. Er det noen som kan hjelpe meg.Det eneste barnet jeg har, er Syver (f. 1885). Ellers vet jeg Petter og Andrea ble gift 10. aug. 1884, og at Petter var 'brugsarbeider'. Petter ble gravlagt 16. jan. 1926 i Sarpsborg. Han var visstnok født i Lisleby.Er det noen som kan fortelle meg i hvilken kirkebok jeg skal lete?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Fant en Syver Pettersen f. 1885 i Glemmen i folketellingen 1900. Sjekke kirkeboka for Glemmen og fant dåpen her med foreldre Petter og Andrea LenkeGrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det var ikke stort svar du fikk på spørsmålet ditt om barna til Petter og Andrea. Siden du allerede kjenner til Syver, har du vel allerede hans dåp (jf. innlegg første innlegg). Og siden du kjenner giftermålsdatoen, vet du vel også at Petter og Andrea giftet seg i Tune. Her står det Greaker på Petter som fødested og Greaker og ”Søman” (?) på bopel og stilling. Legger inn giftermålet for ordens skyld (par nr. 34) Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er den omtalte Syver Pettersen, f. 1885 i Glemmen, som er tjenestegutt på Greaker nordre i Tune i 1900 LenkeDet kan i allefall se ut som Petter og Andrea har flyttet fra Tune og til Glemmen da Syver ble født. Det står vel forresten Lisleby på foreldrenes bopel i dåpsinnførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at Syver ble konfirmert i Tune (nr. 10) 22.4.1900 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4905&idx_id=4905&uid=ny&idx_side=-203>LenkeMen hvor var foreldrene i 1900? Den eneste Peter Syversen jeg finner i Tune i 1900, er født i 1850 og gift med en Grete Augusta Olsdatter. I Fredrikstad har jeg derimot funnet en Petter Syversen, f. 1856 i Greaker Sm, som er enkemann og lektefører. Kan det være din Petter? I så fall må Andrea være død en gang før 1900…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Oj, hva du har hjulpet meg. Du hjalp meg på sporet til Glemmen. Der fant jeg barna Syver (f. 1885), Alberta Petrea (f. 1887), Jenny Marie (f. 1888) og Valborg Elise (f. 1892).Så må vel Andrea ha dødd en gang mellom 1892 og 1900, kanskje? Greier du å finne henne død?Tusen takk, Grethe! Sterkt jobbet!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har ikke fått sjekket dødsfallet til Andrea. Men ser at datteren Alberta er pleiedatter i familien til Hans Julius Hansen i Kråkstad, Akershus i 1900Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Grethe.Ser også at yngstedatteren Valborg Elise døde ett år i 1893 og at hun var forsørget av fattigvesenet. Noe kan ha skjedd med mora Andrea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er dødsfallet til Valborg, f. 27.6.1892 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7212&idx_id=7212&uid=ny&idx_side=-215>Lenke (begravd 9.4.1893)Her er finner jeg begravelsen til Andrea eller står det Andrine? Hun døde 26.12.1892 og ble begravd i Glemmen nyttårsaften 1892, matros Petter Syversens hustru, bosatt på Lisleby. (se høyre side nr. 88)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at Jenny Marie ble født i oktober 1888 og døpt 16.12.1888 Glemmen. Jeg har ikke klart å finne henne i f.t. 1900. Forklaringen er her: Jenny Marie, matros Peter Syversens datter, f. 30.10.1888, døde 27.1.1890 og ble begravd 2.2.1890 i Glemmen (nr. 10 på høyre side) LenkeDa var altså status i 1900 at sønnen Syver var tjenestegutt i Tune og datteren Alberta var pleiebarn i Kråkstad, Akershus. Ser for øvrig at kona til Hans Julius Hansen, Helene, som Alberta bodde hos, er født 1854 i Tune. Kanskje hun er i familie med Alberta på noe vis?Og Petter Syversen selv er muligens identisk med lekteføreren jeg fant i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg takker forferdelig mye - du har gjort et flott arbeid.Og da ser vi at det var en familietragedie som utspant seg i løpet av to år. Petter mistet både kona og to døtre på disse to årene, men det var jo ikke helt uvanlig. Finner du forresten hvor det ble av Alberta Petrea i Akershus?Igjen: Stor takk for godt detektivarbeid, Grethe!