Gå til innhold
Arkivverket

[#49962] Hjelp til å tyde skrift i kib for Askvoll, Sogn og Fjordane 1770.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Øverst på side 85 står dåp for Eli Andersdatter 27 feb 1770. Trenger hjelp til å tyde oppholdsted til far Anders Iversen og mor Brithe Jensdatter - Schivenn(?)LenkeVidere lurer jeg på om noen har kjennskap til denne familien? Eller om det finnes bygdebøker som omtaler denne gården?Søker en Eli Andersdatter som giftet seg med Berent Monsen Helelseth i Fjaler 30 okt 1808. Finner dette paret som tjenere under Ringstad i Askvoll i FT 1801. Lurer på om denne Eli er identisk med Eli som døpes i 1770?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Ser ut til at det står Schivenn: der kolon tyder forkorting. Altså kan det vera garden Skivenes. Den finn du i så fall i bygdeboka for Hyllestad.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

På Fure Askvoll finner jeg Anders Iverson som fikk festebrev i 1758 på plassen Snekkevåg under Fure. Det er skifte eeter han i 1786. Han var gift med Brite Jonsdtr. (Jensdtr?) død i 1791, 71 år gammel. De hadde barna Iver f.ca 1757 gift og bosatt på Snekkevåg, Synneve f.1763,d.1821, Janikke f.1764 gift med malermester Fredrik Flint i Bergen.Anne Margrete f.1767, Eli f.1770 gift 1808 med Bernt Monson Helleset i Fjaler, Kornilske f.1777 og Orlaug som var eldst av alle gift med skomakersvend Jakob Jakobson i Bergen. Kilde Askvoll IIA, side 439, nr. 49 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk til begge to for hjelpen. Nå kom jeg en generasjon til bakover i tid!!! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.