Gå til innhold
Arkivverket

[#50069] Informasjon om 'soldater' i Østfold - Maugesteb


Gjest Bjørn-Erik Skjøren
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

I FT1801 finnes følgende familie på Maugesten i Tune:Lenke 2277 Mari Olsd Huusmoder 57 Enke 1. g. Bruger jord. 2278 Syver Syversen Deres børn 28 Ugift Tambour M 2279 Ole Syversen Deres børn 26 Ugift Tambour M 2280 Hans Syversen Deres børn 24 Ugift Arttillerist M 2281 Hendrich Syversen Deres børn 18 Ugift Soldat M Far Syver Syversen døde i 23 Jul 1795.Hvordan eller hvor kan jeg finne mere info om sønnenes militære 'karriere'? Noen tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Bjørn-Erik! Så du slekter fra Jelsnesødegården i flere grener? Jeg er etterkommer av Erik Skjøllersen og Anne Arnesdatter både gjennom sønnene Anders Eriksen Skaar og Ole Eriksen Glende :-).Militære kilder fra Østfold er ikke digitalisert. Så her er store utfordinger for den som vil registrere! Smålenene hadde Dragonregiment, Infanteriregiment og Regiment for vervede soldater. Foreslår at du ser på denne lenken med oversikt over regimenter fra hele landet http://da2.uib.no/haer_innled.htmArkivene finnes på ulikt hold, det var 3 ruller på 3 nivåer: Hovedrullen som du finner under Kommanderende generals arkiver i Riksakivet, Kompanirulle og Legdsrulle. De to siste rullene er jeg usikker på hvor befinner seg, tror at også Kompanirullene ligger under Riksarkivets område. Du må nok regne med en del leting for å finne dine soldater. Jeg har selv tenkt å gjøre bruk av rullene for å finne mer om Ole Pedersen født ca 1780, gift med etterkommer av Erik Skjøllersen. Det kan være lurt om du spør Østfold Historielag om de kjenner til avskrifter av ruller. Jeg finner ikke noe aktuelt fra Sarpsborg hos DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Et søk i Felleskatalogen gir dette resultatet, håper lenken er permanent! Lenke Limer inn noen ruller som kan være aktuelle: L0010 Smålenske dragonregiment 1786 - 1795 3G 158 3/2 L0011 Smålenske dragonregiment 1795 - 1807 3G 158 3/2 L0012 Smålenske dragonregiment 1810 - 3G 158 3/3 Sønnafjelske gevorbne infanteriregiment 1766 - 1795 3G 158 3/4 L0029 Sønnafjelske gevorbne infanteriregiment 1785 - 1805 3G 158 3/4 L0030.a Sønnafjelske gevorbne infanteriregiment 1807 - 3G 158 3/5 L0030.b Sønnafjelske gevorbne infanteriregiment 1810 - 3G 158 3/5 L0030.c Sønnafjelske gevorbne infanteriregiment 1812 - 3G 158 3/5 2. Smålenske nasjonale infanteriregiment 1789 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei Vigdis. Kan se ut som om jeg har flere koblinger mot 'Skjøller' ja. Takk for linker til mil rullene. Får vel manne meg opp en dag og dra på Riksarkivet. 'Soldat' har vært og er en fellesnevner i slekta mi, enten direkte men også som faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.