Gå til innhold
Arkivverket

[#50070] Nordland/Rødøy el. Lurøy: Abel Hermansen (1700-t) og Magli Jacobsdtdr.


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Abel Hermansen var to ganger gift i Rødøy - første gang med Magli Jacobsdtr. (1723-61) fra Stranda. De hadde barn Karen (f. 1745), Dordi (f. 1747), Marithe (f. 1758) og Herman (f. 1761). Andre gang med Ane Nielsdtr. Ingen barn her.Finner han ikke død i Rødøy. Så ser jeg at han er oppført under leiermål i 1745, og det må jo være Karen som ble resultatet av det. Her omtales han som 'Abel Lurøe'. Det tyder vel på at han opprinnelig kom fra Lurøy, og at han flyttet tilbake til Lurøy på et sent tidspunkt.Kan Edvardsens skiftesamling bringe klarhet i dette, samt event. kirkebøker her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Finner ikke noe på denne person i min base.Er det denne Karen Abelsdtr som dør på Steinsland i Rødøy 1814c? Med stor etterslekt i Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

På FS har jeg funnet Abels levetid - 1713-86. Der står også, om det er riktig, Magli Jacobsdtr.'s forfedre, men ikke Abels forfedre. Er det noen som har en Herman i sin base?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det var litt av et sammentreff at innleggene kom samtidig etter at det har ligget noen dager. Ville bare legge til at det på FS står at han ble født og døde i Lurøy, men levde i Rødøy. Det var også min antagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.