Gå til innhold
Arkivverket

[#49997] De runde talls lov?


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Alt er tall. Dette ifølge Pythagoras' lære. En rask titt på debatter med «runde» tall i løpet av Digitalarkivets levetid viser følgende:«1000: Mangelfullt navn» (2. nov 1999, Thor Andersen), «5000: Hvor ble de av Mariane Dorthea Johannesdatter» (19. feb 2001, Geir Vatne), «10000: Ole Torkildson Sandvig og huslyden hans i Ålesund - kvar vart dei av?? (30. juli 2002, Lars E. Øyane)», «20000: Anton Rasmussen, Modum & Nina Jacobine Johannessen Scøyen, Drammen» (20. feb 2004, Lene Hovland), «30000: Frants Andreas Rasmusson, f. Herøy, Sunnmøre 1873 - oppslag i bygdebok?» (6. mai 2005, Lars E. Øyane), «40000: Mannsnamnet Hemming eller Henning i indre Sogn kring 1600? - Kvar finst det?» (29. mai 2006, Lars E. Øyane).Som det kan ses har bygdebokforfatter Lars E. Øyane truffet på både 10 000, 30 000 og 40 000. Tilfeldig? Neppe! Er det kanskje en egen matematisk lov som ligger til grunn?Hvem treffer på nummer 50 000 og er det andre som har runde tall?Undertegnede er foreløpig fornøyd med sine treff på 11111, 20002 og 44444.Fortsatt god pinse til alle genealoger, så vel amatører som de mer profesjonelle. :-)Jeg returner til andre tall.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Ikke godt å vite, men nå er i hvert fall 49999 lagt ut - blir det Are eller Lars E.? Og hvor ligger egentlig prestisjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tja, en aktør har alene forlengst passert 500 'bidrag' og jeg tør ikke tenke på antall innlegg,- muligens en svak favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Prestisje er det overhode ikke snakk om. :-) Tall er velegnede til å rangere med, foruten deres absolutte nytte som knagger innen historiefaget. Men dette er vel også en rangering, av år etter Kristi fødsel.Sliter man med tall, heter det vel dyskalkuli, skjønt jeg finner ikke dette ordet i noen ordbok jeg har for hånden. Så korrigér meg gjerne.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mon tro det ikke er et snev av prestisje også, vi klarte i Norge å feire inngangen til det 20.de århundre korrekt mellom 31.desember 1900 og 1. januar 1901. Men ved neste veiskille...Dessuten er det jo også snakk om ulike kalendere, så selv med samme utgangspunkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Da har vi et treff, og kan forsette til 60 000. Hvilket etter mine beregninger vil inntreffe om lag på denne tiden av året neste år.Det ble verken Lars Øyane eller undertegnede: Lenkemvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Jau, det er mykje ein kan drøfta i brukarforum. Eg vil berre syna til innlegg #5 og nemna at heller ikkje eg kunne forstå kvifor folk var so ivrige etter å feira 1999-årsjubiléet for Christi fødsel..., eller, rettare sagt, Christi omskjæring. Personleg feira eg tusenårsskiftet året etter...!Elles er det underleg kva ''magi'' som ligg i runde tal. For mange år sidan køyrde eg ein bil med registreringsnummer SP 18000, og under ei vitjing i Aachen fekk eg uventa ''eskorte'' av ein som trudde det var ''Spezial Polizei'' som var på ferde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jarle Grøhn

(6) 'Hvilket etter mine beregninger vil inntreffe om lag på denne tiden av året neste år.'LenkeTrenger vel ikke å si noe mer til dette heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.