Gå til innhold
Arkivverket

[#49984] Dødsmelding: Teori og praksis


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Alf Kiil skriver i boka Arkivkunnskap om dødsmelding, s 108:'Seinare, da det vart pålagt arveavgift til staten, vart meldingsplikta utvida til å gjelde alle dødsfall. Forordning 12/9 1792 paragraf 8. Jfr. kans. prom. 1/9 1810 og skriv frå Finansdepartementet 22/4 1824.'Omfatter dette almisselem Ole Tonning, som døde 4. oktober 1865, Domkirken menighet i Bergen? Lenke I så fall ville jeg bli svært glad for opplysninger om fødselsdato og sted, navn på etterlatte etc i dødsmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han var 74 år gammel, almisselem, på Arbeidsanstalten. Ingen opplysninger om fødestedet er gitt i dødsmeldingen. Som almisselem ville hans etterlatenskaper gå til institusjonen/fattigvesenet. Ingen arvinger er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Tusen takk for svar! Når ingen arvinger er nevnt, er det ensbetydende med at han ingen barn hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Nei, det betyr bare at hans etterlatenskaper ikke skulle til arvingene, og deres navn derfor ikke hadde noen betydning for skifteretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takker igjen for raskt svar. Synd at det skal være så vanskelig å finne ut av personen Ole Tonning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det kan kanskje finnes andre dokumenter fra arbeidsanstalten som kan gi deg flere opplysninger om Ole Tonning. Om ikke en hustru er nevnt, kan det kanskje finnes et patronym, eller en bostedsardresse ved innskrivingen av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Interessant. Jeg har tenkt tanken selv. Det er oppyst at han er enkemann, men likevel? De andre opplysningene kan jo være der. Hvor finner jeg arkiv etter Arbeidsanstalten, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takker for interessen, Birger. Spørsmålet om Ole Cortelius Tonnings opprinnelse har fått sitt svar her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det hadde vært fint om dere skrev et avsluttende innlegg hvor dere viste i konsentrert form hvordan dere nå er sikre på hvem den riktige Ole er. Jeg klarer ikke å følge dere fram til konklusjonen, selv om den sikkert er vist ned gjennom tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.