Gå til innhold
Arkivverket

[#49966] Er alle slektsforskere eldst i søskenflokken?


Gjest Erik Floer Sandnes jr.
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Floer Sandnes jr.

HeisannSå på et tv-program at det var den eldste i søskenflokken som tok vare på og holdt familietradisjonene ved like.Det gikk også fram at storparten av de som drev med slektsforskning var den eldste i søskenflokken.Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?Jeg er selv eldst og de slektsforskere jeg kjenner er også det, men dette kan være tillfeldigheter. Artig å høre komentarer.... Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg er nesteldst så tror nok det kommer mest an på hvem som har mest følelse for tradisjoner osv. Igjen også kanskje om den eldste er kvinne eller mann tror jeg vil ha en innvirkning her. Så jeg tror personlig det er bare tilfeldigheter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steffen Fridtjofsen

Hmm.. Ikke tenkt over denne før, men det stemmer nok litt det der ja. Er selv eldts og har en svigeronkel som holder på med den siden av familien og han er eldts han og gitt. Mange tilfeldigheter, men litt morsomt og da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Det er også kanskje slik at den eldste i søskenflokken får mest kontakt med besteforeldre, får høre familie-legender og slikt - . Men eg er nå yngst av fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Er nok ikke eldst jeg nei. Generasjonen eldre enn meg - 60 år og eldre, hvordan er det der og aldersmessig ellers ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steffen Fridtjofsen

HeiEn del tilbakemelding her så jeg laget en undersøkelse på hele to spørmsmål (for å få litt statistikk over det hele).VELDIG enkel, men god til sitt formål: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steffen Fridtjofsen

Ingen enebarn så langt.. Det var jo litt underlig? Er ikke de så opptatt av å søke opp anene sine, eller har de fått mer info mtp slekt enn søsken?Så langt er det 44% yngst, 36% eldst og 21% innimellom. 0% enebarn...S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg er også yngst i nevnte gruppe 56-60. Min eldre bror bryr seg `døyten´om dette med slekt.Det holder med foreldre og besteforeldre, men han har faktisk vist en gryende interesse,*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Hva med de aller yngste - under 20 år.Her kan det knuses enda mere tall. Aldersgruppe mot hvilken født nummer eller enebarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Jeg er den yngste av tre søsken og er i gruppe 51 - 55 år.Med hånden på hjertet - vi som driver og gransker i slekta, vi gjør det vel mest av alt fordi vi rett og slett liker det og har en god porsjon sans for historie generelt, og ikke så mye fordi vi føler plikt og ansvar for å ta vare på familiehistorien. Andre søsken har andre kjekke interesser og hobbier som de trives med.Tror ikke interessen for familietradisjoner og/eller slektsgranskning har så mye med hvilket nummer man er i rekken av søsken. Det trenger ikke en gang å være en sammenheng mellom opprettholdelse av familietradisjoner og interesse for generasjonene bakover i tid.mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vi er 5 søsken og jeg er egentlig nr. 2 i den søskenflokken, men har vokst opp som eldst siden min eldre bror var på institusjon fra han var 6 år(har sterk cerebral parese). Jeg burde vel plassere meg som en som har eldre søsken, men siden jeg vokste opp som den eldste blir jo dette litt problematisk. Samtidig har jeg jo også en eldre bror da. Så jeg har valgt å ikke svare på den undersøkelsen. Kanskje burde det også vært med to spørsmål til, om man vokste opp som yngste/eldste søsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

hei jeg er yngst av 2 brødre, men brodern er litt interessert han også så han får nyheter når jeg har noe selvføgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Eg er enebarn. Har drive med slektforsking i mange år. Bur på eit småbruk som har vore i familien si eige sidan tipp tippoldefar. Har hatt god kontakt med besteforeldre og mange slektninger som kom og kjem til heimplassen på besøk/ferie. Mange fjerne slektninger på besøk frå USA i min barndom var nok starten på mi interesse for slekt. Var spanande og finna ut korleis desse var i slekt. Samtidig vart bygdebøkene for Bømlo utgjevne.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.