Gå til innhold
Arkivverket

[#49874] Lorentz Christian (etternavn ukjent) døpt i DK-Bergen 25.aug.1782


Gjest Siw Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Siw Sværholdt

Urbanus Gizman Mollerop f.17.mai 1755 - død 30.December 1829. Han var gift med Helvig Sophie Cathrine Pritzier og de bodde på Klyve gård her på Os. De fikk ingen barn, men Urbanus hadde en sønn (vet ikke om han var ekte eller uekte) før dette ekteskapet. Sønnen ble døpt i Domkirken i Bergen 25.aug 1782 og fikk navnet Lorentz Christian.Mor var oppgitt til å være: Nille Christine Clemensdatter.Er det mulig å finne ut noe mer om dette barnet? Hadde vært interessant å vite om han hadde sin fars etternavn og evt om han fikk noen etterkommere. I så fall er dette en gren av slekten som ikke er med i boken om Møllerop-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sammenligner vi med de øvrige barna som døde, så kan 'd.' godt stå får 'dreng' eller 'drengebørn'.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja det var leit, men jeg tror nok det må være korrekt at det er Lorents Christian som dør her.Møllerup er jo en spennende slekt. Har du slektsboken?Lykke til videre!Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

HeiNei, jeg har ikke slektsboken dessverre. Har hørt at den utkom i kun 1250 eksemplarer. Min slekt heter ikke Møllerop,men Hoff, Ravn og Gietzman, og vi har flere som er inngiftet i Møllerop-slekten. Faren til Chr.Lorentz; Urbanus Gietzman Møllerop var altså i min slekt, sønn av Christiana Urbanusdatter Gietzman som var min 5.tippoldemors søster, og som var gift med Friderich Christian Møllerop.Jeg holder på med å prøve å lage en bok om slekten vår selv, men akkurat nå virker det uoverkommelig. Har så mye data lagret at det snart går rundt for meg. Bruker geneweb til å systematisere personer, men det er alle tilleggsopplysningene som er tidkrevende. Det begynte med at jeg ville finne ut hvor Sværholdt-navnet kom fra, og siden har det bare ballet på seg:-)vennlig hilsenSiw Merethe Sværholdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Hei SiwJeg har ikke så mye å tilføre om slekten din, men det var ille å høre at du har så mye data lagret at det snart går rundt for deg.Det er ikke nødvendig. Jeg tror problemet er at du registerer i Geneweb Det du trenger er et brukbart slektsprogram. Geneweb, mener jeg, er et program som du kan bruke etterpå for å presentere ditt ferdige produkt.Det finnes mange slektsprogram å velge mellom: Se http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.htmlSelv bruker jeg Brothers Keeper som du kan laste ned gratis og prøve.Uansett, så må du bare ikke gi opp. Vi er mange her som kan hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei Siw. For all del, ikke gi opp. Du kommer til å få mange fine opplevelser som slektsgransker. Som Odd Iversen sier er det mange gode programmer. Dis Hordaland har møter hver måned, kurs for bl.a. nybegynnere. Du sparer mye tid og arbeide ved å systimatisere dataene dine. Jeg snakker av erfaring. Som du sikkert vet er jeg 3-menning med din svigermor, og etter 45-50 år med slektsinterresse, skal jeg få møte mange av slekten. Dette takket være et tilfeldig innlegg fra Ulf som etterlyste en Lindén. Stå på Siw, jeg hjelper så sant jeg kan. Vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Igjen Arnfrid, takk for hjelpen:-)Du er uvurderlig.Odd: Jeg har nå installert Brothers keeper, takk for tipset. ved første øyekast virker det ikke veldig ulikt GeneWeb, hva er egentlig den største forskjellen? Er det sånn at det er mulig å lagre flere filer per person i basen? Jeg har uhorvelige mengder kirkeboksider f.eks, som jeg har lagret som en bildefil. Kan man legge dem inn som kilde? Jeg burde sikkert tatt meg et nybegynnerkurs. Har bare holdt på i litt over ett år, og lærer stadig nye ting.Eva: Så hyggelig å høre fra deg:-) Ulf har fortalt om deg, så jeg vet jo hvem du er. Jeg blir kanskje med på neste planleggingsmøte i juni. Jeg tror på deg når du sier at man får mange fine opplevelser som slektsgransker, jeg er allerede bitt av basillen. Delvis p.g.a Ulf. Tror jeg vet hvordan du tilfeldigvis kom til å lese mitt innlegg her,det hadde kanskje noe med temaet å gjøre? :-) Det er jo et navn dere har i, var det 4 generasjoner? Tusen takk for tilbud om hjelp. Jeg er jo ennå veldig fersk, så jeg graver og spør der jeg kan.Håper å få treffe deg ved en anledningVennlig hilsenSiw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Den største forskjellen er at i et slektsprogram kan du legge inn alle de opplysninger som du har på en person som du har registert.Her kan du legge inn så mange filer du vil på den personen som du har registrert i programmet.I Brothers Keeper legger du inn tekstfiler i 'Biografi', bildefiler i 'Bilder', og lyd, video og andre filer i 'Medie'.I kilde bør du bare legge opplysningene om hvor du har funnet de dataene som du har registert.mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Hei igjen Odd.Nå blir dette utenfor tema her, men tusen takk for opplysninger. Det var vel egentlig det jeg mente da jeg skrev 'legge inn som kilder', at man kunne legge inn f.eks bildefiler som hørte til vedkommende person, jeg formulerte meg litt upresist. Det høres jo fantastisk bra ut, for nå er det et sorteringsarbeid uten like. Jeg har alle filene i ulike mapper med familienavn, men de mappene rommer jo mange, mange mennesker. Skal prøve å sette meg inn i programmet en dag jeg har god tid:-)vennlig hilsenSiw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.