Gå til innhold
Arkivverket

[#49905] Mosvik, Siri Nielsdtr og Ole Larsen g. 7.6.1775 Mosvik. Mulige aner.


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Hallo, Prøver m meir stoff fra Mosvik, slik at fleire kan ta del i det og korrigere det som ikke stemmer!Debatt 29475, inlegg nr 27 hadde ei oppsumering av dette ekteparet, som fekk 10 barn.Se dette innlegget for å få sammenhengen!(Det er bare å legge inn dette nummer og søke på).Ole Larsen Nævig var døpt 11-8-1748 Mosvik. Foreldre: Lars Andersen Nævig og Ingeborg Olsdtr.mette Værnes skriv: iNGEBORG oLSDTR JORDFESTA 16-12-1798, INNFØRT SOM 80 ÅR GAMMEL.Lars Andersen Nævig, jordfesta 12-5-1776, innført som 62 år gammel.Dette betyr at Lars Andersen Nævik var f ca 1715. Ingeborg Olsdtr var f ca 1718.Når det gjeld Ingeborg O. klarer jeg ikke å dra noen konklusjon. Ved å søke på dette 'forholsvis mye brukte navnet' , blir det for mange å velge i..Når det gjelder lars Andersen Nævik er det vel mer å bygge på: Foredre var Anders Guttormsen f ca 1640. Som en ser her var han temmelig gammel da han ble far til Lars Andersen f 1715! Den 1. kona hans er ukjent, og døde før 1690. Med henne hadde han muligens 4 barn.2.ekteskap etter 1690 med en enke.For i 1701 har han stesønnen Ole Olsen på 12 år, dvs Ole Olsen er f ca 1689.Med enka i andre ekteskap hadde han sansynligvis ingen barn.3.ekteskap, vielse 13-10-1709 med Inger Jonsdtr. Inger Jonsdtr f 1675-død 1743.Anders Guttormsen og Inger Jonsdtr hadde disse barna: 1. Jon Andersen døpt 26--1-1710 bustad Olderbakken. 2.Oluf Andersen døpt 20-11-1712, samme bopl. 3.Lars Andersen døpt 23-6-1715, samme bopl.Anders Guttormsen var sønn av Guttorm Langaune f ca 1604, død før 1701, og kone Mali Torkidsdtr.Opplysningene om de to siste generasjonene her er bygd på 'Gårds og brukshistorie, MosvikI+ reg. her på DA.Ole Larsen f 1748 var g med Siri Nilsdtr, antakelig f 1755(?).Hun var da ganske ung da hun ble g i 1775.jeg vet ikke med sikkerhet om hun var f i Mosvik heller, men dersom så er tilfelle, så er det hun her som peker seg ut:Sirij, døpt 19-1-1755, far Niels Olsen Sandstad og kone Anne Olsdtr. faddere. Ole Olsen Nøevig, ANDERS oLSEN rØEVIG, Maritte Nielsdtr Trøgstad, ellen Olsdtr (som er kona til Simon Myr), Berete Olsdtr Sandstad.Håper på at det er noen som kan si noe om Siri Nielsdtr sitt opphav, om dette kan stemme? Hilsen BEV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hallo, ser det er ikke flere som har prøvd å komme med noe her.Har funnet noe i 'Mosvikboka, rettelser,' på side 74, der står det om en av Siri Nilsdtr og ole larsen sitt barn Anne Olsdtr , som vart g med Peder Johnsen (Saltvik) i 1807.'Anne Olsdtr var datter av Siri Nilsdtr, søster av Nils skolemester'.Er Anne O eller Siri N søster av Nils skolemester? Hvem er Nils skolemester?Jeg ser at en fadder til Siri N og Ole Larsen sine barn , som kan vere viktig -er Nils Vingesøen. Under hvilken gård var Vingesøen? Kanskje er Nils Vingesøen en slektning av henne..Jeg har antydet NILS oLSEN sANDSTAD OG aNNE oLSDTR som mulige aner.. 2. Mulighet jeg også ser er dette parret: Nils Nilsen gm Gurru gabrielsdtr, (søster av Arnt Gabrielsen Langaunet). De hadde 6 barn fra 1736 til 1751. Den yngste føddt i 1751 på Knipgjerdet var Siri Nilsdtr... Hilsen BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenJeg glemte visst å svare på innlegget ditt i pinsa og oj, oj, oj jeg har visst også helt glemt fortsettelsen i tema 29475 :))..Vingesøen/Venniesøen/Winniesøen/Vinjesøen eller diverse andre skrivemåter av stedet, var en husmannsplass under Vinge/Vennie/Winnie/Vinje etc i Mosvik.Anne Olsdatter Gjeilen (husmannsplass under Vinje), ble ganske riktig gift med Peder Joensen Saltvik 3/12-1807 i Ytterøy kirke, på side 162 i kirkebok 3 for hele Ytterøy kirke 1756-1816. Forlovere: Niels Arntsen Sliper og Ole Mogensen Salvikhavn.Jeg finner foreløpig ikke at Niels Skolemester er innført i kirkebøkene som noe annet enn Niels Skolemester, men jeg gir meg ikke så lett :))..Når det gjelder barna til Niels Nielsen og Guru Gabrielsdatter (Gabriel født 1736, Gjertrud født 1739, Ingeborg født 1745, Jacob født 1748, Siri 1751 og Peder 1755), så har jeg plukka fram eventuelle giftemål og barn for hele ungeflokken Nielsen/Nielsdøttre - og jeg finner at Ziri Nielsdatter Gjeilan er fadder kun en gang for x antall døpte barn av eventuelle søsken av seg. Det er for Ingeborg Nielsdatter og Ole Olsens datter Barbro i 1790.Niels Nielsen er sannsynligvis han som dør i 1773 innført som Niels Havnebakken 73 år gammel. Han ble jordfesta 14/2-1773 på side 75 i bok 3. Guru Gabrielsdatter døde på Løkaune i 1804, innført som 102 år gammel, og jordfesta 23/9-1804 på side 157 i bok 3. Jeg finner dessverre ikke skifter etter disse to.Prøver å finne ut litt mer... