Gå til innhold
Arkivverket

[#49986] Anne, oppfostres hos Lars Gudmestad 1865


Gjest marit elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit elisebet totland

Anne Matiasdatter er i følge 65-telligene til oppfostring på fantefondets regning hos Lars O Gudmestad på Motland i 1865. Han er kirkesanger, gårdbruker og skolelærer.Jeg vet ellers at Anne het Anne Marie og døde før hun ble konfirmert. Foreldrene bodde på en husmannsplass på Gudmestad. Hun skal ha bodd hos flere familier i tiden 61 til 66. Vet noen om hvor hun bodde?Er det noen som vet om Lars O Gudmestad hadde flere barn til oppfostring ettter Anne? Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Har nå funnet ut at hun døde etter konfirmasjonen. Er det til hjelp? Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Spørsmål til erfarne kirkeboklesere:Hvor ble pasienter som døde på sykehus gravlagt: På hjemstedet eller på nærmeste kirkegård?Mvh Marit Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Takk til Berit Knudsen. Som du skjønner av mitt forrige innlegg, er jeg nå på leting etter når hun døde.MvhMarit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det skjønner jeg. Men du nevner sykehus. Vet du om hun døde på sykehus? Og i tilfelle hvilket ?Nå er jo kirkebøkene for Nærbø i Haa skannet så det går jo an å begynne med å se igjennom døde der siden hun bodde der i 3/10 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Eldre slektninger sier at hun døde på Stavanger Sykehus og at hun ble begravet i sine konfirmasjonsklær. Noe dato har jeg ikke men det lar seg finne via kirkebøkene. Noen som vet hvilken kirkegård som ble brukt fra Stavanger Sykehus, da hadde en spart litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Eldre slektninger sier at hun døde på Stavanger Sykehus og at hun ble begravet i sine konfirmasjonsklær. Noe dato har jeg ikke men det lar seg finne via kirkebøkene. Noen som vet hvilken kirkegård som ble brukt fra Stavanger Sykehus på den tiden, da hadde en spart litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Jeg mener å ha lest at hun døde på sykehus i Stavanger av rosentæring ( har ikke undersøkt hva det er).MvhMarit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Hei John Aalen! Fint at du dukket opp. Dine opplysninger viser i alle fall at hun antakelig døde like etter konfirmasjonen, og da er vi nærmere datoen med en gang.MvhMarit Elisebet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror nok ikke du skal basere dødsdatoen på konfirmasjonsklær. Mange hadde nok dem til de var langt opp i åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest marit.elisebet totland

Datteren er nå funnet. Men tilbake til Lars Gudmestad som tok seg av henne. Jeg har nå funnet ut at han var den samme Gudmestad som var styrer ved Waisenhuset i Stavanger i starten av 1870-tallet og seinere kom til et lignede hjem i Kristansand. Noen son får noen spor å gå etter med disse opplysningene? Skulle gjerne visst noe mer om familien til denne Lars og livet deres rundt 1870.Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.