Gå til innhold
Arkivverket

[#49869] Bygdebøker for Grue


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Fausko

Hvilken bygdebok skal jeg lete i for å finne brukene 'Rønaasen og Lund, brukere var Halvor Pedersen og Karen Berntsen, henholdsvis i 1889 og 1900. Bruket Dammen, brukere i 1865 var; Bernt Johannesen og Anne Eriksdatter Har Hof /Åsnes egen bygde-bok? I tilfelle , hvor finner jeg bruket; Aaskjønholen, brukere i 1865 var; Peder Halvorsen og Maren Bredesdatter. Ps: er det noen som vet hva Sniklar betyr (Sniklar pernille) Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Åstjernholen under Gakkelstua (Korbøl) finner du side 227 i bind I av Hof bygdebok. Peder Halvorsen kom dit tidligst i 1862 for alle barna er født i Helstadberget.Side 203/4 i samme bok, men paret er ikke nevnt der.Det er ikke mye det står om dem. Hva er du på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Åstjernholen under Gammelstua (Korbøl) finner du side 227 i bind I av Hof bygdebok. Peder Halvorsen kom dit tidligst i 1862 for alle barna er født i Helstadberget.Side 203/4 i samme bok, men paret er ikke nevnt der.Det er ikke mye det står om dem. Hva er du på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette fausko

ønsker å fjernlåne bøkene om stedene hvor familiene bodde, eller hvis du har bøkene, kanskje du kan fortelle meg om hva som står om familien. mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Under Nordre Ommestad br nr 14 (s 227 bind II) står Helstadberget eller Bredeshemmet. Kalt så etter Brede Larsen som var der fra senest 1805 og trolig første bruker. Brede Larsen ca 1774-1837 var g 1. g m Marit Olsdtr ca 1772-1815. Barn: Olea f 1805, Kirsti f 1807. 2. g m Inger Johannesdtr fra Åsnes ca 1787-1867. Barn Maren se neste, Johanne 1824, Lars 1827-28.Peder Halvorsen f ca 1823 (far: Halvor Olsen) ble g 1847 m Maren Bredesdtr f 1821.Barn: Bernt ca 1848-56, Johanne 1851-52, Pernille 1853, Bernt 1859, Maria 1862. Denne familien flyttet til Åstjernholen under Korbøl.Under Åstjernholen (s 227 bind I) Peder Halvorsen ca 1823-76 (far: Halvor Pedersen)Peder var på Hellstad da han giftet seg i 1847 m Maren Bredesdtr som skal være fra Helstadberget. Maren var 35 år i 1865, men 50 da hun døde i 1870. Da hun giftet seg, ble det opplyst at faren het Brede Pedersen. Hvis dette er feil for Brede Larsen, kan hun være den Maren Bredesdtr som ble født på Helstadberget (Bredeshemmet) i 1821. Alle barna til Peder og Maren ble født på Helstadberget. Til Åstjernholen kom de altså tidligst i 1862.Dette er det som står i bygdeboka (bind I og II).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette fausko

Hei Eva Helene :)Tusen takk for hjelpen.Som du ser søker jeg også opplysninger om sønnen, Halvor f. 1856.Han flytter til Grue, håper noen andre kan hjelpe meg med det.Skal undersøke hvem Maren er datter av. Alle stedene du har skrevet opp, er de i Hof? Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.