Gå til innhold
Arkivverket

[#50022] John Halvorsen som var kjøpmann på Sunndalsøra ca 1914-


Gjest Johanne Eline Driveklepp
 Del

Recommended Posts

Gjest Johanne Eline Driveklepp

Min bestefar John Halvorsen f.1882 i Tinn i Telemark. Han har vært i Canada i flere år. Han og hans kone Ågot kom til Tredalen på Sunndalsøra i ca.1914 hvor han blei kjøpmann. Han dreiv også med laksetransport til Oslo. Var også veldig opptatt av pelsdyrhold. Er det noen som vet noe om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg kan ikke se at han er omtalt i bygdebøkene for Sunndal, bortsett fra at han får skylddelt to tomter fra Tredal. Bruk 21, Sanden, skyld 0,04 mark Fraskilt bruk nr 4 ved skylddeling av 8.1. 1914. Solgt til handelsmann Jon Halvorsen. Og tilsvarende bruk 26, Sanden østre, 0,04 mark skylddelt 12.7. 1918. Fraskilt til Jon Halvorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johanne Eline Driveklepp

Ser du er fra Sandefjord. Har du noen lokale kjenskaper til John Halvorsen?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Nei, har nok bare passert Sunndalsøra sporadisk, men som romsdaling har jeg mange bygdebøker for fylket, også bygdebøkene for Sunndal. Men det skulle vel være sunndalinger på nettet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johanne Eline Driveklepp

Ja det er det sikkert. De opplysningene som jeg er ute etter går nok på folkemunnet og de som vet og viste er nok ikke her. Jeg har nå gjort et forsøk og er veldig glad for de som har villet hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

I Sunndalsboka bind VIII i kapittelet om handel og samferdsel står det nevnt at John Halvorsen startet med landhandel i Tredal. Ytterligere opplysninger om han finner jeg ikke i farten. Gå ellers inn på ”Fylkesfotoarkivet i Møre og Romsdal” på nettet. Deretter ”søk navn” (på startsiden oppe til venstre). Du vil finne 2 bilder av personer med navn John Halvorsen. Kanskje er din bestefar på det første bildet (?).Dersom du oppgir en mailadresse vil jeg gi deg tips om hvem du kan kontakte her i Sunndal for å få opplysninger omkring John Halvorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.