Gå til innhold
Arkivverket

[#49895] Lisa Larsen, Sverige


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Fausko

Har lagt inn innlegg for tyding m.lenke (49891)men klarer ikke å tydes.Det gjelder Lisa sitt fødested.Det jeg har av opplysninger er følg: Lisa Larsen f: 1850 i Sverige, far: Lars Eriksen. Blir viet i Hobøl 18.3 1868. Innflyttet til Hobøl 8.12 1867. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

LISA LARSSON Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 10 FEB 1850 Holmedal, Varmland, Sweden Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: LARS ERIKSSON Family Mother: MARIA ANDREASDR?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Den Lisa Larsdotter fra innlegg 3 har jeg fulgt litt i husforhør, og er usikker på om det er rett person, men det er godt mulig at det er det.Hennes foreldre og i allefall 2 søsken bodde på Bäckesvarv i Holmedal. Foreldrene heter Lars Ersson og Maria Andreasdotter. Lars Ersson dør i 1851 og Maria forblir alene. Et par uekte barn får Maria i 1852 og 1855.Lisa flytter den 17/2-85 til Glava og til glasbruket der. Der finner jeg henne som flicka i husforhøret 1861-1865. Husforhøret etter, nemlig 1866-70 finner jeg henne fortsatt på Glasbruket som piga og ugift. I løpet av dette husforhøret flytter hun tilbake til Holmedal. Flytting er notert til 8/12-67.Jeg har ikke gjenfunent henne i Holmedal. inn/ut flytting er ikke tilgjengelig for den tiden i Holmedal. Husforhør er vanskelig å se i når jeg ikke vet hvor hun bodde.Så dermed usikker på om hun ble i Holmedal eller om hun flyttet igjen og da i såfall til Norge.Jeg finner henne ikke på Emibas som flyttet til Norge, og heller ikke noen av hennes søsken. Hun bør ikke finnes der selv om hun flyttet.Det pussige er at det som du angir som innflyttingsdato til Hobøl faktisk også er samme dato som hun flyttet fra Glava og tilbake til Holmedal. I rubrikken for flytting står det klart og tydelig holmedal og kan ikke feiltlkes for hobøl. Men, har hun bare vært hjemom da ? og så flyttet videre ?Det er en utflyttingsattest 8/12-67 fra Glava, attest nr 77 eller 79. Mulig at det kan stå noe i den. Emigrantreg i karlstad kan muligens hjelpe deg her. De kan sikert fremskaffe en kopi av attesten i allefall. Du må sikkert betale litt for den. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Anne Lene :) Takk for hjelp nok en gang.Er redd jeg har tyda feil på navnet Larsen, tror det står Carlsen, legger v.lenke,nr.6Permanent sidelenke: Lenke Kan presten ha skrevet feil etternavn tro? Vi var en tur i Vermland forrige helg for å orientere oss om stedene du har hjulpet meg med før. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Mette. Det var moro å høre. Får håpe dere fikk mye positivt ut av turen til Värmland. At dere fikk se mye av stedene, og at du kanskje fant noe nytt også.Lisa Larsdoter/carlsdotter. Da står du jo i allefall med 1 kirkebokinnføring for hvert navn da. Hva er rett tro ?Lisa fikk kanskje barn her i landet. Hvilket navn stod hun innført som da ?Du har kanskje funnet henne i foketellin ? Hva het hun da.Het hun Carlsdatter, så kan vi jo tippe at Berit fant rett Lisa i innlegg 2. Det fremkom jo ikke hvor hun kom ifra. Skal lete litt mer og se om det er mulig å finne noe. Kommer tilbake til det når jeg har funnet/ikke har funnet noe. Det er ikke helt sikkert det blir i dag. Håper det er ok. