Gå til innhold
Arkivverket

[#50030] Fossaa sager i Østre Moland 1610


Gjest Kristian Fjeldsgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Fjeldsgård

I skattematrikkelen i 1610 under Sagskatten er ført opp Fossaa sager 1-6.Er det noen som som kjenner til dette.Fossaa er i dag ført opp som egen gård men finnes ikke i NG.Sansynligvis utgått fra gnr. 4 Espeland i Vegaardshei hvor man i 1610 finne Arne Espeland med 1 dlr i skatt som odelsbonde.Har ikke tilgjengelig eventuelle BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fossaa sager er omtalt i Austre Moland bygdebok av Kristen Weierholt (1959), s. 100-102. Jeg kan ikke sitere alt, men tar med dette:'I tollrekneskapen for året 1613-14 står oppført desse sagene i moland: T sager i Fosså (skore på kvar 2 hundre tylfter bord, unntatt 'femte Fosså sag intet skåret, og sjette, som er ny, intet skåret')'.Jf. Weierholt skal 4. Fosså sag ha ligget 'på Otterslandsida' og 3. Fosså sag 'på Fløystadsida'. Han refererer her til 'eit brev frå 1603' der det skal være nevnt at 'Rasmus Ottersland og brødre er eigarar av fjerde Fosså sag, og Nils Noddeland og medeigarar eiger tredje Fosså sag på Fløystadsida'.Videre:'I 1688 er desse priviligerte sagbruk i Moland:3. Fosså sag (Fløystad side), eier Jørgen Fløystad o.fl.1. Fosså sag, eier Andreas Voie.2. Fosså sag, eier Anders Ottersland.3. Fosså sag (Otterslands side), eier Anders Mørland.4. Fosså sag, eier Gjeruld Sanda.Om elvenavnet Fosså skriver Weierholt at det på et ikke nærmere angitt tidspunkt forsvant. Elva kalles i dag bare Sagelva, og stedet rundt Fosså-sagene ble etter hvert rett og slett hetende Sagene.Sagene (plassen(e)) er utgått fra gården Øvre Ottersland.Sagene er i dag ei lita bygd, og siden den ligger rett i nærheten av der jeg vokste opp, er jeg godt kjent i geografien. Beliggenheten er øst/sørøst i gamle Austre Moland kommune, nokså nær grensa til Holt. Sagelva/Fosså renner ut i Langangsvannet (som strekker seg fra Sagene i vest til Holt-gården Langang i øst). Fra Langangsvannet er det passasje sør-/sørvestover, gjennom de såkalte 'Rånene', til Neskilen i gamle Stokken kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Korreksjon: I andre avsnitt i mitt forrige innlegg har det sneket seg inn en trykkfeil. Det står bl.a. '...desse sagene i Moland: T sager...Det SKAL stå: 7 sager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Takk skal du ha.Driver med identifisering av gårdene i Skattematrikkelen for 1610 og de 6 Fossaa sager har verket.Nå har jeg ialle fall plassert dem i terrenget og noen eiere noe senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.