Gå til innhold
Arkivverket

[#50056] Hungersnøden i Finland


Gjest Trygve Kikut
 Del

Recommended Posts

Gjest Trygve Kikut

HeiHar i to dokumenter kommet bort i en tekst kalt 'Hungersnøden i Finland.' Den ene var skrevet i en dagbok fra tidlig 1900-tall den andre i en almanakk fra 1950-tallet.Er det noen som har vært borte i denne teksten og kan fortelle noe rundt den? Har den en religiøs konnotasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg husker ei vise vi lærte som barn ,kan det være den du mener ? Den het Hungersnøden i Finland og begynte slik :'I ensliga stugan en svunnen kveld, kom Gunnar med bark i från skogen, ty brød skulle bakas på ugnens hell'.Jeg tror den ganske enkelt beskriver en families lidelser i ei tid med uår.Den handlet om hungersnøden i Finland og om armod og død. Svært sørgelig var den med mollstemt tone til. Vi barn felte alltid ei tåre når vi hørte visaHer er en link som viser noen av årsakene til at så mange kvener flyttet nordover. http://home.online.no/~fndbadm/ff5.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Ja det er den samme teksten vi snakker om. Den fortsetter med '... men inte en (...) fans uti hans ...' Uff vanskelig med løkkeskrift fra 1908.Men vet du om den har noen betydning utenom å kanskje minne om tunge tider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

'Men inte en mjöldott fanns uti hans .... ei heller et aks utpå låven.'Jeg vet ikke om den har noen betydning, tror det kan være ei skillingsvise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det kan jo dreie seg om det verste av alle nødsår, 1696, som Topelius skrev om Lenke . Men siden det kan være en nyere skillingsvise, så kan det vel også dreie seg om den store hungersnøden i 1867, Finlands barkebrødstid, da folk falt døde om i grøftekantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Vet ikke hvilken hungersnød det handler om, selv om jeg antar at det var den på 1860-tallet. Men synes det er merkelig at slektningen min valgte å skrive dette i papirene sine, som også består av eksamensforberedelser til styrmannsprøven og 2 dagbøker. Han var fangstmann og hadde ingen slektsskap til Finland forøvrig. Han var født i 1884, så det kunne ikke være i forbindelse med 'grunn'skole-gang heller, ei hadde han brødre eller barn i skolealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Kanskje ikke rart i det hele tatt. På tidlig 1900-tall var finnene opptatt av det norske og nordmenn opptatt av det finske. Begge var små land i Norden, tradisjonelt og på den tiden også temmelig akutt, prisgitt stormaktsspillet. Begge hadde et ømt punkt i forhold til Sverige. Norge kjempet for selvstendighet fra Sverige, Finland fra Russland... Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Takk for innlegg, det høres jo sannsynlig ut. Det var jo mange nordmenn som reiste til Finland for å hjelpe finnene der før vi selv havnet i krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.