Gå til innhold
Arkivverket

[#49887] Hvor blev tipoldemor begravet?


Gjest Annelise Brahtz
 Del

Recommended Posts

Gjest Annelise Brahtz

Min Tipoldemor, Enken Grønthandlerske Helene Olsdtr., født i Eidsberg 1820, gift Nielsen, boede sidst i St.Halvardsgt.47. Jeg mener, at hun hørte til Grønland kirke, men fandtes det en kirkegård der? Hun var blev viet i Oslo Hospitals Menighed 1841.Har sidst set hende i Adressebog 1887. Blev man ved død indført med sit pigenavn, eller giftenavn? Jeg leder efter hendes død, og har set i Grønland kirkebog op til 1909.Mvh. Annelise Brahtz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

St. Halvardsgt. tilhørte i 1900 Oslo Kreds. Har du søkt i Oslo Hospital etter dødsfallet? Gamlebyen kirkegård tilhørte Oslo Hospital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Tak for dit svar. Jeg er ved at pløje mig i gennem Oslo Hospital kirkebog. Jeg har også prøvet at se efter hende i Folketælling 1900 - men kan ikke finde ud af systemet.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det finnes en Helene Nilsen født 1820 i FT1900 for Oslo, men det står at hun er født på tellingsstedet, altså Oslo/Kristiania. Nå er jo ikke folketellinger helt til å stole på når det gjelder slike opplysninger, men siden jeg ikke kjenner hennes familie, kan jeg ikke avgjøre om det er den riktige personen:LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

heijeg har for orden skyld funnet vielsen på følgende referanseoslo hospital, ministralbok nr 3 1829-1849, side 276, nr 20. gartner christian nielsen og pige helene olsdatter de giftet seg 23 juli 1841mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

hei igjenjeg har også søkt i ft1875, men finner henne ikkeer det mulig at hun har dødd mellom 1865 og 1875, eller har du andre opplysninger som sier at fremdeles lever i 1875?mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

sansynlig er det samme familie som bor i St.Hallvardsgt.47 under 1875 tellinga. hun nevnes da som Moer Nielsen, Grøntkone 1822,Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Tusind tak til alle der har besvaret mit indlæg. Berit, Arild og Tom har fat i den rigtige. Jeg tror at hun blev kaldt Moer Nielsen af kunder og naboer. Nogen gamle breve viser, at både hun og hendes døtre var nogen elskelige og socialt indstillede mennesker. Jeg er nået til 1889 i Oslo Hospitals kirkebøger, og går nu videre. Giver lyd fra mig, om jeg finder hende.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Tipoldemor er i k k e fundet død i Grønland t.o.m. 1910, ej heller i Oslo Hospital t.o.m. 1909, sidstnævnte er ikke skannet længere frem.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Det er hyggelig å hjelpe.jeg lurer på noe om de gamle brevene du har....kan de gi noen ledetråder om andre steder i Oslo?mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

jeg så på linken til ft1865, er det riktig at hun har kun en datter eller er det flere som er født etter 1865?vi kan jo lete på disse i ft1900...arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Tipoldemor havde én datter mere, min oldemor Otilie Elise, født 1848, hun var i 1865 ude at tjene på Galgebjerg. Oldemor døde i 1926, og er begravet på Gamlebyen gravlund - det lader til at de havde et familiegravsted der?hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Jeg glemte at skrive at oldemor, gift Jacobsen, er set i Folketællingen 1900 på Enebakkvn.12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.