Gå til innhold
Arkivverket

[#50051] Hvor finner jeg opplysninger om folk i Kristiandsund mellom 1866 og 1882


Gjest Unni Hverven
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Hverven

Jeg leter etter Mathilde Dortea Rasmussen f. 1845 i Kristiansund. Hun bor i Ålesund i 1865. Jeg finner henne ikke der i 1875, men hun er registrert flyttet tilbake fra Kristiansund til Ålesund i 1882, og er bosatt der ved 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Larsen

I Kr.sund har vi lokalhistorikeren Einar Thurn Christensens slektsoversikter (6 mikrofilmer!) som omfatter svært mange familier som har bodd i Kr.sund før 1950. I tillegg har vi ei folketelling fra 1870 og 1875 - ingen ligger på nett. 1875 tellinga er på mikrofilm, og den kan du sikkert låne gjennom biblioteket ditt. 1870 - tellinga er bare på papir, men den er blitt skrevet ned og biblioteket i Kr.sund har et eks av den på CD. (men neppe til utlån - og den er overhodet ikke søkbar eller har namneregister). Dessuten har vi 1885 telling, og det har vel Ålesund også - forøvrig med godt register. Det er vel stort sett det vi har. Før helga har jeg ikke tid til å sjekke på 1875 -tellinga, men jeg kan gjøre et forsøk etter helga om du vil. Tor Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Larsen

Matilde bodde hos mora - Laura Rasmussen i 1865. Laura var enke etter - trolig en skipper, som var død før 1865. Familien bodde i 1865 og 1870 på 'Det nye Fattighuset' på Kirkelandet, i 1875, da Matilde, var kommet tilbake fra Ålesund - i matr- 658 i Øvre Enggate på Kirkelandet. Det blir i dag ikke langt fra byens brannstasjon. Men heile det gamle sentrum i kr.sund forsvant jo i aprildagene i 1940 (totalt ca. 760 bolighus i byen). Jeg har opplysninger om flere av søsknene til Matilde, der søstera Anna Fredrikke, f. 1841 bodde i Ålesund som gift. Hun fikk ei datter, Laura Petersdtr. Knudsen, som bodde i Kr.sund som jente i 1885. Si fra om du ønsker meir om familien. Håper du blei hjulpet så langt! Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Larsen

Beklager en feil i forrige innlegg. Sjølsagt skal det stå at Matilde bor sammen med mora - Laura Rasmussen, i 1875! Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Hverven

Hei Dette var flott. Jeg lurte på om Laura var moren, men jeg fant ingen holdepunkter for dette noe sted. Faren til Mathilde var jekteskipper, han het Michael Rasmussen. Kan du si meg hvor jeg kan søke etter flere opplysninger? Jeg tror nemlig Mathilde får et barn i denne perioden. Uansett var dette kjempeartig. Hilsen Unni Hverven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Larsen

Jeg starta med lokalhistoriker Einar Thurn Christensens mikrofilmer over slekter i Kr.sund. Han hadde med mora, Laura og en del av barna, bl. a. Matilde, men ikke alle. Ved å se i FT 1865, fant jeg mora og familien og de bodde på samme sted i FT 1870. I 1875 - tellinga som finnes på mikrofilm for Kr.sund sin del - og ikke på nett - fant jeg mora i registeret, men ikke Matilde. Men Matilde var oppført sammen med mora - viste det seg. I FT 1885 som vi har som 'papirtelling' - og som ikke finnes på mikrofilm, fant jeg mora Laura og et barnebarn, Laura Knudsen, født 18.12.1875 i Ålesund. Dette barnebarnet fant jeg fødselen på i kirkeboka for Ålesund, som ligger på nettet. Meininga var å se om det var Matilde som var mora til dette barnebarnet til Laura, men det var alstå søstera - Anna Fredrikke. Så vidt jeg så, var kirkebøkene for Ålesund på dette tidspunkt lagt på nett. Dersom du lurer på om Matilde fikk et barn i Ålesund, er det bare å starte fra et tidspunkt og leite framover. Men hun hadde ikke noe barn med seg til Kr.sund i 1875 - etter det jeg kan se. En kan jo spørre seg hvorfor dette barnebarnet, Laura Jakobine Knudsen fra Ålesund bodde hos bestemora i Kr.sund. Kan det være at mora er død og at Matilde har tatt henne med til Kr.sund?? Kan det være at Matilde er den som tar seg av henne og tar henne med tilbake til Ålesund og at 'folk' tror at det er hennes datter?? (litt fabuleringer!)Vel, det var litt om kildene jeg har sett i. Kr.sunds kirkebøker for fødte mellom 1819 og ca. 1920, ligger foreløpig ikke på nett. Men fra ca. 1850 - 1904 er jo disse sterkt brannskadd og ikke lett å finne ut av. Vil du ha oversikt over resten av familien - det lille jeg har oversikt over, er det bare å si fra. Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Hverven

Tusen takk for opplysninger. Jeg har stått så lenge fast, og tar gjerne i mot det du har av opplysninger om familien. På 1900-tellingen bor Mathilde, nå Kihle, som da er blitt enke, sammen med sine to døtre fra ekteskapet med Anton Johan Larsen Kile(den yngste datteren er min bestemor). I samme leilighet (?) bor Michael Baade Rønneberg. Det står FL etter ham, er de da i slekt? Hilsen Unni Hverven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Også jeg er litt 'plaget' av Kristiansund. Jeg har vært på leting etter Aafløyfamilien etter 1900, men på nettet er det ikke noe å finne. Biblioteket mitt har ikke ledeapparat. Er det andre steder enn Statsarkivet i Trondheim man kan lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.