Gå til innhold
Arkivverket

[#49902] 'Svenskeanders' Anders Andersenf 1785 og Marit Pedresdt (Hatle) f 1790


Gjest Vigdis Varhaugvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Varhaugvik

Anders Andersen kom frå Kopparberg i Falund, Sverige. Anders var steinarbeider og skulle være halt. I følge tradisjonen vart han kalla 'Svenskeanders'. Dei kom flyttande hit frå Veøy pr. gjeld. truleg frå Innfjorden. Då dei flytta til Aukra busette dei seg på ein holme, Anders og Marit var dei siste brukarane på Forholmen.Vi veit ikkje noko om dei før dei kom hit. Tek imot hjelp og tips. Må vel til Sverige og kvar leitar man der? Her på debatt må det være dei folka med mest dugnadsånd i Noreg, eg har ikkje opplevd maken. På førehand takk.Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Vigdis Varhaugvik

Hei Unni LauvåsHvem av Anders sine barn er dine forfedre?Har du tilgang på bygdeboka for Aukra?, der står det en del om familien siden de kom til Aukra.Har fått disse opplysningene om fam fra Britt Iren Neergård: Anders og Marit Pedersdatter f 1790, gifta seg i 1816 med Anders Anderson Berg f 1785. Han var svensk lausarbeider,Jeg finner at Anders og Marit er inderster som flytter til garden Waage i Wedøe prgj. Står ikke år, men det må være før okt 1821(Utfl Eid 1818 s. 551.)Sønnen Erik er nemlig f. mens de er inderster på Kolstad, det er på Vågstranda. Se Veøy KLOK 1818-1839 s.22.Sigri/Siri er født mens foreldrene er inderster på Hengnæs. Er noe usikker på hvor dette er. Finner garden Hængnesset i Wedøe i 1801 og den ligger ved Langfjorden- et stykke innenfor Sølsnes fergekai. Gården heter Hegnæs i 1865. Om dette er rett har de flyttet att og frem over fjorden.I tillegg er eldstemann Anders født mens de bodde på gården Hatle og Peder f. når foreldrene er pladsbrugere på Frisvold. Begge gårdene ligger i Eidsbygda, dagens Rauma kommune.De er videre innflyttere fra Wedøe til Aukra i 1827(s 594). De har da fire barn. Anders f. i 1826 er ikke nevnt.Døde han før de flyttet? Han står jo i bygdeboka oppført som f 3 jan 1826 og da burde han vært reg ved flyttingen. Finner han ikke født i Veøy og finner heller ingen av barna konfirmert i kirkebøkene for Aukra. Har du funnet de? Jeg har lett i de bøkene som ligger på nettet.Jeg har ellers funnet en litt om Marits far og en del om hennes farfar i kirkebøkene for Grytten. Iflg presten var de ikke de ikke gudfryktelig nok og fikk sin straff - 'kortspil, drik og leyermaal'. Jeg leser de eldste kirkebøkene i Grytten side for side og finner mye rart, jeg får meg en god latter av og til. ' Åge Nortun har vært i Sverige og lett, men det var flere kandidater så han kom ikke lenger den gangen ivertfall!Har du noen opplysninger ikke vi har tar vi imot dem med takkVigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hei jeg er etterkommer av Peder Andersen f 1819 gm Ane Marte Henriksdtr. Du er kanskje gift med Odd Magne? Han er min mors 3menning. Mamma er født på Solbø, datter av Sigrid Seter og Andreas Grytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Litt rart at dei har to barn som heiter Anders, særleg når den eldste levde heilt til 1901. Kan jo vere at den første har vore sjuk og blitt oppkalla, eller kanskje det er feil at det er deira son?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Hei Unni og BjørgUnni. Du har rett i at jeg er gift med Odd Magne. Vi kan utveksle opplysninger om felles slekt dersom du er interessert, da tar vi det over e-post: vigdis.helenealfakrøllc2i.netBjørg, masse spennende,skal se på etterpå. Takk skal du ha. se innlegg nr 3, der nevnes også Anders.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk til Bjørg, igjen.Se debatt innlegg nr 60685. Fikk tydehjelp på vielsen der. Ikke helt god å skrive han der!Vielsen til Marit og Anders nest nederst på siden, Eid. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16028&idx_id=16028&uid=ny&idx_side=-116>LenkeFikk sønnen Anders 22.oktober 1816. Han var den første sønnen med navn Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Anders f i 1816 finn vi i FT 1865 på Bjørnsund med kone Pauline og barna. Han står født i Grytten. Men eg har ikkje greidd å finne han i 1900, enda han dør i 1901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Svenske-Anders og Marit si datter Marith finn eg konfirmert i 1843. Marith Andersdatter f 21-1 1828. Ikkje rart det er vanskeleg å finne ho. Ho bur i Ivergarden, Småge hos Kristen Kristensen og Ragnhild Pedersdtr. Nr 19 av pikene. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16065&idx_id=16065&uid=ny&idx_side=-181>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hvis alder ved Anders sin død i 1852 stemmer,må han være født 1778. Det står at han er 74 år, født på garden Berg i Falun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk til gode hjelpere, spesielt har Bjørg jobba godt. No har det kommet inn så mykje nytt at eg må sette meg ned med alt eg no veit å få det i system og sende en forespørsel til hun på tema 52189Ha en fin søndag til alle på debatt.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.