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Albertas konfirmasjon (se nr. 31) LenkeSer forresten at kona til Hans Julius Hansen, Helene Julie, som Alberta var pleiedatter hos, er født i Tune. Kanskje Helene og Alberta er i slekt på noe vis? Det ville jo være en trygghet for Alberta at hun ble plassert hos familie såpass langt fra hjemstedet sitt...Og så har jeg lurt litt på hvorfor Andrea kan se ut til å bli registrert som Andrine...Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Far til Andrea het Johannes Johnsen iflg. vielsesinnførselen, og finner denne Andrea døpt i Tune i 1856: (nr. 312) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=457&idx_id=457&uid=ny&idx_side=-22>LenkeI 1865 er hun innført i folketellingen som Andrine LenkeLurer muligens på om jeg har funnet ut slektskapet mellom Helene Julie og Alberta. Finner giftermålet mellom Hans Julius og Helene i Kråkstad/Ski og der står Helene innført som Helene Julie Syversdatter. LenkeSom Helenes far er innført Syver Torstensen, og når jeg går tilbake på giftermålet til Petter Syversen ser det også ut til at det står Syver Torstensen på Petter Lenke. Det skulle vel bety at Helene er tanten (faster) til Alberta Petrea.Her er vel dåpen til Petter 25.12.1858 (nr. 377) Lenke og her er dåpen til Helene Julie og hennes tvillingsøster Mathea Lenke Tvillingenes konfirmasjon i Tune Lenke. I 1865 finner jeg Elen Marie Petersdatter (Pedersdatter), gift med Syver Torstensen, som enke på Greaker med fem barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Utmerket jobbet. Vi begynner å bli litt mer kjent med disse menneskene - ut fra din hjelp.Ja, jeg har rekken noe tilbake i tid, men mangler en del detaljopplysninger, som f.eks barna til Torsten Knutsen (1794-1866) og Johanne Svendsdtr. (1796-1868). Ved dåpen til Helene Julie og Mathea er to med etternavn Thorstensen/-dtr.: Birthe Marie og Johan. Kan dette være to barna til Torsten og Johanne, i tillegg til Syver? Kan du greie å finne det ut, er det flott.Takk igjen for alt du har lett fram.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Flott og takk, Grethe.Skal lete etter flere mellom 1831 og 1838.Et annet spørsmål: Greier du å finne foreldrene til Johannes Jonsen Graalum (1823-87)? Har nedskrevet Johan Pedersen fra Spydeberg og Marthe Johannesdtr. fra Tune, men vet ikke om dette er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja, det er den jeg tenker på. Her må vi vel gå ut fra det ikke kom flere barn?Takk, Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Du skriver Johannes Johnsen Graalum. Den familien jeg har funnet på i 1865 med Johannes Johnsen i spissen og ei datter Andrine, er det den samme Johannes Johnsen? [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0130&kenr=011&bnr=0036&lnr=000>Lenke. Sikkert et dumt spørsmål, men jeg må bare være sikker. Har ikke noen bygdebok for Tune for hånden, så alt jeg har funnet, er snust fram på egenhånd.Du skriver dødsår 1887 på Johannes Johnsen. I 1887 er det en Johannes Johnsen, f. 1823, som iflg. kirkeboka dør av kreft. Han er jordarbeider og fattiglem, gift og bosatt på Thorsbæk(?). Fødestedet hans oppgis til Baanaas(?) i Eidsberg… LenkeHar du opplysninger om når og hvor Johannes Johnsen giftet seg? Mulig det er jeg som har sett meg litt blind på kirkebøkene, men jeg har ikke klart å finne