Gå til innhold
Arkivverket

[#50057] Knud Nielsen, Guddal, Kvinnherad HO - opphav


Gjest Unn Helgesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unn Helgesen

Knud Nielsen, Guddal giftet seg med Marie Hansdatter 25 nov 1832. Lenke (par nr. 32 på høyre side) Mener at brudgommens far heter Niels Christensen, men er usikker på om dette er rett tolket. Finner heller ingen Niels Chr... i Kvinnherad i 1801 tellingen. Er det noen som kjenner til Knud og hans opphav?Med vennlig hilsen Unn Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Hei Arnfrid. I følge kirkeboken ved ekteskapet var Marie bosatt på Ness, Kvinnherad. Det kan som du sier være den Knud som er 14 i 1801 tellingen, men der står det jo ikke noe om hvor han ev. var født. Ved ekteskapet står bosted, og ikke fødested.Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Det ser ut til å stemme med alder ja. Men Knud var jo tjenestedreng i 1801. Spørsmålet blir da hvor han er født, og hvem foreldrene hans var.Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror jeg ville be om et oppslag i bygdeboken. Kanskje det står noe der.Der er mange Niels Christensen i 1801, også i Sunnhordland og Hardanger, så det kan bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Det ser ut som om Knud festet Kaalhagen, Guddal fra 1818. Sønnen Nils overtok i 1850. Dette i følge Arne Stulands Kvinnherad, Naturtilhøve og Gardssoge. Dette bekreftes gjennom FT 1865 da Nils, hans kone, en datter, og Mari Nils mor er bosatt på bruket. Knud døde i 1856 og Mari i 1874. Da har vi stadfestet plassen, men kommer ikke lenger når det gjelder Knuds opphav her og nå.Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har du funnet dåpne til sønnen Nils? Kanskje fadrene der kan fortelle oss noe?Jeg har selv slekt både fra Guddal og Nes, men tidligere enn Knud og Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Niels Knudsen Gudal må være f ca 1810 iflg 1865 LenkeDet betyr vel at Knud har vært gift tidligere. Kanskje vi kan finne ut noe av det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Takk Arnfrid. Da kom vi et hakk videre på Knud og hans etterkommere. Så får jeg se mer på gården hvor han var tjenestedreng, og eventuellt få noen til å slå opp i sunnhordalandslekter for å se etter flere spor på hans foreldre mm.Mvh Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Eg veit det ikkje, men eg trur dette er foreldra til Knut: Lenke (Det er ikkje langt mellom Tysnes og Kv.herad)I bygdesoga for Tysnes, bd 4, side 67, fann eg dette:Nils Kristenson Bergstø, Kv.herad (plass under Bakka) (1738-1810), vart g. 1770 m. Anna Bertilsdtr. Mehus (eller Øvrehus), Kv.herad (1745-1821) Anna og Nils overtok plasset kring 1775.(Titlevikjo (eller Storavikjo) under garden Hovland på Tysnes). Han var f. på Vang i Kv.herad. Ho vart kalla Mehus då ho gifta seg, men må ha vore f.på Øvrehus. Anna og Nils mista 4 born kring nyttår 1783-84, venteleg i ein epidemi. Nils var Falch sin sagmeistar. Anna døydde som fattiglem.Vidare er det lista opp 11 born. Nr 8 er Knut f.1786, i Kvinnherad i 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Hei Elin. Tusen takk! Det er flere ting ved dette som kan bekrefte at dette er rette foreldre til Knud. Så da tror jeg at vi har funne rette personer. Dette er min samboers slekt, han er født på Tysnes, så da vet vi godt hvor plassene på Tysnes er, og at det bare er en kort tur over fjorden til Kvinnherad :-)Mvh Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.