Gå til innhold
Arkivverket

[#49973] Ole O. Olsen fra Kragerö, födt 1869 eller 1870


Gjest Georg Lundblad
 Del

Recommended Posts

Gjest Georg Lundblad

Jag söker Ole O. Olsen som föddes den 30 oktober 1869 eller 1870, enligt uppgift i Kragerö. Han emigrerade till USA 1903 och bosatte sig i Cadillac, Michigan. Hans fader hade samma namn, Ole O. Olsen och föddes 1823 i Kragerö. Eftersom jag inte har kunnat finna dem i de norska kyrkoböckerna, ber jag om hjälp om det finns någon som känner till dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Jeg vet ikke om det kan være disse, du har kanskje navnet på noen søsken til Ole ? Dette utklippet er fra folketelling for Sannidal og Skåtøy (nåværende Kragerø kommune), 1875.m.v.h. Gunnar1875 4/24 48.0 kb 37 - 38,,TVETRE (HANSEBUGTEN),1,OLE,,OLSEN,M,HUSFADER,GIFT,ARBEIDER HVAD SOM FOREFALDER,1836,SANDØKEDAL,,, 37 - 38,,TVETRE (HANSEBUGTEN),,,JØRGINE,MARIE,OLSDTR,K,KONE,GIFT,,1842,DRANGEDA L,,, 37 - 38,,TVETRE (HANSEBUGTEN),,,OLE,,OLSEN,M,SØNN,UGIFT,HOS FADEREN,1870,SANDØK EDAL,,, 37 - 38,,TVETRE (HANSEBUGTEN),,,AASE,MARIE,OLSDTR,K,DATTER,UGIFT,HOS FADEREN,1873,SANDØKEDAL,,, 37 - 38,,TVETRE (HANSEBUGTEN),,,INGEBORG,OLETTE,OLSDTR,K,DATTER,UGIFT,HOS FADEREN,1874,SANDØKEDAL,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Georg Lundblad

Hej Gunnar Tack för ditt svar. Jag tror icke att detta är rätta personer, eftersom Ole(född 1869/-70) hade en fader som var född cirka 1823. Fadern här i ditt exempel är född 1836. Jag vet icke om den Ole som reste till Amerika hade några syskon. Jag ska fråga 'min amerikanare'. Är Tvetre,Drangedal och Sandökedal namn på orter eller på gårdar? Vänliga hälsningar Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei!Vet du om Ole Olsen var gift da han emigrerte? Jeg finner en Ole Olsen som reiser til USA i 1903.Han er født i Kragerø i 1870. Det var stor innvandring fra Sverige til Kragerø på 1800 tallet. Oles far kan være svensk. Jeg skal titte litt mer i kirkebøkene, og se hva jeg finner. I 1900 er det en Olaus Ols som er født i 1823 og som er enkemann og født i Bohuslen. Han kan være Oles far. Sannidal og Drangedal var sokn/prestegjeld.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Georg Lundblad

Hej Lisbeth! Tack för ditt brev. Det är kanske rätt Ole Olsen som du har hittat, för han emigrerade 1903. Hans moder hette Johannah Peterson, född någonstans i Norge, omkring år 1828. Jag tror inte att han var gift när han reste. Enligt uppgift i Ellis Island registret reste han till en vän vid namn Caroline Jacobsen i Grand Rapids, Michigan, som enligt senare uppgift blev hans hustru. Hon var nog också född i Norge. En medresande till Ole på resan till Amerika var Knud Björnsen från Kragerö. Jag har frågat han som letar efter sina rötter om Oles syskon, men har inte fått svar. Han har nog tämligen liten kunskap om sina anfäder, så kanske han inte vet om hans farfar kom från Sverige. Men jag ska fråga. Vänliga hälsningar Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei!Den 23.9.1909 finner jeg en Ole A Olsen og en Knut Bjørnsen som utvandrer til Amerika. Begge er gift og drar for å tjene penger. Begge er født i Kragerø, men Ole er født 23.12.1882 og ikke i 1869/70. De drar sammen, med samme reisemål Grand Rapids.Jeg finner ikke Ole i 1900 tellinga, men han var sjømann og kunne blitt oversett. Jeg finner ei Karoline Jakobsen på Skåtø født 1881. Begge hennes brødre er sjømenn, og født omtrent samtidig som Ole. Jeg skal se om jeg finner ut mer.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Georg Lundblad

