Gå til innhold
Arkivverket

[#50014] Gård med navn av Thilo i Hordaland.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg sitter med kirkebok fra Dom kirken i Stavanger og har Christopher Pedersen som gifter seg der i 1770. Denne herremann og og hans sønn Peder blir senere skrevet for Thilo til etternavn. Jeg har en gang lest et sted at en hadde funnet en Peder Thilo som var opphavet til Christopher, kan noen hjelpe meg her. Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Sol Kerry,Karine Torsteinsdatter Aksdal, Etne, f . august  ble gm Petter Leonard Thilo Nielsen i Stavanger.Hans foreldre: Peder Andreas Nielsen (-) og Leonora, født Kluge (-). Peders far, bondegutt fra Sand i Ryfylke, Nils Helland (-) hans kone skal ha vært Marie Thilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Arnfrid.Jeg har Christopher Pedersen gift 20.09.1770 i Dom krk. med Leene Nielsdtr. de får sønnen Peder Christophersen dpt. 6.03.1771 i Dom krk., han blir gift 18.10.1804 med Anne Riborg Reimers, hun er en Johannesdtr. nevnt 15 år i 1801, hos en onkel gift med hennes mors søster, Annes foreldre er da døde, hennes lillebror vokser opp hos morfar. Anne Riborgs mann Peder Christophersen er smed og borger i Stavanger og han døde ca 1812-13-, barna de fikk var: A.Lehne Marie 1806, B.Johannes 1808, C.Maren født 1809, Etter hennes mor.D.Peder 1812 Anne blir g. igjen 1814. Etternavnet til Christopher og sønn Peder har jeg funnet som Thilund og senere thilo. Etter mange års leting synger det i bakhode, lete i Hordaland. Ser på ditt innlegg at mange av navnene faller inn, men men?? Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marie Thilo var av smedfamilien i Øvre Strandgaten (Strandgate 94).I 1801 bor Smeden Peder Christophersen, 31 år, i Øvre Strandgaten, gard # 450, sammen med sin hustru Elen Marie Svensdtr (begge i 1. ekteskap). Ingen barn, men en logerende og en tjenestedreng.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f11103&gardpostnr=382&personpostnr=1926&merk=1926#ovre>LenkeHer er Marie Thilo i 1865, sønnen Nicolai er vel da far til Petter Leonard som ble gm Karine fra Etne. (Henns mann Niels Helleland fra Sand var sjømann og derfor ikke hjemme)Lenkeog dette kan kanskje være Maries bror, Peder, LenkeKanskje deres mor, Berte Marie, med yngstedatteren (som vi ser forsvant mannen Peder Kr Tile for 14 år siden)Lenkeog her er enda flereLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen Arnfrid.Jeg har samlet alt jeg har funnet i Stavanger, men det jeg er interessert i opphavet og hvem er Peder Thilo?? Mener du jeg må lete rundt Stavaneger etter Thilonavnet??Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,nei jeg kjenner ikke denne familiens herkomst.Men jeg ser at der var Thielo i Danmark, bl a flere kunstnere.Så var der en Adam Thiele f på Kongsberg, senere ved smelteverket i Årdal S&F. Han skal ha hatt barna 1. Jørgen (Fredrik?), f. ca. 1710. - 2. Dorethe Marie, f. 1716. - 3. Maren, f. 1718. - 4. Maren Marie, f. 1720. - 5. Henrik, f. 1723. - 6. Anna Cathrine, f. 1727. - 7. Anne Marie, f. 1732.Kanskje hans sønn Jørgen Adamsen Thiele var kirketjener ved Domkirken i Bergen fra ca. 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takk igjen Arnfrid, jeg håper der er noen fler som vet noe om Thilo- navnet, er det en gård, eller sted?? Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.