giftermålet i Tune enda…Ser for øvrig at det bor ei Sofie Erlandsdatter på Utnehauan i Tune i 1865 Lenke og en Andreas Erlandsen på Ryen nordre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk og lov!Nei, jeg har ikke funnet giftermålet til Johannes og Gunhild. Gunhilds forfedre har jeg. Hennes far het Erland Johannessen Strømshaug (1794-1829) fra Råde og Elen Christensdtr. Ryen (1797-1850). Så dette med Ryen er nok helt riktig.Vanskeligheten ligger i om det var flere barn til Johan Pedersen og Marthe Johannesdtr. (altså foreldrene til Johannes. Der sliter jeg! Og kan du hjelpe meg, er det flott, Grethe! Tror vi må inn i Spydeberg når det gjelder Johan Pedersen. Marthe er nok fra Tune og der tror jeg Johan Sørensen er faren - fordi han er nevnt som anmelder i forbindelse med det planlagte bryllup mellom Johan og Marthe, som det ikke ble noe av.Jeg har egentlig da to spørsmål:1) Flere barn til Johan Pedersen og Marthe Johannesdtr. (Tror jo ikke det). 2) Hvilke foreldre har Johan Pedersen - Fra Spydeberg?Tusen takk igjen, Grethe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

La meg ile til og fortelle at jeg har søsknene til Gunhild. Et tredje spørsmål som jeg ikke har funnet svar på, er Gunhild Maria Erlandsdtr. Ryens død - når den fant sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her blir det mange tråder etter hvert. Flott at du har Gunhilds bakgrunn, men du har ikke dødsfallet. Da betyr det at hun er den rette moren til Andrea/Andrine...ikke sant?Og hva med den Johannes Johnsen jeg fant i 1887? Er det en helt annen person? Og hva med Graalum / Utne /Utnebraaten? Hmmm... Skulle vel helst hatt en bygdebok nå.Jeg kan ikke love de store resultatene. Vi får kanskje drive litt research begge to, men også sørge for å ta oss litt fri fra slektshistoriske floker i pinsehelgen...Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Helt enig i din antydning. Oj, det er jo pinse!Ja, Gunhild Maria er rette mor til Andrea/Andrine. Kanskje det er to forskjellige personer, de to Johannes Jonsen.Takk, Grethe. God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg finner konfirmasjonen til en Johannes Johnsen i Tune i 1840. Hans oppgitte alder er 17 år, dvs f. 1823. Det står Edsberg som fødested og som foreldre er oppgitt Marie Johannesdatter og John Lilleskiør(?) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7500&idx_id=7500&uid=ny&idx_side=-122>Lenke Så vidt jeg husker var Eidsberg også oppgitt som fødested på den Johannes Johnsen som døde i 1887. Da er vel dette dåpen til Johannes i Eidsberg i 1823 LenkeHipp hurra! Her fant jeg giftermålet til Johannes Johnsen og Gunhild Marie Erlandsdatter! De ble viet i Tune 22.10.1847 og her står Johannes oppført med fødested Eidsberg. Og det er moren Maria Johannesdatter som er nevnt som brudgommens forelder! Se par nr. 32 Lenke. Kanskje moren til Johannes er fra Tune og tok gutten med seg fra Eidsberg og til Tune, siden Johannes ble konfirmert i Tune? Det finnes to Marie Johannesdatter i 60-årsalderen i Tune i 1865; begge er gift Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig takk, Grethe. Jeg er imponert over ditt detektivarbeid.Du er inne på de absolutt riktige spor. Det stemmer jo også med den avbrutte vielsen mellom Marthe Johannesdtr. og Johan Pedersen. Marthe er vel det samme som Maria, og Johan er det samme som John. Men vi vet jo at Johan (John) og Maria er foreldre til Johannes Jonsen. Da stemmer det også at Johan/John kom fra Spydeberg, for Eidsberg ligger vel i Spydeberg? vi vet også at Maria far het Johannes Sørensen.Men det store spørsmålet er vel om du kan sno deg videre? Fantastisk, Grethe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.