Gå til innhold
Arkivverket

[#49935] Gjertrud Mentsdatter og Anders Evensen, Støren 1700-tallet.


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Jeg lurer på om jeg tolker notatene riktig. Papirene har jeg fått og det er ikke lett å sette sammen opplysningene.”Ekteparet Gjertrud Mentsdatter, 16? - 1772 og Anders Evensen, 16? – 1753, gift i 1702. De tok over Nordstu samme året. I 1705 kjøpte Anders en av sr Petter Høyers gårder som hadde tilhørt Bakke kloster. Anders hadde tre tjenere og ser ut til å ha sittet godt i det. Anders’ forfedre er ikke kjent”.Jeg har ekteparets barn født i årene 1708 – 20. Jeg har likeledes Gjertruds foreldre: Ments Halvorsen og Gjertrud Andersdatter på Nordstu og etter papirene å dømme ”tilhører Nordstu gården Aune som ligger like inntil veien til Røros, 3 km nord for Rognes. Gården ble tidlig delt opp i ulike gårder, en av dem var Nordstu”Mitt spørsmål:Hvem var Anders Evensen?Hvis noe er galt i det som er referert, tar jeg i mot korrigeringer med takk.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bygdeboka har intet svar på hvem Anders Evensen var, annet enn han var tjenestedreng på (Nordstu) Aune før han ble gift med Gjertrud. I 1701-manntallet for Støren var han 18 år og oppført blant tjenestefolk på Øfne (se manntallet i avskrift på Dagfinn Refseths nettside).Ifølge bygdeboka skal Ments Aunes kone ha vært Gjertrud Arntsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk for svar. Står det noe om hvilken gård Anders Evensen kjøpte av P. Høyer?Lurer også på om det jeg har referert, er avskrift fra byggdeboken, men uansett får jeg vel låne den.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Alt dette står under Nordstu Aune. I 1701 er det tre oppsittere/leilendinger under Øfne, blant dem Ments Halvorsen 57 år. Ifølge bygdeboka hadde han bare en datter Gjertrud som vokste opp og da ble gift 1702 med Anders Evensen.Hermann Aune: Bygdefolk og Bygdeliv i Støren bind 2 side 239 ff. Alle Aunegårder er i samme bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker igjen, Astrid. Da er det avskrift fra bygdebøker som er blitt brukt i notatene jeg har fått og da kan jeg altså lett få orden på sakene ved å låne bygdebøkene. Dessuten ser jeg at skannete kirkebøker for det tidsrommet som omfatter slutten av ekteparets levetid, allerede er å finne på nettet.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.