Gå til innhold
Arkivverket

[#50063] Gjerbrønden, 'fastboende' omreisende, 1870-90


Gjest marit elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit elisebet totland

Jeg samler opplysninger om Martin Johan Mathiassen Schou. Jeg vet at han periodevis bodde ved Gjerbrønden eller omegn, og at han også var innom her i perioder da han var omreisende. Er det noen som har opplysninger om dette eller er kommet over andre omreisende i kirkebøker e.l. som holdt seg i dette området i denne tida?Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Ja, jeg har kontakt med han.Men tenkte at det kanskje at det var noen som var lokalkjent på Sørlandet som visste bedre hvor en kan søke. Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Gjærbrønden lå i 1880 i Landvik kommune. Men siden du skriver '& omegn', bør du søke i kirkebøkee for Fjære også - det var kort vei til grensen. I dag er begge kommunene deler av Grimstad.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

I Landvik Gard og Grænd s. 158 står følgende:Kamperhaug bnr 122 er også gått ut fra bnr 31. Gerhard Johnsen fekk skj i 1891 for 400 kr. Johan Matiassen Skau hadde eigedomen noen år, men Gerhard Johnsen fekk han att 1899 og selde 1902 til Aanon Syvertsen Rosholt for 1200 kr.Kamperhaug lå under gården Landvig i gamle Landvik kommune, nå Grimstad. Mvh Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit totland

Det var svært nyttige opplysninger. Han hadde et barn til konf i Landvik i 1894. Kan han ha hatt eiendommen siden da?I flg biografien hans prøvde han seg med en jordlapp i Landvik allerede ca 78 - 80. Kan han ha vært samme sted da?Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit totland

Ja, jeg leste det du hadde skrevet der om den vesle garden. Der var det jo også et smilende bilde av deg. Kjente forresten igjen navnet ditt fra et tidligere svar jeg har fått.Siden du er lokalkjent, noe jeg ikke er; snakker vi om Kamperhaug i Risør?Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Ja, selvfølgelig ligger det ved Grimstad. Det hadde jeg allerede fått svar på. Ble bare forvirret over at Kamperhaug var å finne i Risør. Er fremdeles interessert i mer om og omkring dette spørsmålet om Martin Johan Mathiassen Skou og hans bevegelser i Landvik fra 1870 -1899.Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Ved hjelp av blant annet brukerforum er nå gården lokalisert. Er det noen som vet om Landvik hadde noe organisert arbeid for å bosette omstreifere slik vi finner det i Klepp på samme tid ( ca 1860-80)? Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Sjekk hos Aust-Agder Arkivet, Arendal. De har nettopp gått ut med etterlysning i forhold til (etter min husk) barnehjem o.l. Jeg husker selv 'Barnehjemmet' (Soltun?) på Bergemoen i grenseland mellom (gamle) Grimstad/Fjære/Landvik. Kanskje det har røtter tilbake til omstreifer-tiltak?? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei. Jeg har funnet ham i en kommunal protokoll for Landvik kommune.Ring meg på jobb på Aust-Agder kulturhistoriske senter (tidl. Aust-Agder-Arkivet) på tlf. 37073509 i morgen, 12/6.Med vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.