Gå til innhold
Arkivverket

[#49957] Etterkommere søkes etter Edvard M Larsen og Marie Iversdtr, Syltefjord


Gjest Vigdis Eilertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Eilertsen

Vardø kirkebok nr. 5, s. 196, nr. 17 viser: Ungkar og fisker Edvard Martinus Larsen og ”pige” (Søfin) Marie Iversdtr ble gift 26.september 1874. Han oppgis å være født 9.mai 1832 i Svolvær som sønn av Lars Hermansen. Hun født 1851 i Båtsfjord som dtr av Iver Perssen. Syltefjord var bopel for begge.I Internetutgaven av folketellinga 1875 for 2028 Båtsfjord, fant vi Edvard Larsen, Marie Iversdtr og deres sønn Oliver Edvardsen, f.1875, på eiendommen Sommersæt i Syltefjord i Vardø herred. Edb-utgaven av folketellingen for Vardø herred 1891:Edvard Martin Larsen og Marie Iversdatter samt 3 av deres barn. Her er ikke Oliver nevnt.Edvard og Marie hadde disse barna:Oliver Edvardsen f. 1875 Birte Marie Edvardsdtr. f.1878 Elias Martin Edvardsen f.1881 Gunhild Rebekka Edv.dtr f.1883 Ved folketellinga 1900 for Båtsfjord, nevnes døtrene Birte og Gunhild.Berte er da gift med Karl Abrahamsen, f. 1872, norsk, Hammerfest by, fisker. De bor i Sandfjord, Båtsfjord og har 3 barn da. Vardø krk.bok nr.9 (landsoknet 1887-1898), s.115, nr.2 i egen avd. for dissentere, viser at fisker Karl Abrahamsen og Berte Marie ble gift 18.08.1896. Han er oppgitt å være født i 1896 i Hammerfest som sønn av fisker August Kristian Abrahamsen og medlem av ”den frie Missionsforening”. Berte er oppgitt å være født i Syltefjord som dtr av fisker Edvard Martinus Larsen og medlem av statskirka. Karl Abrahamsen er anmerket som gift igjen ”1908 (Dies)” og død 1937. Moren til Karl bor sammen med dem. Hun het Anna og var fra Lyngen i Troms. Barn: Augusta Abrahamsen, f.1896 Viktoria Abrahamsen, f.1898 Elmine Marie, født 7 mar 1901 i Syltefjord, døpt 24 nov 1901 Vardø Olaf Abrahamsen, født 2 aug 1903 i Syltefjord, døpt 26 jun 1904 Vardø (Olaf ble gift 2.g. m. Olga Gerda Josefine Sivertsen, f. 1886, Marfjord, Russland)Finnes det etterkommere etter disse?Edvard og Maries datter Gunhild, er i 1900 tjenestejente i Havningberg, Båtsfjord.Ønsker å vite om det i dag finnes etterkommere etter Edvard og Maries barn, ev. andre opplysninger. Hvor ble det av Oliver og Elias?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Hei Karl Abrahamsen var min oldemors bror, jeg har desverre ikke fått lett så mye etter hans barn, men har flere tema inne her om den familien. Ifølge det jeg har var det Karl som giftet seg med Olga fra Marfjord.Mvh Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Eilertsen

Hei Kan denne Olga som Karl giftet seg med, være hans 2. ekteskap. For han giftet seg oppatt i 1908 tror jeg det var. Jeg søker etterkommere etter Karl og Berte. Det er Berte jeg er i slekt med. Hun er datter til min tipp-tippoldefar Edvard. Ellers har jeg fått en del respons som har vært veldig hyggelig, men ikke etter Karl og Berte ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Det stemmer at det var Karls 2. ekteskap. Har prøvd å lete litt etter disse barna men ikke funnet de. Skal prøve å lete litt bedre.Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei Eirin, takk for sist og god sommer. Ville bare gjøre oppmerksom på at samme tema også ligger på DIS-Norge, slik at alle får alle tilgjengelige opplysninger:LenkeMvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Hei igjen Odd Willy! Jeg fant det akkurat nå- hadde egentlig venta at du dukket opp her.....:-)Har ingenting på Karls barn- men masse på de andre. Det kan være at noen dro til USA- Canada. Jeg lurer på om du kan hjelpe meg med noe annet- du finner jo ting som ingen andre finner. så jeg sender deg en e-post. Hilsen Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Eilertsen

Hei Eirin H Du hadde at Karl Abrahamsen giftet seg for 2.g med Olga fra Marfjord i 1908. Vet du hvor de bodde? mvh Vigdis E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ved vielsen blir brudeparets bosted oppgitt å være Båtsfjord, vanskelig å si om det menes stedet Båtsfjord eller Båtsfjord kommune (som på den tiden omfattet store deler av dagens Vardø (bl.a. Kiberg og Persfjord).Sannsynligvis menes det stedet Båtsfjord (som ikke ligger så langt fra Syltefjord).Vielsen finnes i kirkebøker for Vardø landsogn under viede dissentere:LenkeMvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Eilertsen

Takk skal du ha. Jeg prøver å finne ut hvor det ble av barna til Karl Abrahamsen fra første ekteskap med Berte Marie, om de kunne giftet seg og fått barn reg. døpt i kirkeboka fram mot 1925-29. Men finner ingen. De het: Augusta Kristine f. 1896, Viktoria Eline f. 1898, Elmine Marie f. 1901 og Olaf f. 1903. Jeg prøver også å finne etterkommere etter barna til Berte Maries søster, Gunhild Rebekka, gift m Anton Nilsen. Barna het Aseler Nilsen født 1904, Ally Irora N. f. 1906 og Edvin Marinius Nilsen f.1907 og de var alle døpt i Berlevåg, Tana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Randi Pedersen Sætre

Hei! Har lest innleggene i debatten Etterkommere etter Edvard M Larsen og Marie Iversdatter. Kan opplyse at Karl og Olga Abrahamsen først bodde i Ytre-Syltefjord (Sandfjord),og flyttet senere litt lengre inn i fjorden, til Nordfjord i Syltefjord. Jeg vet om at de i hvert fall hadde to barn; nemlig Sverre og Ragnhild.Sverre har ingen etterkommere, men hans søster Ragnhild hadde flere barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Eilertsen

Tusen takk, Randi. Interessant, men jeg velger først og fremst å følge den biologiske rekken etter Karl og hans 1. kone, Berte Marie. Det er Berte Marie jeg biologisk er i slekt med, noe langt uti pr. idag, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eirin Høiby

Hei Randi Jeg er veldig interessert i å høre om Ragnhilds etterkommere. Min adresse er eirhoeibAonline.no Mvh Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.