Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Terje Sørensen

[#49945] Johan Andreas Haukland alias Kristen Haukland?

Recommended Posts

Gjest Terje Sørensen

Johan Andreas Krantz Haukland ble konfirmert 02.07.1854 i Buksnes. Ifølge innførsel i kirkebok ved konfirmasjonen var han født 28.08.1831.Han ble gift 28.12.1866 med Anne Johanne Jakobsdtr. Haukland, f.09.04.1842. De fikk disse barna: 1. Kaja Josefa Hansine, f.02.01.1868. 2. Edvard Johan , f.03.05.1869.Ved folketellingen 1865 finner jeg Anne Jakobsdtr. (24) bosatt på Haukland nedre. Johan Andreas Eliassen finner jeg ikke ved samme folketelling, men derimot en losjerende fisker, Kresten Eleasson (29), på Haukalnd øvre.I 1873 er Anne Jakobsdtr. gift med Kristen Eliassen Haukland. De får dette året sønnen Peder Christian, f.01.03.1873.Ved folketellingen 1875 bor familen på Haukland nedre. Alle barna er her oppført med farsnavnet KRISTEN (Kristensen/Kristensdtr.),også Kaja og Edvard (Edevard), som kirkeboka opplyser var barna til Johan Andreas Eliassen.Kristen (Christen) Eliassen, f. 1838, døde 07.04.1876. Året etter, dvs.10.03.1877, døde også Edvard Johan, f.03.05.1869. Ved registreringen av dødsfallet i kirkeboka kalles gutten 'Afdød Gaardmand KRISTEN Eliassens Søn'.Dette får meg til å lure på om Johan Andreas Eliassen Haukland, (angivelig født 1831) og Kristen Eliassen Haukland (f.1838?), var en og samme person. Eller var det slik at Johan Andreas og Kristen var brødre?Oppsummering: Jeg finner Johan Andreas som konfirmant og brudgom, men ikke Kristen. Jeg finner Kristen i folketellingene 1865 og 1875, men ikke Johan Andreas. Jeg finner bare Kristens dødsfall.Har noen kjennskap til om det er en eller to personere det her dreier seg om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Magne Bernhardsen

Christen Eliassen på Haukland er min tippoldefar, og hans forskjellige navn gjorde meg usikker på om det var snakk om en eller to personer. Ingen av etterkommerne jeg snakket med hadde hørt at Peder og Kaja skulle vært halvsøsken.I 1832 ble tre av barna til Elias Sørensen og Anne Marja vaksinert og i protokollen heter de Maren Marja 2 år, Christen Krans 1 år og Søren Olai 5 år. (Hans Johan 3 år og Anneken Maria 2 år ble vakinert i 1826). Jeg antar at det sannsynligvis var presten som hadde ført inn feil navn ved dåpen, og at dette navnet fulgte gutten i kirkens protokoller. Mens familien brukte det navnet de hadde gitt ham, Kristen - og at det ikke ble endret i kirkeboka før i 1870-åra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Sørensen

Takk for svaret med en plausibel forklaring på den varierende navnebruken. Jeg konkluderer med at Kristen (Christen Krans) og Johan Andreas Krantz var en og samme person. Siden gutten var 1 år da han ble vaksinert i 1832, kan man vel gå ut fra at fødselsdatoen 28.08.1831, som er oppgitt ved konfirmasjonen i 1854, er den riktige. Dette fødselsåret stemmer godt med alderen ved giftemålet i 1866 også, - 35 ½ år. Derimot må den oppgitte alderen ved folketellingen 1865 (29 år), fødselsåret som folketelleren i 1875 har notert (1838) og fødselsåret som klokkeren har skrevet inn i kirkeboka (1838) i forbindelse med Kristens dødsfall i 1876, dermed være feil. (Det er forresten et merkelig stort samsvar mellom alle de ukorrekte fødselsårs-opplysningene, som med sine ca. 7 års avvik fra de rette, kunne få en til å tro det dreier seg om to forskjellige personer!)Jeg har notert at Elias Sørensen (1793 – 1857) og Anne Maria Johannesdatter (1801 - ?) begge var bosatt på Uttakleiv da de giftet seg i 1824. (Hvem var Anne Maria datter av, forresten, og når døde hun?). Ved å prøve å sette opp en oversikt over barna i familien etter alder, har jeg kommet til dette resultatet: 1. Hans Johan, f. ca.1823, d.?. 2. Anneken Johanne, f. ca.1824, d.31.03.1895. 3. Søren Olai, f. ca.1827, d.11.08.1896. 4. Maren Maria, f. ca.1830, d.?. 5. Kristen (Johan Andreas), f. 28.08.1831, d.07.04.1876.Kanskje det var enda flere barn i familien? Eventuelle feil i oppsettet ovenfor, vil jeg sette stor pris på om noen kunne korrigere. Jeg er også interessert i utfyllende opplysninger om personene som er nevnt.Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Evy Frantzsen

Hei Terje. Anniken Marie Eliasdatter er min tippoldemor - jeg vet ikke om navnet hennes er riktig stavet, her har jeg bare opplysninger fra familien. Hennes mor, Anne Maria Johannesdtr ble født 24.02.1793 i henhold til kirkeboka. Foreldrene hennes var Johannis Gerdtsen og Syneve Jacobsdatter som ble gift i 1779 og bodde på Ytre Haug. Mvh, Evy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Sørensen

Hei Evy, og tusen takk for innlegget! Jeg tror likevel at den Anne Maria Johannesdatter som Elias Sørensen ble gift med i 1824 var en annen enn Anne Maria Johannesdatter som ble født 24.02.1793 som datter av Johannes Gjertsen og Synneve Jacobsdatter og døpt midfastesøndag 1793. Ekteskapsinngåelsen til Elias og Anne Maria er innført i kirkeboka. Der står det at bruden var født 1801. Dessverre mangler Buksnes kirkebok for 1801, og dermed også dåpen til denne Anne Maria. Men konfirmasjonen hennes i 1819 er innført slik: 'Ane Maria JohannesDatter Yttreklev. Pleieforeldre: Hans Jacobsen og Maren Andersdtr. Yttreklev, gaardbrugende Bondefolk. Efter Buxnes Minesterialbog er hun fødd 1801, den 1ste Maii, altsaa 18 Aar gl. Den bedste af inden og udenad Kundskab. Et meget nemt Hoved. Har udstaaet de nat. Kopper, som hendes Ansigt udviser.'Som vi ser, er det pleieforeldrene som er oppgitt ved konformasjonen, ikke de biologiske foreldrene. Men faren het tydeligvis Johannes. Det kan vel ha eksistert flere aktuelle farskandidater med det navnet. Men det virker jo sannsynlig at Johannes Gjertsen og Synneve Jacobsdatter var foreldrene. Dersom Synneve Jaconsdatter var en søster av Anne Marias pleiefar, Hans Jacobsen, kan muligens dette være et indisium, og styrke antagelsen om hvem som var konfirmantens foreldre.Jeg har ikke funnet den Anne Maria som ble født 1793 i folketellingen 1801. Finnes hun der? Hvis ikke, kan hun jo ha dødd tidlig, og Anne Maria født 1801 kan være oppkalt etter henne, (i tilfelle de var søstre, da).Mvh Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.