Hej! Nej, Ole föddes 1870 och reste till Amerika första gången 1892. Det är möjligt att han till en början var sjöman, för i Ellis Island Reg. finns flera Ole Olsen, födda 1870, som uppges vara sjömän. I US Census 1930 finns Ole med hustru S.Caroline 59 år gammal och barnen Signa 25 år (som var min kontakts moder),Walter 20 år och Edgar 16 år. Vänliga hälsningar Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei!Emigranter fra Oslo Den 1 mai 1903 mann ugift Ole Olsen 33 år, arbeider, bosted Kragerø, reisemål Grand Rappis, og Knud Bjørnsen mann gift 24 år bosted Kragerø reisemål Grand Rappis. Knud er foresten sjømann. Jeg finner Knut Bjørnsen med kone på Skåtø i 1900,hans kone heter Anna.Jeg fortsetter å lete etter Ole, for et eller annet sted finnes han.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Georg Lundblad

Hej! Kan du också försöka se om Ole är född på Kragerö, eller om familjen har flyttat dit efter Oles födelse, och då kanske du också kan finna hans föräldrar. Jag är glad över att få din hjälp. Vänliga hälsningar Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei!Den 2.4.1892 reiser Ole Olsen 22 år sammen med en Saamund Olsen 25 år til Kolkaska, med skipet Kong Bjørn. De er begge fra Kragerø. Jeg har sett over fødte og døpte i Kragerø og omegn og finner Saamund sin fødsel men faren heter Ole Saamundsen. Dette kan allikevel være et spor. Jeg har bedt om hjelp fra Kragerø, kanskje hun finner mer ut enn jeg har gjort hittil. Vi skal gjøre vårt beste, men Ole Olsen var et vanlig navn, og de skrev navnet forskjellig og var tydelig ikke så nøye med årstall og datoer. Derfor er det viktig at vi finner den rette Ole Olsen.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ifølge Familysearch VRI skal det være en Ole Olsen som er født i Sannidal 30. oktober 1869, med foreldre Ole Saamundsen og Helene Jensdatter.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28785134&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDe har også barna Saamund Andreas Lenkeog Anne LenkeAnne har jeg også funnet i kirkeboken:Kildeinformasjon: Telemark fylke, Sannidal, Ministerialbok nr. 11 (1863-1873), Fødte og døpte 1872, side 206.Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Dette er familien som Laila har funnet på FS. Men faren stemmer ikke med han som Georg Lundblad spør etter.Lenke Jeg vet ikke om jeg får til lenken, så jeg legger inn en kopi av siden her.1900-telling for 0815 Skåtø Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage 489 55 Skaatø 7 23 15 Bjerketangen n 6 5 6 j j n n n j Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Mellombels bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. 2738 1 Ole Saamunds. m b hf e Gaardbruger S 1826 Gjerrestad n s 2739 Jens Ols. m b s ug Hugger paa tømmerplads 1864 Kragerø n s 2740 Ole Ols. m f T. (Taatø) s ug Hugger paa tømmerplads 1869 t n s 2741 Nils Ols. m b s ug Tømmermand tilsøs 1875 t n s 2742 Berthe Saamundsd. k b Søster e Logerende hørende til familien 1829 Gjerrestad n s 2743 Tomine Olsd. k b Søsterdatter ug Tjenestepige (i huset og ved gaardsbruget) 1885 GjerrestadJeg kommer tilbake om jeg finner noe mer. Mvh Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Georg Lundblad

Tack Laila och Kerstin för er information, men jag tror att vi nu har kommit lite vilse. Den som jag söker uppgifter om hette Ole Olsen, troligen född 1870. Faderns namn var också Ole Olsen, född 1823 och moderen var Johannah Peterson, troligen född i Norge cirka 1828. Namnet Saamund kom upp på grund av att Lisbeth hittade en kamrat till Ole på resan till Amerika. Vänliga hälsningar Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Vet du hva dette mellomnavnet forkortet med 'O' var ? Du skriver at han var født 30 ot. 1869, men det ser jo ut til at Familysearch oppgir at dennes far var Ole Saamundsen. Hva er din primærkilde til den datoen du oppgir ? Du skriver også 1870. Har vedkommende en dødsatest eller gifte sertifikat eller andre dokumenter som angir dette mer presist. Ole Olsen blir et så vanlig navn at det ville hjelpe med noe mer informasjon. Når jeg lette etter Ole Olsen med en far Ole Olsen så var utklippet fra folketellingen det eneste sted hvor jeg fant denne opplysningen sammen med 1870 som fødselsdato. Hva slags kilde har vedkommende til at faren Ole O Olsen var født i 1823 ? Drangedal og Sandökedal eller Sannidal som det heter i dag er 'orter' eller som vi sier stedsnavn. Tvetre er et gårdsnavn.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei!Jeg finner en svensk innvandrer ved navn Ole Olsen f.1823. Han var skomaker, og bodde på Skåtø i 1891 som enkemann.Dessverre finner jeg ikke flere opplysninger for øyeblikket, men jeg skal forsøke igjen. Men jeg synes også at der er rart at Ole Olsen sønn til Ole Svendsen(Saamundsen) har samme fødselsdato som den Ole Olsen som drar til Amerika i 1903.Ole Saamundsen kan ha tatt sin fars etternavn, noe de fleste etter hvert gjorde og jeg antar han het Svend Olsen. Men jeg får forsøke å finne ut hvem denne skomakeren var gift med.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei Lisbeth.Jeg skal bare si at den svenske skomakeren med navn Olof Olsson f. 1823 som du skriver om er min tippoldefar. og han hadde ingen sønner som het Ole eller lignende. Tenkte at det var best å nevne det, slik at ikke noen begynner å lete på feil plass.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Georg Lundblad

