Gå til innhold
Arkivverket

[#49872] Dødsfall til Anton Rikard Hoff f.1848, død 1910-1913,Østersundsgt. 4, Tr.h


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Noen som kan hjelpe med Antons dødsfall. Han burde vært listet under Lademoen kirke men jeg kan ikke finne han. Hans kone er oppgitt som enke første gang i 1913 i Tr.heim Adressekatalog.MVH GUNNAR A:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiSer av FT 1900 at hans yrke var Maskinist D.skib Dersom han seilte i utenriksfart kan jo dødsfallet ha skjedd 'hvor som helst'Det var ikke alltid den avdøde ble sendt hjem for å gravlegges(Har selv en sjømann i familien som døde i Philadelphia og han er ikke innført i noen kirkebok eller andre registre her hjemme)Kanskje sjøfartsrullen på Anton kan inneholde opplysningerHar du sjekket om det står noe anmerkninger i dødsfallsprotokollen når hans enke dør i 1944 ?Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I slutten av 1880-årene var Anton Rikard Hoff maskinist ombord på 'Fæmund', forløperen til båten som fremdeles går i rute i sommerhalvåret på vår tredje største innsjø. Du kan lese litt om båten her: [url="http://www.femund.no/historikk.htm>http://www.femund.no/historikk.htm Den 17.august 1889 fikk Anton Hoff datteren Berte på Drevsjø i Engerdal prestegjeld. Anton Hoff kalles da enkemann ( - noe som altså ikke er riktig), og barnets mor var pigen Kirsti Bentsdatter Drevsjø. Det var morens første leiermål, og 'saavidt vides ogsaa hans'. Her er Bertes dåpsinnførsel i Engerdal kirkebok:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Solveig. Så vidt jeg vet var han i innenriks fart og trolig i Nordenfj.damsk.selskap.bla. på Kong Øistein. Og han var 63 år i 1912. Har ikke sjekket prott.for enkens død.Til Tore, og takk for denne opplysningen. Den var helt ny, men; Anton var først gift i Molde i 1875 og ble enkemann der i 1885.Senere dukket han opp i Trondheim igjen i 1890 og ble gift i Bakke kirke den 19.07.1891 med Severine Petrine Pettersen som døde i 1944.Da fikk jeg faktisk opplysningene hvor han hadde vært mellom Molde og Trondheim noe som var 'blankt' hos meg.Anton og Severine (jeg stammer fra hans 1.ste kone Martine i Molde) bodde på flere kjente adresser intil de bosatte seg i Østersundsgt. i 1908.Der er han registrert boende til han dør, ca.1911-12. Slik sett mener jeg han døde i Trondheim. Men opplysningene om Berte var helt nye. Skulle du ha mere om disse tar jeg gjerne i mot det du har. M.V.H. Gunnar A. (gamyhre@smartcall.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Rettelse til foregående innlegg; .... ( jeg stammer fra hans 1.ste EKTESKAP med kone Martine i Molde) MVH Gunnar A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg sender deg en mail over pinse.En liten rettelse i mitt innlegg igårkveld: Berte Antonsdatter giftet seg i Idre i Sverige, ikke på Drevsjø. Brudgommen Alfred Embretsson var fra Drevdagen på svensk side av grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Leter selv etter en Hoff som var bestefar til en i min slekt. Anton Hoff har vært et av mine håp. Den Hoff jeg leter etter har hatt tilknytning til sjøen og hadde minst to døtre. En av de het Christina el. Christine. Har jo funnet Anton Hoff i adresseboken - da bodde han på N. Møllenberg 86b.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Anna. Mange av Hoffène hadde tilknyttning til Sjøen. Og det er flere Hoffer etter det jeg vet idag. Har en del men har du noe mere å gå ut fra f.eks fødsels år? Eller noen andre opplysninger som det er mulig å ta fatt i? Anton hadde en søster Christine Wilhelmine f. 16.08.1840. En tante Martha Christine f.1807 gift 27.12.1841 med Sivert Morthinus Dahl f.ca.1815, Vi har en Christine Johansen Hoff f.11.04.1833 barn av Johan Ingebrigtsen Hoff gift med Anna Gurine.så det finns enda flere muligheter. Så har du noen flere opplysninger så kan jeg se på det. Mail adressen min finnes i innlegg 4.Gunnar A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.