Gå til innhold
Arkivverket

[#50028] Hans Egede og norske etterkommere på Grønland


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Hans Egede, prest i Kabelvåg 1708-1718, dro i 1721 over til Grønland for å se om han kunne finne spor etter den norrøne befolkningen der. Etter Egede fulgte flere nordlendinger, først og fremst Anders Olsen (1717) fra Fauskevåg. I dag er Anders Olsen den nordmannen som har flest etterkommere etter seg på Grønland. Det var også en Hans Olsen som dro over til Grønland og som også har etterkommere der. Anders Olsen hadde en bror ved navn Hans Olsen (1728) som ble gift med Ingeborg Larsdatter på Steinsland i 1762. Noen mener at han først hadde vært på Grønland og så kom han tilbake til Norge og giftet seg på nytt. Men dette stiller jeg meg tvilende til. Kan det være at den Hans Olsen som fulgte etter Anders Olsen over til Grønland var en annen enn hans bror Hans? Eller var det Anders sin bror som hadde vært på Grønland og fått unger der, og så¨dro han tilbake til Norge og giftet seg med Ingeborg Larsdatter? Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Har du sjekket bokvrket (H.Ostermann) Nordmænd paa Grønland 1721-1814 (Gyldendahl 1940). Her står det en del opplysninger om kjøpmannen AndersOlsen fra Senja på side 657, og hans bror, Hans Olsen. De kom begge til Godthåb i 1742.I samme bok heter det (side 660 og 661) at: Anders Olsen ble gift 1752 med den grønlandske piken Tupernat(født 1726, og videre at broren Hans Olsen ble gift samme år og samme m,åned som broren med sn kjæreste Juditha (Grønlandsk pike døpt som halv voksen). Så forteller ikke biografien noe vesentlig mere om Hans men meget mere om broren Anders.Imidlertid nevner samme bok et annet setd(s.686): '...den bekjente Anders Olsenog hans bror Hans Olsen, som begge blev i landet (Grønland) ele deres livstid.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Ja, jeg er klar over at Hans Olsen levde på Grønland og fikk etterkommere der. Han skal også visstnok være død og begravet på Grønland. Problemet er at Anders Olsens bror, Hans Olsen, ble gift på Steinsland i 1762, og han døde der i 1776. Derfor lurer jeg på om den Hans Olsen som var på Grønland var en annen enn Anders' bror. Han kan i hvert fall ikke både være død og begravd på Grønland og død på Steinsland. Hans Olsen og Ingeborg fikk 6 barn på Steinsland fra 1763 til 1775. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Kunne det være at det var to Hans i søskenflokken? Det forekommer flere ganger i min slekt fra Jølster på 1700 tallet. Det kunne skje hvis det var flere med samme navn som skulle kalles opp, f eks hvis begge bestefedre het Hans. Jeg har også sett tilfeller hvor et barn var kalt opp etter en bestefar og dette barnet var sykelig, da kalte de opp et barn til med samme navn for å være sikker på at navnet skulle føres videre. Dette må jo kunne skjekkes ut fra kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Anders og Hans Olsens foreldre, Ole Kristensen (1666-1741) og Margreta Andersdtr Juul (1691-1769), hadde 5 barn: Anders (1717), Kristen (1720), Anne Margrete (1726), Hans (1728) og Ingeborg (1733). Faren Ole var 25 år eldre enn kona så han kan ha vært gift før, men ikke så vidt vi vet. Det har ikke vært tradisjon i Harstadområdet å gi søsken samme navn. Men jeg kjenner til at det hendte bl.a. i Vågå. Både min oldefar og hans bror het Ole, og begge vokste opp og ble gift. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.