Gå til innhold
Arkivverket

[#49943] Bergens bysang


Gjest Åse Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Kristiansen

Da jeg ikke vil fortsette en ny debatt inne i en debatt om helt andre ting velger jeg å bidra i nytt tema. Iflge mitt leksikon heter en sang Bergens bysang eller Bergenssangen. Den har følgende tekst; 'Jeg tog min nystemte Sitar i hende ....osv'. Da jeg var lita og skulle lære å spille piano fikk jeg et notehefte med melodien 'Udsigt fra Fløyen'. Melodien kan jeg fremdeles, men det er først nå jeg har sett teksten. Så her er det snakk om to forskjellige sanger. Rart ikke kjuagutten (og -pikene) visste det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne pigen visste det, derfor skrev jag da også «Udsigt fra Fløien» av Nielsen/Jansen.Her er min note:

bilete2776.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når det gjelder Henrik Jansen, så er det litt verre, men jeg mener det er han som var redaktør, men hvor vet jeg ikke i farten. Han ble f 1877Her er han i 1900:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=82&filnamn=f01301&gardpostnr=11208&personpostnr=52138&merk=52138#ovre>Lenkeog da må det være han vi finner med foreldrene her i 1891LenkeDette må være fødsel og dåp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så har vi Johan Nordahl Bruns sang til Bergen; «Udsigter fra Ulrikken»Det er denne som avsynges stående, bl a på Festspillåpningen hvert år. Under «Bella» sin ledelse, ble det et voldsomt oppstyr, da hun ville kutte den ut ved åpningsseremonien i Grieghallen.

bilete2777.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det var så kjekt å sjå 'Sang til Bergen' i originalortografien! Det er vel nokon som har lyst til å 'tukle' med den, òg...dersom det allereie ikkje er gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Den er hentet fraTidige bergenssanger. [utg. av] Bergens Tidende og J.W. Eides boktrykkeri. [bg. 1971 ?] 8 bl. ill. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Jeg hadde ikke deg i tankene da jeg skrev ( -pikene), det var tankeløst av meg å tilføye parentesen. Tusen takk for teksten til 'Udsigt fra Fløien' forresten, nå har jeg nynnet den flere ganger siden jeg så den. Noteheftet kjenner jeg også igjen, du. Artig å se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.