Gå til innhold
Arkivverket

[#49938] Karen Sørensen f. ca. 1878, Kragerø


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

5.9.1900 får pige Karen Sørensen f. 1878 en datter, Nelly Kristiane, i Kragerø. Faren er ungkar og seilmaker Nils Johannesen f. 1868.Jeg tror denne Karen er bosatt som tjenestepike på 'Bjerkhue' i Skåtø ved ft. 1900, og at hun er den Karen Andrea som er f. 16.9.1879 i Kragerø av foreldre Søren Peder Edvard Eliassen og Sofie Jakobsdatter. Denne Karen Andrea blir konfirmert i Skåtøy 1894 fra Langø. Kan noen bekrefte eller evt. avkrefte dette?Jeg lurer også på hvor Karen Sørensen blir av etter 1900? Blir hun gift? Hennes datter Nelly Kristiania finnes igjen i Østre Aker, Oslo i 1920 da hun blir gift, men jeg har ikke funnet hvor hun ble konfirmert.Alle opplysninger mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kerstin Thorsen

I bygdeboka for Skåtøy bind 2. Står det at Søren Eliassen f.1855 på Langøy. d. 1927 og Sofie Jakobsdatter f. 1852 i Kragerø d.1914 bodde på Fjella på Skåtøy,g.nr.30. br.nr.72 De hadde barna Karen, Jakob, Karoline, Inga, Elisa og Helene. Datteren Karen flyttet til Kjærringholmen. Det var farens søster Elise Eliassen som eide holmen. Da tanten døde i 1925 ble Kjærringholmen overtatt av Elises søstrer Mathilde, Julie og Lovise samt niesen Karen. f. 1879. Da bygdeboka ble skrevet rundt 1950 var det Lovise Helgesen f.1872 og Karen Eliassen som var bosatt der. Begge ugifte.Karen var altså ikke gift. Om hun bodde på holmen til hun døde vet jeg ikke, men det kan jeg kanskje finne ut ved å spørre noen slektninger av henne.Faren Søren Eliassen var sønn av Elias Sørensen f.1827 og Karen f. 1829. Barn: Mathilde, Søren, Elise, Peder, Julie, Lovise.De bodde på Bjerkhue G.24 B.nr.41 på Langøy.Hilsen Kerstin Thorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Dette var interessant. Hvis du har kontakt med slektninger er det sjølsagt av stor interesse å få vite når og hvor hun døde. Likeledes om de evt. kan bekrefte om hun er mor til Nelly Kristiane (sjøl om jeg ikke er særlig i tvil).Også vil det kanskje være nyttig for meg å låne bygdeboka for Skåtøy...Tusen hjertelig takk for hjelpen!Vennlig hilsen Rune Hårstadsveen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Jeg har nå snakket med en sønnesønn av Peder Eliassen som var bror til Søren Eliassen.Han fortalte at Karen bodde sine siste leveår på Skåtøy aldershjem, på Stabbestad. Hvor hun døde midt på 1950-tallet.Hans far drev med slektsforskning. Og han kunne ikke huske at det stod noe om at Karen fikk en datter.Om Nelly Kristiane var Karens datter ble hun kanskje adoptert bort ???Eller var det flere som het Karen Sørensen født i 1878 / 79 .Om jeg kommer over noen flere opplysninger, så tar jeg kontakt.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.