Gå til innhold
Arkivverket

[#50021] Dampskipet 'Skjold' sitt forlis utenfor Jomfruland i 1877.


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Hei.Amund Christoffersen født 1846 var dampskipfører og døde i et forlis med dampskipet 'Skjold' utenfor Jomfruland ved Kragerø i 1877.Amund var fra Eidanger, men bosatt i Langesund da ulykken skjedde.Er det noen som kjenner til denne ulykken eller denne båten? Ulykken skjedde trolig 27.12.1877.Prøver og legge med en link til bygdeboken i Eidanger der Amund er nevnt.Lenke mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg ser at Norsk Veteranskibklubb har en artikkel i sitt blad 'Dampskipsposten' (nr. 48):Dampskipet 'Skjold' - av Bjarne Befring 1997 'eit 100-år minne'.Dette kan jo være denne båten. Er det noen som har en kopi av denne artikkelen på 3 sider?mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg prøver og løfte frem dette innlegget med håp om at noen også utenfor Telemark har noen opplysninger om dette.Det er til en bok jeg holder på med.Jeg har kontaktet sjøfartsmuseet i Oslo (tror jeg det het? Det er en tid siden), men det var litt for tidlig for deres oversikt over sjøforklaringer (var det vel det het?) Jeg tror de hadde en oversikt etter ca. 1890 eller noe der omkring.Har hørt at det skulle være et slaveskip med det har jeg ikke noe belegg for. Det kan bare være en historie som har blitt til i en familie en gang uten å ha rot i virkeligheten. mvh Jørn Olsen mmvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg har fått tak i artikkelen om Dampskipet 'Skjold' - av Bjarne Befring. Dette var ikke riktig båt, bare samme navn. Så jeg er egentlig like langt.Dersom noen har noe kunnskap om dette hadde det vært fint. Nå er vel dette strengt tatt ikke et forum for gamle båter, men alikevel?mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Jeg har gått gjennom boka 'Jomfruland' av Håkon Finstad, og kan ikke se nevnt noe forlis av skipet 'Skjold' ved Jomfruland. På side 108 i denne bok er det et kart over øya som viser skipsforlis.Jeg har også et hefte som heter 'Fortegnelse over skip hjemmehørende i Kragerø tolldistrikt 1775 - 1910.' I denne boka finner jeg opplysninger om et skip med navn 'Skjold'. Det er på 262 r.t. Det er bygget i Baltimore1858 og innredet i Kragerø i 1877. Skipper er J. Jahnsen og eiere er Nilsen & Hansen. Det står videre at skipet sank på reise England - Arendal 1894, med gasskull. Desverre er det ofte slik at det kan finnes flere skip med samme navn.Selv stammer jeg fra Jomfruland. Mine oldeforeldre på bestemors side hadde en gård der ute, det samme hadde mine oldeforeldre på bestefars side. Bestefar og bestemor drev gården ved fyret.Jeg har også hørt historien om slaveskipet, men ikke funnet dokumentasjon på dette.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg nevner denne familien i en bok jeg skriver. Det hadde vært fint å finne ut noe mer om dette.Jeg har en kilde som sier at han døde 27.12.1877, og så dette fra bygdeboken.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg trodde ikke det stod noe i kirkeboken om dette da han sikkert ikke ble funnet. Men i kirkeboken for Langesund fånt jeg nå en innføring om at han døde 27. des. 1877 og at han falt overbord dampskip han førte. Tror jeg ganske sikkert det står:LenkeDerfor kan det jo være at det som står i bygdeboken om et forlis ikke stemmer. Da kan det jo være den båten du nevner og at han falt overbord uten at det var et forlis.Dette du viser til i boken styrker jo en slik teori. Har du et bilde av denne båten?mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Er du sikker på at du har korrekt dato ? Hvis du ser øverst på siden så ser du at presten skriver 7 tall med strek på midten. 1877. Du skriver 27 des, men det må det riktige må vel være 21 ? Jeg har desverre ikke noe bilde av båten. Skal gjøre et søk i Annotasjonsrullene her i Kragerø å se om vedkommende er nevnt der. Gir deg en tilbakemelding hvis je finner ham. m.v.h Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Mange takk.Jeg tror det er 27. Du ser f. eks på nr. 10 at han skriver 1. tallet som en strek i 12. aug. Du ser også nr. 14 rett over han som døde 11. november og gravlegges 17. nov.Det hadde vært kjempefint om du fant ut noe mer.Igjen mange takk.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Her er det samme fra klokkerboken: LenkeDet er nevnt der også ser jeg nå. At jeg ikke har sjekket der før. Jeg trodde ikke det stod noe i kirkeboken da han ikke ble gravlagt. Der ser en også at dette skjedde rett utenfor Langesund, og ikke utenfor Jomfruland.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Ja, jeg ser du har rett. Presten har skrevet 7 tall på begge måter, mens klokkeren har vært mer nøye. Flott at det ble ført dobbelt. Jeg finner ham desverre ikke nevnt i annotasjonsrullene her, kanskje finnes et tilsvarende register fra Eidanger området. Annotasjonsrullene inneholder CV'en til sjøfolkene og kan ofte bidra med mye nyttig informasjon om hvilke skuter de arbeidet på osv. Jeg vil anbefale deg å kikke på disse. Her er det helt sikkert nevnt hvilken båt han falt over bord fra. m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.