Gå til innhold
Arkivverket

[#49961] Oppslag i bygdebok for Åsane


Gjest Linda Olsen-Herfindal
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Mette Monsdatter (født ca 1779) fra gården Jordalen i Åsane ble 02.05.1813 gift i Korskirken i Bergen med Jon Nilsen Mælem. Noen som kan hjelpe med hvor Jon Nilsen kom fra?Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her har jeg funnet Jon Nilsen Mælem blant de gravlagte i Bergen i 1856. Her står det at han er født i Nordfjord [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=119&filnamn=1301begr&gardpostnr=6183&merk=6183#ovre>Lenke.Alderen ved dødsfallet tilsier at Jon er født i 1783/1784, og jeg lurer på om Mælem kan være en eldre skriveform for Melheim i Eid, Sogn- og Fjordane. Her finner jeg en Jon, født 1784, sønn av Niels Melheim i Eid prestegjeld. Lenke, jf. skannet kirkebok for Eid, hvor det står Nils Mellum LenkeDette kan være foreldrene til Jon Nilsen: Nils Iversen Melheim og Anne Jonsdatter, gift i 1782 Lenke. Her er Nils og Anne i 1801 Lenke. De er da ikke bosatt på Melheim.Her er Jon Nilsen og kona i f.t. 1815 for Bergen. Det er jo en viss teoretisk mulighet for at datteren Ane Marie er oppkalt etter farmor Anne Jonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen-Herfindal

Tusen takk for svar. Det ser ut til å være riktig person, så sant Mælem/Melheim er samme gården.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Rune Bergesen

Iflg. BB for Horningdal er foreldrene til Jon Nielsen Mælem født 1784,flyttet til Bergen, Niels Iversen Mælem 1751-1821 og Anne Jonsdatter Vedvig 1760-1830. Hans foreldre er Iver Bottolsen Mælem 1733-1809 og Torbiør Ellingsdatter Aasebøe 1722-1792. Hans Foreldre er Bottel Olsen Skaarhoug 1705-1765 og Synneve Nielsdatter død 1768. På Vedvig finner vi Joen Nielsen død 68 aar 1788 og 1 kona Brite Olsdatter Frislid død 39 aar 1759 og 2g. med Brite Haraldsdatter Grødis død 60 aar 1793, i skiftet etter Niels bekreftes det at datteren Ana døbt 6/9-1760, er gift med Niels Iversen Mælem. Hans Foreldre er Niels Joensen Vedvig død 79 aar 1755 og Kari Olsdatter død 87 aar 1763. Hans foreldre er Joen Olsen død 92 aar 1724 og Kristi Nielsdatter Aasebøe død 1715. På Aasebøe finner vi Elling Steffensen Roti død 63 aar 1747 og Dorte Mortensdatter Aasebøe død 88 aar 1768. På Roti finner jeg Steffen Villumsen Roti død 1701 og Torborg Pedersdatter Myre død 1706??, der er skifte eter Torbjør i 1701-03, det vil sikkert gi svar på om vi er rett spor. Hasn foreldre Willum Olufsen og troleg gift med Sigrid eller Giønnet Steffensdatter. Håper dette hjelper deg videre, alt dette er funnet i BB for Eid og Horningdal, og må sjekkes mot andre kilder. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.