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenMed stor sannsynlighet er anenene til Siri Nielsdatter nå funnet - det ordner seg alltid for snille jenter og gutter :))...Siri ble døpt 19/1-1755 i Mosvik kirke av foreldrene Niels Olsen og Anne Olsdatter Sandstad som ligger på Ytterøy, på side 126 i kirkebok 2 (foreldre du også har vært inne på sjøl). Faddere: Ole Olsen Nøevig, Anders Olsen Røevig, enka Marithe Nielsdatter Trøgstad, Elen Olsdatter kona til Simon Myhr og Berethe Olsdatter Sandstad. Hun ble konfirmert som Siri Nielsdatter Vingen 18/11-1770 i Verran kirke på side 68 i bok 3. Ungkarl Niels Olsen Sandstad og pige Anne Olsdatter ble gift 25/10-1752 i Mosvik kirke, på side 282 i bok 2. Forlovere: Amuns Amundsen Sandstad og Stephen Larsen Myhr. Paret fikk barna:1) Ole døpt 2/12-1753 i Ytterøy kirke, på side 119 i bok 2. Faddere: Amund Amundsen Sandstad, Stephen Larsen Myhr, Ole Olsen Sanbdstad, Marithe Nielsdatter Trygstad og Elen Olsdatter Myhr. Sannsynligvis er det han som ble konfirmert som Ole Nielsen Bakken 4/10-1772 i Ytterøy kirke, på side 73 i bok 3. Sannsynligvis er det han som ble gift første gang som Ole Nielsen Teengårdsbak med Ane persdatter i Mosvik kirke den 17/3-1779, på side 90 i bok 3. Paret fikk sønnen Ole sammen i 1789, hvor blant annet Ole Larsen Gjeilan var fadder. Ole ble gift andre gang med enka Golla Joensdatter Søemark den 3/2-1793 i Verran kirke på side 124 i bok 3. Paret fikk datteren Anne i 1795.2) Siri i 1755.3) Kirsti i 1758.4) Ole i 1759.5) Kirstie døpt 21/3-1762 i Ytterøy kirke, på side 34 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld 1756-1816. Faddere: Stephen Myr, Niels Sandstad, beret Røevig, Maria Myr og Marithe Sandstad. Konfirmert som Kirstie Nielsdatter Wingegrd 24/9-1780 i Ytterøy kirke, på unummerert side bakerst i bok 3. Gift 14/11-1782 i Ytterøy kirke med Ole Jensen Rynningen, på side 99 i bok 3. Forlovere: Niels Vingesøen og Ole Røevig. Paret fikk barna: Martha i 1783, Ane i 1786, Ane i 1787, Ole i 1789, Elen i 1792, Anne og Ingeborg i 1794, Niels i 1796, Kiersten i 1798, Ragnhild i 1801 og Olava i 1803. Siri Nielsdatter Gjeilan, mannen Ole Larsen, Ole Nielsen er faddere for mange av barna. Kirsten døde som legdslem på Vennienæsset 12/1-1837, innført som 78 år gammel, og ble begravd 22/1-1837 i Mosvik, på side 211 i kirkeboka for Ytterøy prestegjeld Mosvik sogn 1817-1842.6) Anders i 1765.I 1776 tellinga finner du paret Niels og Anne som husmannsfolk under Vennie. Sammen med dem bor datteren Merrit 9 år (en datter jeg ikke finner i kirkeboka) og Siri 88, som er mor til Niels.Niels Olsen ble døpt 2/4-1720 i Mosvik kirke av foreldrene Ole Andersen Lilgrand og kona Siri Nielsdatter på side 5 i kirkebok 2 - som også ligger ute på nett.I skiftet etter Ole Andersen Sandstad datert 14/1-1751, står det at han etterlot seg kona Siri Nielsdatter og deres felles barn: Soldat Niels Olsen 31 år, soldat Anders Olsen 26, Ole Olsen 20, Elen Olsdatter 28, Berethe 23, Ingeborg 15 og Marithe 10.Kommer med mer seinere... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Nok en gang 1000 takk til M Wærnes, dette var veldig artig å komme vidre her.. Mulighetene til å komme litt 'bakover i tid' er vel litt større her i dette tidsrommet, siden det er så mange registre på DA. Når været blir dårlig igjen, blir det vel mer tid til 'slektssysler'... Sommerhilsen herifra med 27 gr. celsius i dag.. BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Det kan lønne seg å søke litt i andre innlegg!! Ser at siri Nilsdtr, dtr av Nils Sandstad er debattert grundig tidligere!! Til alle som har fulgt denne debatten her,nr 49905- ta en kikk på debatt 12917!!(Det er bare å fylle inn ruta øverst med numret på debatt , så trykke søk, for de som er ukjente på sidene her..) Hilsen Bjørn E Veie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.