Gå til innhold
Arkivverket

[#50050] Jekteskipper Ole Tønnevigen, 1758-1830


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

I forbindelse med at jeg holder på å skrive historien til vår eiendom, ewr jeg interessert i opplysninger om Ole Tønnevigen fra Sund.Jeg har følgende:Ole Tønnevigen ble født i Sund prestegjeld i 1758., som sønn av Lars Johannesen Tønnevigen. I Undersøkelseskommisjonen 1804-1805: ' Ole Larsen Tonnevig Sund af Sartors Skibr No 11 34 1758 Bergen Jegte Skipper paa Reisen til Nordland med Major Amelns Fartøy er enroulleret og indført udj læds Roullen for Søndre Amt Sartor Skbr 10de lægd Bogst o HR: 10 b. l: 0'1815: LenkeOle forblir ungkar hele livet. Han dør lille nyttårsaften 1830, 77 år gammel, og blir gravlagt fra Korskirken 7. januar 1831.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg finner at Oles mor heter Marthe Jensdatter, og at han har 5 søsken født mellom 1756 og 1768.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei!Jeg er etterkommer etter Oles bror, Johannes. Ang Ole så kan jeg nevne at det i Austevoll Gard og ætt, bd. II. s. 76 - 80 er referert til hans eierforhold til garden Økland. Det er også referert til skifte 1831. Der er barna til Johannes og deres ektefeller nevnt som arvinger. mvh lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Lars,jeg kikket gjennom skifteregistrene, men kunne ikke finne noe. Vet du hva skiftet sier?Ser i Tingbøkene at det er nevnt flere i Tønnevigen, bl a Ole Johannesen Tønnevigen. Det er vel slekt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå ser jeg at http://www.slettemoen.com har med denne familien, men der står det at Ole Larsen Tønnvigen døde i 1787 på Økland. Det er i hvertfall feil! Jeg vet ikke hvem som adminitsrer siden, men hvis det er Heidi, så ser hun gjerne dette, og kan rette det opp.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det som er referert i bygdeboka er:Bruk nr. 1: 'Skifte etter Ole Larsen Tønnevik, av hans 1 våg 9 mk fisk utlagt til broren Lars Johannessen Tønnevig 23 1/7 mk. fisk og til Anders Olsen Varøen, gift med Salmi Johannesdtr. 11 4/7 mk. fisk for 64 spd. og 32 spd., 1831' (Lars nevnt over er brorsønnen, ikke broren).Bruk nr. 2: 'Skifte etter Ole Larsen Tønneviken, hans 1 våg 9 mk. fisk utlagt til Synneve Johannesdtr. g.m. Mons Torkildsen Hummelsund for 32 spd. og til Marthe Johannesdtr. g.m. Peder Nilsen Nedre Golten for 32 spd. 11 4/7 mk. fisk og til Lars Johannessen for 64 23 1/7 mk. fisk, 1832.'Den Ole Johannessen du nevner er nok Ole Larsens farbror. Han døde i 1784.mvh lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Du kan jo sjekke pantebøkene under garden Økland i Sund, nåværende Austevoll kommune, når det gjelder Ole Larsen sine eierinteresser.Det vises i Austevollsboka til skiftebrev av 1774, skøyte av 1792 og 1786, samt ett skifte av 1787. Videre så refereres det, slik Lars J. nevner, til skifte etter Ole Larsen i 1831 der barna til broren Johannes Larsen er arvinger.Men hva er du på jakt etter Arnfrid når det gjelder Ole Larsen, er det heile familiehistorien ? Berre spør siden det du skriver om, er de som har vært huseier der du bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Skifte i 1787 refererer nok til broren Jens Larsen, her utklipp fra tingboka. 2. Et Skifte Brev efter Jens Larsen fra Tønnevig af 19de Decembris 1787, hvorved 1 49/240 M/ark Fisk i Warøen No: 8 blev udlagt til Broderen Lars Larsen, og af 13 ½ M/ark Fisk i Tønnevig No: 11 blev udlagt 9 M/ark til Broderen Johan/n/es Larsen og 4 ½ til Ole Larsen, og indført f: 75 og 76.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk Oddvar. Da har vel Heidi trodd at det var et skifte i tilknytning til dødsfall i 1787.En annen ting, jeg har prøvd å finne Ole i 1801-tellingen, men har foreløpig ikke klart det. Har du peiling på hvor han oppholdt seg? Der er nemlig en Ole Larsen, gift jektemand, som går til nattverd i 1801, og som bor i Vesenbergsmuget...Men han kan vel ikke ha vært gift og barnløs, eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan jo selvsagt være Ole som bor i Vesenbergsmuget Lenke og at det er notert feil.Vet noen når han fikk jekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er Ole i 1804 LenkeHan var jekteskipper da. Kan det være at de som reiste i Nordlandsfart ikke var registrert i 1801 FT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når det gjelder familien til Ole Tønnevik, så er dette riktig beskrevet i slektssidene til Heidi som du refererer til, men alle datoer er ikkje riktige. Bestefaren Johannes Mikkelsen Tønnevik (idag heiter forresten garden Tyrnevik)eigde også i garden Klepsvik i Austevoll, men om du skal ha med alt om familien blir dette veldig omfattende. Omtalt i Austevollsboka under Klepsvik, den kan du jo låne og ta med det du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men skiftet etter Ole, som skal ha vært i 1831, kan jeg ikke finne i noe register. Det som er mest interessant for meg er jo om eiendommen i Bergen er nevnt, hvem den ble overdradd evt solgt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Igjen blir det nok pantebøkene du må sjå gjennom og kanskje er det også her henvisning til skiftet står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Atle Stendal

Hvis dette har interesse omkring Ole Tønnevigen (Ole Tynnewigen) og hans historie kan jeg nevne dette: Han var fadder til en Anna Oline Bergithe Absalonsdatter i Domkirken 15. november 1805. De som var fadder sammen med ham var en Anna Chathrine Samuelssen, Berthe Ingebrektsd.. Abraham Knudsen og en Peder Jetmundsen fra Innvik i Nordfjord. Dåpsbarnets foreldre var Absalon Absalonsen Jonstad (Innvik i Nordfjord) og en Johanne Johannesdatter(uklart opphav). Absalon er også nevnt i undersøkelsekommisjonen, som Ole. Kanskje de hadde samme omgangskrets. Absalon havnet med tiden , i 1807, i 'prisonen' i England. Han ble sluppet ut allerede i 1812, men døde som 'fattig lig' i 1815. Johanne og barna ble også registrert i 1815, som Johanne Absalonsen. Hun var da selgerkone. Det er mulig at dette er opplysninger som er på siden av det du er ute etter, men når en skriver historie om en person kan navn og andre personer falle inn som brikker i et puslespill.Mvh Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.