Gå til innhold
Arkivverket

[#49944] Bakernester Peter Ryen Tr.hjem gift den 18.okt.1874 med Ingeborg Rebekka Petersd


Gjest Øyvind Holan
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Holan

Bakermester Peter Ryen, f. 10.apr.1844, gift i Trondhjem med Ingeborg Rebekka Petersdtr f. 24.febr. 1849 i Sparbu.De hadde barna Peter, Karl, Ragna og Petra.Er det noen som vet noe mere om anene til Peter Ryen (Røros). Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Mange takk Tommy og Astrid!Jeg har tidligere vært inne i Rørosboka bind IV side 673, men han passet jo ikke direkte inn der iflg. opplysningene der.Ingeborg Rebekka er søsteren til min ane, så derfor har jeg ikke søkt for meget tidligere her. mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I Rørosboka 4 side 678 under Rya gnr 48, bnr 1 (Rya i Hådalen) er Peter ikke nevnt. Faren Ingebrigt Larsen (1796-1884) var gift med Malena Pedersdatter Kurås (1801-1890). Far til Ingebrigt bar Lars Tomassen Ryen (født 1761) og Marie Ingebrigtsdatter Selbyg, gift 1789, men ellers ingen data på henne.1801: LenkeDet var så langt. En del data mangler i Rørosboka, og det som finnes bør sjekkes, for det er en del unøyaktigheter.Jeg har selv slekt på Rya noen lenger tilbake, videre på Kurås og også i slekten Selbyg, så jeg kan vel hjelpe deg en del.Rya er av de eldste gårdene på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Malena Pedersdatter Kurås f 21/2-1801 står nevnt under Kuråsen bind 5 side 178. Hennes foreldre Peder Christensen Kurås og Anne Olsdatter. (Der er også Peder Ingebrigtsen Ryen f 1844 nevnt) Jeg vil gjøre oppmerksom, før jeg nå tar kvelden, at Peder har fått feil farsnavn i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Du sier Rørosboka 4 side 678 under Rya gnr 48, bnr 1 (Rya i Hådalen) ): det er side 672/673 i min bok!Vedr Marie Selbyg- var hun av tidligere Tolgen som tok navnet Selbyg?Det er en bakermester Lars Ryen i Tr.hjem i FT 1865 hvor Peter er angitt som bakersvend. Vet du hvem han nedstammer fra også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har rett med hensyn til sidetallet!Maria var nok sikkert av den Selbygslekten som går tilbake til Peder Selbyg i 1701. Han hadde kun en sønn Even gift med Maria Albeck som blant annet hadde en sønn Ingebrigt.Jeg kjenner ikke til Lars og søsteren Anne i Trondhjem 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Astrid, jeg jobber med alle opplysningene fra deg.Jeg må bare her berømme deg med at du er bortimot et unikum!Fortsatt god pinse! Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg må si jeg rødmet nesten over å se meg selv omtalt som bortimot et unikum, men jeg sier takk!Jeg vil gjerne formidle til deg noe av den informasjon jeg har samlet om disse Ryen. Thomas Hansen Ryen (øverst på side 673 under Rya). Hans far Hans Jonsen Ryen var gift to ganger. Hans første kone var Ildri Andersdatter og med henne hadde han datteren Anne Lisbet født ca 1712. Det var skifte etter Ildri A 12/10-1712, og der får man oversikt over hele Ryenslekten.Hans J Ryens andre kone Anne Jonsdatter fant jeg for ganske lenge siden i bygdebok for Os i Østerdalen. Det sies der under Jo'Pålsa-gården i Os at hun var datter av den første oppsitter der Jon Pålsen. Videre hadde han en datter Birgitte (Beritte) som ble gift med Ole Olsen Trønnes eller Grådal,og disse er mine aner. Det var skifte etter Anne Jonsdatter 17/4-1730 (Gauldalen fogderi). Hun etterlot seg enkemannen og sønnen Thomas på 10,5 år. Videre opplyses det at Ole Grådalen var barnas mosters mann.Far til Hans Jonsen Ryen var ikke Jon Hansen som det sies i Rørosboka, men Jon Henriksen som i 1701 er å finne under Ryen sammen med sønnen Lars 26. Jon H. var gift med Berit Larsdatter. Han finnes også i manntallet for 1660-årene under Ryen sammen med faren Henrik Jonsen som må være født rundt 1600.Hans Jonsens søsken:Lars Jonsen på Ryen, 26 år, gift med Ingeborg Olsdatter (mine aner).Henrik Jonsen 34 år på Setteråsen (Åsen gård)i 1702, gift med Lucia Pedersdatter Åsen (barnebarn av Hans Åsen)Peder Jonsen Ryen, 37 åri 1701, gift med Maritte ChristensdatterJohannes Jonsen Ryen, 26 år i 1701Ingeborg Jonsdatter, gift med Ole Larsen Jemt To artikler i NST/Genealogen om Hans Åsen er av stor interesse, den ene av Aage Irgens (har ikke notert årstall og heftenummer dessverre), den siste av Finn Holden (Genealogen nr 1/2001).Jeg har begge artiklene i kopi. Jeg kan, hvis du ønsker det, sende deg kopi i posten, hvis du da ikke allerede har NST/Genealogen bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Atter en gang tusen takk!Jeg føler meg nesten sjakk matt nå, så jeg må nok bruke litt tid på og sette meg inn i opplysningene dine her!Artikler ifm NST/genelogene har jeg tidvis lånt (av medlem) ved aktuelt behov (lover og melde meg inn nå!).Jeg er svært interessert og takknemmelig hvis du kan sende meg kopier av de nevnte artiklene her.Adressen min er: Tomt, 2015 Leirsund. Mvh. Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Øyvind Holan

