Gå til innhold
Arkivverket

[#49968] Foreldrene til Johan Markussen f. ca 1759, død 1819 i Larvik, Vestfold


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiEn av mine aner het Johan Markussen. Han er født ca 1759 og døde 1819 i Larvik, 60 år. Jeg forsøker å finne hans foreldre.Johan gifter seg første gang 1785 i Larvik med Åsle Andersdatter. De får sønnen Marcus i 1786. Både konen og sønnen dør rett etterpå i 1786. Han gifter seg igjen 1788 med Maren Dorothea Nilsdatter. De får barna: Åse Katrine 1788, Inger Marie 1790, Marie 1793, Nelle Markine 1796, Marcus Arnt 1798 og Nils 1802. Blant fadderne finner jeg tre 'søsken' av Johan: Karen Marcusd., Helvig Marcusd. og Didrik Marcussen.Da kirkebøkene for Larvik starter i 1785 blir det litt vanskelig å finne foreldrene. Jeg har funnet et par som virker lovende i skatteliste fra 1762 i Larvik [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=xtr62lar&gardpostnr=1061&merk=1061#ovre>LenkeBlant døde i Larvik finner jeg i 1786 Marcus Schrams kones liig bagravet, 60 år gammel. I 1794 finner jeg en Marcus Didrichsen begravd, 68 år. Tror dette er samme mann som begraver sin kone i 1786.Har også kikket på skifter fra Larvik. I et skifte etter Aase Jensdatter Borre i 1770, finner jeg en Marcus Schram og en Stephen Didriksen Schram og deres mor Johanne Schram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Hei Laila. Jeg har ikke noe på foreldre til Johan, men hvis du er int. i noen etterkommere så kan jeg sende deg det (da må jeg få din E-post adr) MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei TerjeKjempefint om du sender meg det du har på etterkommerne. Min adresse er seh Å sfjbb.net (bytt ut Å med aen med krøll:-))Jeg er etterkommer etter Johans sønn Nils. Hvis du er etterkommer etter Johan, så er vi vel i familie laaangt ute:-)En liten rettelse til mitt første innlegg. Barna til Markus og Inger skal selvfølgelig være: Johan, Didrik, Karen og Helvig.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Blomquist

Neida, ikke etterkommer etter Johan Marcussen, men hadde litt oplysninger liggende på etterkommerne som blir sendt direkte. MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg vet ikke om dette er til hjelp, men i Larviks Historie finner jeg:1. Cathrine Bøckman gift med kontrollør Marcus Arentsen - 2 sønner som tok morens slektsnavn2. Johan Marcussen Bøckman død i Lvk ca 1752, g.m. Else Olsdr Schjerven3. a) Marcus Johansen B f ca 1731 g.m. Maren Cathrine Lorentzen, bl.a sønnen Johan Marcussen B f 1776.3. b) Cathrine B f 1732 g.m. (1.) Diderik von Cappelen til Fossesholm.Her er det noen spesielle navn som går igjen, men om det er en sammenheng, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Gunnerusbiblioteket har følgende:Forfatter : Gram, IrmaTittel : Slektsminner : den norske gren av familien Schram / Irma Gram, født Schram.Trykt : Oslo : [Forfatteren], 1945 [mangfoldiggjort 1979].Sidetall : 108 s.1 82b006571 - kat 1982-03-25 rekv GUNNERUS qB 12563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og denne: Schram, Peder: Stamtavle over den danske gren af slegten Schram; samt foreløbigt bidrag til en stamtavle over den norske slægt Schram. SE Helsingborg/DK Kbh. 1924. 109pp. Personreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei ArnsteinDette var flott. Skal sende en mail til biblioteket for å høre om de kan få tak på bøkene for meg.De navnene du nevner i innlegg 7 har jeg også tittet på i diverse skifter på Digitalarkivet. Og som du sier er det mange navn som går igjen. For eksempel han Marcus Arntzen. 'Min' Johan Markussen døper en sønn for Marcus Arnt. Innbiller meg at det var navn som ikke så ofte gikk igjen.Det skal bli spennende å se om litteraturen du har tipset meg om kan gi noen svar.Tusen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Boka jeg nevner i innlegg 8 vet jeg ikke om du får hos Gunnerus (slik jeg skrev innlegget, kan man få det intrykket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenHar sendt epost til biblioteket, men har ikke fått noe svar ennå om de kan skaffe dem. Skal bli spennende å se. Igjen takk Arnstein.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Det skal bli spennende å se om du får tak i disse bøkene. Du har vel sikkert finlest alle skiftene i Larvik. Jeg legger enn en leke for sikkerhets skyld til dette: LenkeHer var mye om ganske innfløkte familierelasjoner.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnJa, jeg fikk svar i går ettermiddag. De kunne skaffe meg begge to. Så jeg gleder meg til å se om det er noe i dem som kan knyttes til mine.Har kikket igjennom mange skifter ved å søke på forskjellige navn. Også det du henviser til her, takk for lenken. Men det er som du sier veldig infløkt, og man må holde tunga rett i munnen. Hadde vært enklere hvis kirkebøkene hadde eksistert og jeg kunne sett på eventuelle faddere og forlovere. Men slik er det nå engang ikke.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Laila S. Hynne

HeiHar nå fått lest gjennom bøkene, men fant ikke noe som kunne tilsi slektskap til Schram i Larvik dessverre.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.