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Anne Lene :)Ved vielsen heter hun L. Larsen. Lisa får en sønn, Sigvard Magnus i 1868,en datter Loise i 1873,begge i Hobøl, da er navnet Lisa Larsen. I 1885 får hun datteren Anna, da bor familien i Ski, hennes navn er Lisa Larsen. I FT i 1900 heter hun Lisa Johannesen,tatt mannens etternavn.Ang. innflytta svensker til Østfold; er det avskrif av kirkebøkene? Hvis så er tilfelle så kan det jo være slik at presten førte inn feil etternavn.Det står noe skrevet et navn ved attestene, men klarer ikke åtyde det. På turen til Vermland var vi heldige å traff på en dame som kunne masse om Holmedal. Vi skal reise en tur i sommer å se nærmere på stedene. mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Født 18.4.1868 døpt17.5.1868 Sigvard Magnus husm. Andreas Johannesen Kragerudpl. og Lisa Larsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Mette. Beklager, men har vært lite hjemme i helgen.Da velger jeg vel egentlig å tro at det er Carlsdatter som er feil innørt ? Slik jeg forstår det så er det kun ved innflyttingen du har funnet henne som Carlsdatter. Ellers er det Larsen/Larsdatter hun het frem til hun tok mannens etternavn.Så dermed er det vel fortsatt Lisa Larsen/larsdatter du leter etter ??I såfall er jeg ikke noe lenger enn det jeg skrev i innlegg 4. Blir dette en nøtt ? i og med at det kan bli vanskelig å få eksakt svar på om man evt finner rett person ? Finner jeg noe mer så skal jeg si fra. Kanskje noen andre med noen gode ideer ?? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Anne Lene:) Nå har jeg lett etter Lisa Carlsdatter i kirkebøkene for viede og for fødte,samt FT og kan ikke finne noen ting.Jeg tror at Carlsdatter og Larsdatter er samme person.Da slår jeg meg til ro med at du har funnet rett person. Mvh. Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Mette. Hva med å kontakte Årjäng bibliotek og spørre om de kan vite noe. De kan ha kjennskap til folk som vet. En gang hadde de en på biblioteket som selv drev med slektsgranskin (tror jeg) og som i allefall var godt kjent i området. Jeg finner ikke hans navn over ansatte på biblioteket nå, så han har nok muligens sluttet der.Det er sikkert andre dyktige på biblioteket der. Du kan jo spørre eksakt om de infoene som fremkommer i innlegg 3 og 4, kanskje de kan formidle kontakt.En annen ting. Når du var i Värmland, så regner jeg jo med at du kanskje var i Holmedal. Har de, og var du i kontakt med hembygdsforeningen der ? Om de har en hembygdsforening, så er det ofte mye god info å få der. Hva med den damen du kom i kontakt med ? Kan hun være en å spørre ?http://www.arjang.se/templates/Page.asp?id=5015Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Her kan jo også være noe Adresser i Holmedal--------------------------------------------------------------------------------Holmedal församling Prästgården i Holmedal 672 94 Årjäng Tel: 0573-200 02 Holmedals hembygdsförening Sune Hermansson Bäckevarv Holmedal 672 94 Årjäng Tel: 0573-200 60 Föreningens lokalombud som kan svara på frågor om Holmedalå forsøke.Så da har de jo en hembygdsforening. Jeg ville ha forsøkt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Anne Lene :) Tusen takk for all informasjon, du har vært til stor hjelp. Vi var i Holmedal, det var der vi kom i kontakt med damen. Hennes far hadde vært kirkegårdsmester der, hun viste oss hvor den gamle kirken hadde stått, samt mange gamle graver.Skal kontakte hembygdsforeningen før vi reiser neste gang. Det var utrolig vakkert i Holmedal, hele Vermland foresten.Kan sende deg noen bilder, tar det på mailen din. Mvh. Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja send meg gjerne noen bilder Mette. Mailen har du jo. Jeg har nemlig selv slekt fra Holmedal bl.a, men også et par andre steder rundt Årjeng. Holmedal er den delen av mine Värmlandsaner jeg vet minst om, dvs svært lite enda. Så det er jeg veldig interessert i. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.