Da er det meste av anene til bakermester Peter Ryen på plass. Stor takk til deg, Astrid ! (Rørosboka 4 er like tung hver gang pga manglende register).Ingeborg Rebekka f. 1849 her i FT 1865 for Sparboe [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f61731&gardpostnr=289&merk=289#ovre>LenkeI bygdeboka for Sparboe under Mæhre (Skalet) står det at hennes far er Peter Oluf Fredriksen f. 1816 i Strinda. (Rull film) Backes 1816 (189)den 16.juni Salgter Christian Fredrick Selius og frue Ragnild Olsdtr barns navn Peter Oluf født den 22.april.Mor til Ingeborg Rebekka er Kristianna Christensdtr f. 1821, datter av Christen Olsen Holan f.1774 og Ingeborg Jørgensdtr. f.1777 fra Gustad iflg bygdeboka.FT 1875 Trondhjem Lenke Bakermester Peter Ryen gift med Ingeborg R. Mor til Ingeborg R., står her som Christianna Mere (Mæhre) angitt som tjenestefolk. (Peter Ryen hadde tydligvis god orden på svigermor!).FT 1891 Bergen Lenke - LenkeHer Ingeborg R. gift 2.gang med Petter Ludvigsen, så bakermester Peter Ryen må være død føre 1887,og her FT 1900 for Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Øivind.Tusen takk for den avisartikkelen om skifter på Røros! Det var interessant lesning og de fleste personer nevnt er så absolutt kjente for meg, både aner og ikke-aner.Jeg serverer deg nå det jeg har notert fra Osboka angående Rya eller Jo'Pålsagarden i Narjordet, beliggende ca 600 meter over havet. Området ble på 1600-tallet bosatt av folk som var sysselsatt med kullbrenning og kjøring for Verket. Jon Pålsen kom dit ca 1707 (skjøte) muligens fra Herjedalen. Han døde i 1716 og konas navn er ukjent.Barn:Pål, f. ca 1673, gift med Kjersti Sjursdatter, bosatt på Vollen i Os.Birgitte, f. ca 1677, gift med Ole Olsen Trønnes (i Grådalen)Anne, født ca 1680, gift med Hans Jonsen RyenJon, født ca 1688, gift med Gjertrud Svendsdatter, overtok gården etter faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Takker så mye igjen, opplysningene er ført inn. Skal sette meg skikkelig inn i geografiske forhold etter hvert.Har brukt litt av kvelden til og lese om Peder Joensen Ryen f.1664 gift med Marit Christensdtr. og deres etterkommere!(Ramnum?).Ellers så er jeg igang med og registrere Ingeborg Rebekka s søster Frederikka Christine f.1846, også gift i Bergen. Men nå får jeg ta kvelden. Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Her er Ingeborg R. og Peter Ryens datter Petra i FT 1891 for Bergen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=berg1891&gardpostnr=44294&merk=44294#ovre>LenkeI bygdeboka for Sparbo har Ingeborg Rebekka søsteren Fredrikke Kristine f.1846. I bygdeboka står det at hun tjente en tid i Stevra, men i 1874 flytta hun sammen med broren Kristian til Bakklandet.Ovennevnte kan ikke være riktig - finner her Lenke i FT 1865 - kan ikke dokumenteres av meg foreløpig!Under døpte i Bergen 1816-1894 for året 1874 finner jeg Fredrikke Christine Petersen oppført med barn døpt 03 mai Hilma Christine LenkeUnder vigde Bergen 1816 - 1911 finner jeg Fredrikke Christine Fredriksen viet den 07 juni 1882 Lenke samt barn med ektemann Hans Andreas Christiansen Dagmar Maria Lenke , Astrid og Solveig f.1888, tvill. LenkeUnder FT 1891 LenkeIngeborg Rebekkas datter Petra Josefine Charlotte Ryen bor også her iflg FT 1891, se første lenke ovenfor.Til slutt FT 1900 for Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 år senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiKan du sende meg en e-post (low1954 (alfakrøll)gmail.com slik at jeg får din adresse (som bidragsyter til wangensteen.net har jeg noe til deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.