Tack alla snälla människor som försöker hjälpa mig att hitta rätt Ole. Eftersom det har kommit en del frågor vill jag berätta vad jag vet. I ett brev från en vän(vid namn Jim/Georgs notering) till en vän som bor i Cadillac, Michigan, skrev Jim följande(utdrag i översättning): 'Min mor var Signa Olsen, född i Cadillac. Hennes far var Ole O. Olsen, född i Kragerö, Norge den 30 oktober 1869 eller 1870. ... Hans fader var också Ole O. Olsen och född 1823 i Kragerö (så vitt jag vet). Hans moder var Johannah Peterson född omkring 1828 i Norge, födelseplatsen okänd. Jag tror att min morfar kom till USA åtminstone tre gånger,sista gången med s/s Cedric från Liverpool till New York med ankomst 17 maj,1903. Han skrevs in i passagerarlistan som ogift, ålder 33 år och från Kragerö, Norge. Inskriven jämte honom var en annan från Kragerö vid namn Gunddar(detta är fel, ska vara Knud/Georgs notering) Björnsen. Båda skulle besöka en vän Caroline Jacobsen.Caroline blev min morfars hustru. ... Min morfars far Ole Olsen kom till USA år 1879 vid en ålder av 56 år.' Kan detta vara möjligt undrar Georg? Jag är inte ens säker på att Kragerö är rätt. Kan Jim ha läst detta i passagerarlistan och trott att detta var Ole Jrs födelseplats? I listan står 'Last residence', alltså senaste uppehållsorten. Jag kan inte finna något barn i Norskt Digitalarkiv vid namn Ole Olsen, född i Kragerö, åren 1868,1869,1870 eller 1871, med en fader vid namn Ole Olsen och en moder vid namn Johannah Peterson. Inte heller i Konfirmationslistorna för åren 1883,1884 eller 1885 finns en sådan person. Detta är vad jag vet. Jag har begärt mer upplysningar av Jim, men han svarar inte på mina e-mail. Kanske han har rest bort för tillfället. Vänliga hälsningar Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er det en Ole Olsen, 56 år, som drar til USA i 1879, men han er ugift og bosatt i Flå i Hallingdal:LenkeKanskje Ole O. Olsen den yngre var født utenfor ekteskap?Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Knud Bjørnsen var gift da han dro til USA, og jeg er temmelig sikker på at det er han jeg finner i Skåtøy i Ft 1900. (Skåtøy er fra 1960 en del av Kragerø):LenkeLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei!Takk Kerstin, så slapp jeg å lete. Den Ole Olsen jeg fant er født 30.10.1869 og er den samme som Kerstin referer til. Faren kaller seg Ole Svendsen i 1865 og Ole Saamundsen i 1900. Man kan bli surrete av mindre. Et eller annet sted ligger løsningen. Husk at i byene tok de allerede på 1850 tallet sin fars etternavn. Men denne Johannah Peterson sitt navn er jo svensk, hvis ikke det er Johanna Pederssdtr. Vi prøver igjen.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Georg Lundblad

Jag har bett min amerikanske kontakt om ytterliggare upplysningar om hans anor i Norge, men han har inte svarat mig alls, så jag undrar varför han bad om hjälp överhuvudtaget. Jag betraktar därför denna research som avslutad och ber att få tacka alla vänliga människor i Norge som har velat hjälpa till att lösa frågan om Ole Olsen. Hjärtligt tack för hjälpen. Vänliga hälsningar Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.