Gå til innhold
Arkivverket

[#49948] Halver O. Hougen, emigrant 1856


Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Fra Ron Steel har vi fått spørsmål om Halver O. Hougen, angivelig født 2. november 1844, 'north of Bergen', og utvandret i 1856 til Green County, Wisconsin, rimeligvis sammen med sine foreldre. (Martin Ulvestad nevner Ole K. Hougen blant de tidlige norske innvandrerne til Green County.)Har noen opplysninger om denne karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg kan ikke finne at Martin Ulvestad skrev noe om Halvor Hougen i Green County i WI.Jeg har selv utgaven. Derimot aå nevner Martin Ulvestad at det var en pioner Halvor Hougen som var fra Aardal i Sogn, ( kan stemme rent geografisk). Han er registrert død før 1907. Dette var i Steel County i MN. Det var flere fra Aardal som bosatte seg i området Elledale ( i Berlin Township)Dette kan jo meget godt hende å være en annen Halvor Haugen , men er den eneste som er nevnt av Martin Ulvestad del 2.Fortsatt god pinse!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Takk for innspill!Lærdal/Årdal var første stedet jeg sjekket for fødselsåret 1844/utvandringsåret 1856, men dessverre uten å få tilslag!Jeg finner ikke Halvor Hougen blant nordmenn i USA i 1860, men jeg skal sjekke Steel Co., og utvide søket i kirkebøkene for Lærdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

April 16th 1856 - the following familiy left Lærdal in Sogn, Norway (this is north of Bergen) heading for America:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Lærdal, Ministerialbok nr. A 17 (1851-1877), Utflyttede 1856-1872, side 23. LenkeHalvor Helgesen Hauge born: 10. Jan 1809.And his wife:Berthe Malene Pedersdatter Hjermand born: 2. nov 1813They brought four children:Gjertrud Halvorsdatter Hauge born: 27 Jul 1835Kirsti Halvorsdatter Hauge born: 26. jun. 1854.Ludvig Halvorsen Hauge born: 22. dec 1842.Ole Halvorsen Hauge born: 15. nov 1849.---Please note that Berthe Malene is born November 2nd!---Halvor Helgesen and Berthe Malene Pedersdatter also had a daughterElse Sophie Halvorsdatter born 2. sept 1833 who went to America 1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoreseh

Hei.Jeg var litt kjapp i sted, kom rett fra fjellet.Ole R Hougen står nevnt at han var blandt de første som slo seg ned Nors Township i Green County. Dessverre så står det ikke hvor han kom fra. Se Martin ULvestad del 1 side 37.Det står videre at han var død i 1907.Green County ligger som sikkert kjent helt i sør, ned mot IL. Her var det også endel norske settlements.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Da tipper jeg at 43 år gamle Ole O. Haugen i 1880 er broren til den etterlyste Halver O. Haugen. Ole bor mer kona, barna og sine 67 år gamle foreldre Ole K. Haugen og Kari i York, Green County i 1880:

bilete2782.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoreseh

Hei. Her må det være noe helt galt. At Ole R Hougen er født i 1834, er nok riktig, men da kan ikke Halvor, om han er sønnen til Ole R. Hougen , ikke være født i 1844.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tormod, du har rett i at det er noe galt. Jeg får ikke denne kabalen til å gå ppp. Jeg foreslår at Ron Steel kommer med noen flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg takker og bukker for alle gode innspill og forslag, og sender dette over til Ron Steel. Han har gitt uttrykk for at han ikke har mange opplysninger, men ved hjelp av materialet som er samlet her må han kunne gå videre!Jeg tolker materialet slik: Ole K. Haugen er 67 år i 1880, altså født ca. 1813. Han er gift med Kari, også født ca. 1813, og de har en sønn Ole O. Haugen, født ca. 1846. Da kan de selvsagt også ha hatt en sønn født 2. november 1844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fra Ron Steel er det kommet følgende melding:'Thank you for your efforts in tracking down Holver/Halver Olaf Hougen. I have since learned that young Halver's family lived in Wisconsin until about 1869, then moved to a farm in Mower County, Minnesota, until about 1863, when they moved to Franklin County, Iowa. Later in the 1890's Holver and his wife Anna moved to a farm in Fresno county, California, then to Gig Harbor, Washington, where Holver died.I have searched the US census data for Ole K Haugen, and found him, but while he is a very close fit, he is not the same person, as the names of the rest of the family he was then living with do not agree with the Hougen family I am tracking. The Halver O Houge in Sheldon, Houstin County Minn also does not match.I am awaiting a book published in 1877 on the history of Green county, Wisconsin, and hope that can shed some more light on the family.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Er det Halvor og familien som finnes i Floyd Co.,IA i 1880, det er ikke langt fra Mower Co., MN. Lenke Jeg kan ikke finne noe sted som heter Oakland i Floyd Co, men sørvest i Franklin finner jeg Oakland Township.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.