Gå til innhold
Arkivverket

[#49936] Vesterålen 1797


Gjest Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Kjenner noen til Eva Lisabeth Christensdatter født 1749 i Meløy, gift 1790 med en Ole Monsen/Mogensen? De hadde en datter sammen i 1789 som ble kalt Abelona Helena Olsdatter. I 1797 ble det sagt at de oppholdt seg i Vesterålens fogderi. Jeg kan ikke se familien i FT-1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Kjempe!!! Dette var blink. Takk skal du ha. Da får jeg se etter om det finnes noe skifte etter noen av dem. Datteren Abelona som var født i 1790 kan jo være død som liten - på den annen side kan de ha fått flere barn! Det var fort løst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har registrert en Eva Christensdatter som ble døpt i Meløy kirke 1749, med foreldre Christen Melchiorsen Øysund og Abelone Christensdatter Mikkelborg. Eva er nok oppkalt etter sin mormor Eva Christensdatter Mikkelborg født ca 1675-80, og død før 16.04.1762(ut fra et skriv om begravelsesomkostninger det referes til i skiftet av 18.10.1762).Hun ble gravlagt 02.05.1762 på Lurøy kirkegård Abelone ble født ca 1716 og døde i ca 1795. Deres barn:1)Nils Christensen født ca 1742, og 27 år ved innrulleringen 1769.2)Anne Christensdatter gift med Michael Jacobsen Onøen.3)Eva Lisabeth Christensdatter døpt 1749, og gift med Ole Monsen.4)Christen Christensen født ca 1754, og 15 år ved innrulleringen 1769.5)Jacob Christensen født ca 1756, og 13 år i 1769.Christen Melchiorsen Øisund var født ca 1710, og 59 år ved innrulleringen 1769. Det var skifte på han i 1790.Min ane er jo Hans Christensen født ca 1713-19, som var bror av Abelone Christensdatter(mor til Eva som du spør etter). Det har jo vært skrevet ganske mye tidligere om Mikkelborgene på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Terje, dersom du har mail-adressen min, ta kontakt, så skal du få den tragiske historia til Eva og dattera hennes. De bodde og døde i Øksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Takk til Anne Lise og Johan. Eva forsvant så merkelig mellem 1797 og 1801 - men her var det altså noen som visste om henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.